המחדל לכאורה שהתגלה אמש (א') בניסיון חטיפת מטוס אל-על לאיסטנבול, נחשף ב"גלובס" כבר לפני חודשיים. אנשי הביטחון של רשות שדות התעופה, ששוברים את הראש כיצד הצליח החוטף להעלות אולר זעיר על המטוס, מוזמנים תחילה לחפש בחנויות הדיוטי-פרי.
לא בכדי נחשב נמל התעופה בן-גוריון למאובטח ביותר בעולם. בדרך ממגרש החניה אל המטוס נדרש הנוסע הממוצע לחצות לפחות שמונה מעגלי אבטחה גלויים ועוד כמה סמויים. כבר בכניסה לאולם היוצאים, בשלב פריקת המזוודות מהרכב, מלווה מאבטח את הנוסעים במבט. בפנים נדרשים הנוסעים לחצות עוד כמה מעגלי אבטחה, לרבות הסלקטורים ושאלת ה"ארזת לבד" המיתולוגית.
בדרך לקומת הדיוטי-פרי (הקומה השניה) נדרש כל נוסע לעבור 5-6 אנשי ביטחון גלויים וסמויים ועוד 4 בדיקות, ובהן בדיקת דרכון, בדיקת כרטיס טיסה, ובשיאו של התהליך - העברת תיק היד דרך מכשיר השיקוף ומעבר הנוסע דרך השער החשמלי, המגנומטר. רק לאחר סדרת הבדיקות המתישה, משוחרר הנוסע למסע קניות בדיוטי-פרי.
בביקורי האחרון בחנויות ג'יימס ריצ'רדסון בדיוטי-פרי, גיליתי אולרים שווייצריים איכותיים, המונחים על המדפים ומוצעים למכירה לכל דורש. מיד לאחר מכן, התרענו כי הנוסע המאובטח - או חוטף המטוסים הפוטנציאלי - יכול לרכוש לעצמו בקלות אחד או שניים כאלה, ולעשות בהם כל העולה על רוחו.
פיני שיף, סמנכ"ל ודובר רשות שדות התעופה, לא התרגש אז: "מבדיקה שערכנו עם חברת ג'יימס ריצ'רדסון, קיבלנו אימות לכך, כי לא נמכרים אולרים בחנויות החברה. בדקנו ומצאנו, כי בחנות אכן נמכרת ערכה אישית של חברת SWISS, המכילה מספריים זעירים, קיסם, פינצטה וכדומה. אין צורך להכביר מילים, כי ערכה זו אינה 'יעד' ליריב הפוטנציאלי על מנת להשתמש בה כאמצעי לחטיפת מטוס".
לא בטוח שההסבר הזה עדיין תקף.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.