אפקט רונית קן: בקשות לתביעות ייצוגיות נגד המזרחי והבינלאומי על תיאום עמלות

התביעות מבוססות על הודעתה של קן אתמול על כוונתה לקבוע כי בין 5 הבנקים הגדולים התקיים הסדר כובל בנוגע לתיאום העמלות

התובעים הייצוגיים לא מחכים הרבה: יממה לאחר שהכריזה הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, על כוונתה לקבוע שבין 5 הבנקים הגדולים התקיים הסדר כובל בנוגע לתיאום העמלות, הוגשו היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב שתי תביעות ובקשות לאשרן כייצוגיות נגד בנק המזרחי והבנק הבינלאומי.

התביעות מבוססות על הודעתה של קן מאתמול וכן על הרציונל בהחלטת השופט נסים ישעיה מינואר השנה, שאישרה תביעה ייצוגית בסך 7 מיליארד שקל נגד 3 הבנקים הגדולים (הפועלים, לאומי ודיסקונט), לאחר שקבע כי תיאמו לכאורה את שיעורי הריבית שהם גובים.

התובע, אסף ישפה, טוען באמצעות עוה"ד עמית מנור ויוקי שמש, כי המזרחי והבינלאומי הגבילו עצמם באופן שהפחית או לפחות עלול היה להפחית את התחרות בינם לבין יתר הבנקים בכל הקשור לעמלות שונות, ובהן עמלת הקצאת אשראי, עמלת דמי ניהול חשבון ועוד.

בנוסף, הם העבירו לבנקים אחרים מידע הנוגע לעמלות שונות (קיימות ועתידיות) בהן חויבו לקוחותיהם. עוד נטען, שהבנקים פעלו בניגוד לדין כשהפחיתו את התחרות עם הבנקים האחרים, בכל הנוגע למשקי בית ועסקים. כתוצאה מכך, טוען התובע, חויבו הוא ושאר הלקוחות בעמלה גבוהה ממה שהיו מחויבים אילולא התקיים ההסדר הכובל.

בתביעות נאמר כי סכומן אינו ניתן להערכה בשלב זה. ישפה מבקש לייצג את כל בעלי חשבונות העו"ש והחשבונות העסקיים בשני הבנקים בשבע השנים האחרונות.

מטרת התביעות, הוא מצהיר, היא "לפרק את ההגבל העסקי שהבנק צד לו, ולחייב את הבנק לקבוע בחשבונות הבנק (עו"ש וחח"ד) שיעורי עמלות שיהיו תחרותיים וכלכליים, תוך שימור רווח מתאים לבנק וקביעת מחיר הוגן לציבור הלקוחות". זאת, כמובן בנוסף לפסיקת פיצוי ללקוחות.

כאמור, ישפה מתבסס על קביעת השופט ישעיה, לפיה קיימת ולו לכאורה זהות בשיעורי העמלות השונות שגבו הפועלים, לאומי ודיסקונט, וכי זהות זו מהווה לכאורה הסדר כובל המנוגד לדין, שהסב נזקים ללקוחות. כן הוא מסתמך על קביעותיה הזמניות של רונית קן, שכפופות לשימוע שייערך לבנקים.

השילוב בין פסיקת השופט לקביעה של קן, נאמר בתביעה, מביא לכך ש"ניתן לקבוע כי קיימת זהות (או כמעט זהות) בשיעורי העמלות, המצביעה על חוסר תחרותיות בין הבנק הנתבע לבין הבנקים האחרים ומביאה לייקור העמלות אותן דורש או גובה הנתבע, עבור השירותים אותם הוא מעניק". לכן, ברור שלפחות לכאורה קיים הסדר כובל בין הבנקים בישראל, שבגינו הלקוחות אינם זוכים לקבל מחיר הוגן וראוי בגין העמלות השונות.

טרם הוגשו תגובות הבנקים.