לא רק איקאה: קניון בשימוש חורג נבנה בזכרון יעקב - ייפתח במאי

קניון "מול זכרון" נבנה באזור תעשייה ותעסוקה לפי היתר ל-5 שנים היזם: כאן אין התנגדויות

האם חוזר על עצמו סיפור איקאה בראשל"צ, הפעם בגירסה הצפונית? בימים אלה נבנה קניון "מול זכרון" של היזם משה בר-יהודה, סמוך לכביש 4, מול זכרון יעקב ודרומית לאזור התעשייה מעין צבי. הקניון, שצפוי להיפתח בחודש מאי, מוקם על קרקע שלפי נתוני המכרז של מינהל מקרקעי ישראל מיועדת לתעשייה.

ביולי 2006 דנה הוועדה המחוזית חיפה בבקשה לשנות את ייעוד מגרש התוכנית מתעשייה למסחר, והחליטה לדחותה בנימוק שאין לקדם תוכניות נקודתיות באזור זה מבלי שתיערך תוכנית כוללת לכלל אזור התעשייה, שתטפל במכלול הנושאים התכנוניים והתחבורתיים.

כמו כן טענה הוועדה, שהתוכנית כלולה במתחם שמוצע להיות אזור תעסוקה משותף של זכרון יעקב, פרדיס וחוף הכרמל, ושמוצע לפי תוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 6 להוות שטח למטרות פיתוח עירוני. בנוסף טענה הוועדה, שלפני שתקודם תוכנית לשטח מסחרי מחוץ לזכרון יעקב, יש קודם כל לחזק את המערך המסחרי הקיים בתוך המושבה.

אולם, לפני כשנה קיבל בר-יהודה היתר לשימוש חורג לתקופה של חמש שנים מהוועדה המרחבית לתכנון ולבנייה שומרון.

לדברי מהנדסת הוועדה המרחבית, חוה ארליך, "המחוזית לא רצתה שזו תהיה תוכנית נקודתית, כי בתמ"מ 6 כל המתחם מסומן כאזור פיתוח עירוני, כולל השטח של מול זכרון, מצפון ומדרום. המינהל לקח חברה, בידיעה ובהסכמת הוועדה המחוזית. מתכננים שם אזור תעסוקה, כי ברור שלא יהיו מגורים באזור. מה שהמחוזית לא רצתה זה תוכנית נקודתית בזמן שיש תכנון לאזור גדול. ברמה של התב"ע הם לא הסכימו, אבל היתר לשימוש חורג יצא".

בר יהודה: "שלא כמו בראשון לציון, שם היו מתנגדים לשימוש החורג, פה לא היו התנגדויות לכך. התב"ע מתירה "בתי עסק", והוויכוח הוא אם בתי עסק זה מסחר או לא. הגשנו לוועדה המקומית בקשה לשימוש חורג. המגרש הסמוך לנו קיבל לפני 11 שנה היתר למסחר על סמך התב"ע שכוללת בתי עסק. הבניין שלנו כבר עומד, קיבל שימוש חורג, שילמנו את היטל ההשבחה, המינהל והמועצה המקומית הגישו תב"ע לכל האזור לשימושי תעשייה ומסחר, כך שזה לא אותו מצב כמו בראשל"צ".

כתבה על המלחמה בשימושים החורגים - ראו עמ' 13-12.