הטבע נתן לחיפה מורשת טובה, של ים מול הר ושל מרחב ירוק מול מרחב עירוני. אבל הטורקים והבריטים השרישו בה מורשת רעה, של כבישים לאורך החוף, של מסילת רכבת ושל נמל שמהווים שלושתם חיץ בין העיר והים.
מפעלי התעשייה הכבדה בעיר מאפילים על התפתחות ההיי-טק, ואולי אף על השקעות במגורים. "כל מי שבא לחיפה שואל את עצמו מדוע היא לא מצליחה להתרומם, היא הרי יכולה להיות השער של המזרח", אומר האדריכל החיפאי בנימין איזק, שקץ בהרהורי "אילו ואילו" ועיצב תוכנית שמדברת על חיפה כחלום שלדבריו יכול להיהפך למציאות.
איזק הציג את תוכניתו בפני מהנדס העיר של חיפה, אריאל וטרמן, ומתכנן מחוז חיפה במשרד הפנים, אדם קולמן, וכן בפני עורכי תוכנית המתאר החדשה של העיר, שמתגבשת בשנתיים האחרונות תוך הליך של שיתוף הציבור. כן הוצגה התוכנית למחלקה לתכנון ארוך טווח בעירייה, לראש מינהל התכנון במשרד הפנים שמאי אסיף, ולעמותה לתכנון איכותי בחיפה שבטכניון.
הרמוניה בחיפה 2050
התוכנית שגיבש איזק לפיתוח העיר היא תוכנית לפיתוח בר קיימא, מעין תוכנית אב-מתאר אסטרטגית, שמתכננת את עתיד העיר לתקופה שבין ההווה לבין שנת 2050. "זוהי תוכנית לפיתוח בר קיימא השונה מכל תוכנית בת קיימא אחרת", הוא מסביר, "מפני שכל התוכניות בנות קיימא ניגשות לאזור בתול ומציעות מה ניתן לעשות בו על מנת שכל מה שיתוכנן, יפותח ויבוצע יהיה בהרמוניה עם הסביבה ועם המשתמשים בה. בחיפה זה שונה, מפני שיש כאן התייחסות לעיר שכבר קיימת, עם אזורי מגורים, כבישים, נמלים ותעשייה - הכל קיים. אז איך אפשר לבוא ולהציע פה פיתוח בר קיימא? הכוונה היא להפוך את כל מה שקיים בחיפה להרמוני עם הסביבה ועם העיר, עם כל מה שקורה בפנים. זוהי תוכנית להמחשת פוטנציאל העיר".
איזק מסביר שהכין את התוכנית מתוך סקרנות אישית ובמימון עצמי. "זוהי לא תוכנית מוזמנת על-ידי מישהו", הוא מוסיף, "זוהי תוכנית שחוברה מתוך הכרותי עם העיר, מזה שאני חי בה, שאני מתפקד בה ושאכפת לי ממנה".
הטריגר, לדבריו, הם מספר תהליכים שקורים היום בעיר: "כל מה שקורה היום לאורך החזית הימית של חיפה, עם העברת נמל המטענים מזרחה, עם שחרור המעגן המערבי לנמל חופשי ועם הקמת הפולינום הצבאי".
הפולינום הוא פרויקט של חיל הים המוקם מצפון לשובר הגלים בקצה שדרות בן גוריון, מול המושבה הגרמנית והגנים הבהאים, בדיוק במקום בו רוצה העירייה לפתוח את העיר לים ולהקים מוקד תיירותי עם ציר רציף שעובר מהכרמל, דרך הגנים הבהאים והמושבה הגרמנית, כולל מזח בתי קפה ומסעדות. הפולינום אמור לחסום לחיפאים את הנוף לים, ובשנה האחרונה הוא מכונה "הסיוט הבא של חיפה".
"הקמת הפולינום המחישה עד כמה שבחיפה הפיתוח איננו מתואם", טוען איזק, "אם אחרי כל המאמצים, התוכניות והמחשבות הולכים להקים מבנה דמוי ממגורות דגון מול הציר של המושבה הגרמנית והגנים הבהאים, אז משהו פה משובש במהלך הפיתוח והתכנון".
הדבר השני שהיווה טריגר מהותי הוא חישמול הרכבת. בשני המקרים העירייה מודעת לנזקים שגורמים שני הנושאים האלה לחיפה, ונלחמת נמרצות נגד פיתוחם באופן בו הם מתוכננים. "היום יש שלושה דברים על הפרק: כריית מנהרות הכרמל, חישמול הרכבת והפרדת הנמלים. אלה שלושה דברים שמביאים את חיפה לנקודת פתיחה חדשה של פיתוח העיר".
הוא מוסיף: "דבר אחד ברור, שמיקום מסילת הברזל היום לאורך החוף ולאורך החזית הימית של חיפה הוא המכשול מספר אחת לחיבור בין ההר לים. הניתוק הזה מחוזק על-ידי כביש 4, שהולך ממש לאורך החוף. זה כביש שבאופן מקורי חיבר בין הצפון והדרום, ולמעשה עבר לאורך החזית הימית בדרך ההגנה ובדרך העצמאות".
רכבת במנהרות הכרמל
אז מה כן ניתן לעשות? "הדבר הראשון שלדעתי צריך לעשות על מנת ליצור את אותו החיבור יוצא הדופן בין הים וההר הוא לסלק באיזושהי צורה את שני המכשולים, שהם הרכבת הכבדה והכביש הארצי", הוא משיב, "כעת, כשבונים את מנהרות הכרמל, אז זה דבר של הגדרה. אפשר להעביר את מסילת הרכבת דרך מנהרות הכרמל, שיהיו בעלות שלושה פתחים, אחד צפוני, אחד דרומי ואחד מרכזי. זה רעיון שהציע סגן ראש העירייה, שמואל גלבהרט. כך, כל דרך ההגנה ודרך העצמאות, בהן עובר הכביש הראשי היום, יהפכו להיות רחובות עירוניים שמשרתים את האזור - את העיר ולא את הנמל.
"המשמעויות יהיו אדירות מבחינת הפיתוח, משום שכל השכונות הקיימות במערב חיפה יהפכו בבת אחת להיות שכונות חופיות, ועל-ידי פינוי-בינוי או התחדשות עירונית אפשר יהיה לחברן באופן אורגני לחוף הים. אם היום קיימת שכונה אחת שניגשת לים ממש - זוהי בת גלים. כל השכונות שמדרום לבת גלים, כמו עין הים, קרית שפרינצק, שער העלייה ונוה דוד יהיו שכונות איכותיות לאורך הריוויירה הכחולה. היום יש רק שכונות הרריות לאורך הריביירה הירוקה (בהר).
"אפשר לחילופין לשקע את הרכבת הכבדה, כמו שמציע חבר המועצה שלמה גלבוע, וכך לבטל את החיץ בין כל השכונות הקיימות והעתידיות של העיר לבין הים. כל האזורים שלאורך חוף הים הם אזורים טבעיים לתיירות ימית, והם מקום נהדר לצימרים ולבתי מלון".
כשמסילת הרכבת תועתק, לפי תוכניתו, כתוצאה מהשיקוע או מהמעבר למנהרות הכרמל, מציע איזק להעביר את תעלת הקישון לאורך המורדות המזרחיים של הכרמל בתוואי שיתפנה ממסילת הברזל. "זה יהיה קישון ללא זיהום המפעלים, שיהפוך למעגנה המלווה בפארק, ותעלה זו תקשר את הפארק המטרופוליני המתוכנן לעיר".
ירוק בוואדיות
לא רק הים מנותק מהעיר - לדברי איזק גם הירוק מנותק ממנה. "כל מי שגר בכרמל נמצא מקסימום 100 עד 150 מטר מוואדי כלשהו, כאשר הוואדיות של חיפה הם הריאות הירוקות שלה", הוא אומר, "אין ספק שכיום לא מרגישים את זה ולא מנצלים את זה. אפשר היה להפוך אותם לאזורים ירוקים תוך ניצול מושכל שלהם במפגש בין השכונה ובין הוואדי, עם צירים להולכי רגל ועם צירים לאופני הרים וגלגיליות, מתוך כוונה לקשר את כל השכונות ההרריות אל תוך הים באמצעות אותם ואדיות. כל ואדי כזה יתחיל בציר הרכס - שדרות מוריה ושדרות הנשיא, ובמפגש של הוואדי עם ציר הרכס יפותח גן ציבורי או פארק, כדוגמת גן האם הקיים. אם אני נכנס לגן האם, אני יכול לרדת בשבילים שנמצאים היום בוואדי לוטם עד רצועת החוף, ואותו הדבר בוואדי שיח. בפועל, אנשים יכולים ללכת לאורך הציר ולא לשים לב לוואדיות האלה בכלל. הרעיון בפיתוח ותכנון עתידי הוא ליצור חגורה ירוקה ונגישה שמקיפה את הוואדי, ודרכה לאפשר לתושבים ליהנות מהטבע וגם לגשת לחוף הים. ההצעה שלי היא להאריך את השבילים מרכס הכרמל ועד לרצועות החוף.
"השיא של כל השטח הזה הוא, לפי ההצעה שלי, בהקמת טיילת שתיקרא טיילת הרקיע, שתימתח לאורך 250 מטר ממרומי רכס הכרמל, בין גן האם והגנים הבהאים, ותאפשר מבט פתוח והיקפי. היא תהיה טיילת שתימתח באוויר, מעל הבתים. זו יכולה להיות אטרקציה בינלאומית".
הפרדת הנמלים
פעילות נמל המטענים של חיפה מתפתחת היום בחלק המזרחי של המפרץ במסגרת פרויקט נמל הכרמל, אליו תועתק פעילות הנמל המערבי, ובשטח שיתפנה צפויה פעילות עירונית אזרחית לאחר השלמת הפרויקט. לפני חודש התנתה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה את השימוש בשטח שלב א' של נמל הכרמל בפינוי שטחים בנמל המערבי לצורך פיתוח עירוני, מה שיאפשר התקדמות במימוש חזית הים העירונית (waterfront), שתכלול מרחב תיירותי עם בתי מלון, בתי קפה ומסעדות.
"לפי הסכמים קודמים", אומר איזק, "החלק הישן במערב הנמל יהיה מיועד לנמל נוסעים פתוח, אבל יש דבר לא פתור - הנמל הצבאי. הוא נמצא לאורך שובר הגלים והולך להתפתח בצידו הצפוני של הנמל, במסגרת הקמת הפולינום. המועצה הארצית החליטה שהנמל המערבי יפונה מכל המתקנים והמעגנה המערבית תהיה אזרחית בלבד, אבל לפי התוכנית המקורית לחיל הים נוצר אבסורד. פה יהיה נמל נוסעים פתוח ומרינה ליאכטות גדולות, ולכל אורך שובר הגלים הנמל הצבאי. המועצה הארצית אומרת שהנמל הצבאי יהיה צפונית לנמל הנוסעים. לפי ההגיון, אם באמת חיל הים נשאר בחיפה, אני מציע לקחת את הפולינום ולמקם אותו מול נמל הכרמל, וכל המתקנים של בסיס חיפה יעברו לצד השני של שובר הגלים. במקום להקים מרינה ליאכטות גדולות, להקים את האקדמיה הימית או בסיס הדרכה של חיל הים. לעירייה יש הצעה עוד יותר טובה, להקים את הבסיס של חיל הים בעורף נמל הכרמל, סמוך לחוות המכלים של קרית חיים. ההצעה הטובה ביותר שכדאי להתמקד בה היא תוכנית שהצעתי לפני שבע שנים - בסיס משולב בלב ים, שמיטיב עם חיפה ומיטיב עם יישובי חוף הכרמל".
הוא ממשיך ואומר: "ברגע שייצא נמל המטענים מהמעגן המערבי, בעצם מתפנה כל החזית הימית האורבאנית של חיפה, ובנוסף לנמל הנוסעים הפתוח ניתן לשלב בו את אותן פונקציות של תרבות ופנאי ושל תיירות ספורט ונופש. קריית הממשלה וקמפוס הנמל מתפתחים איתו. מרכז העסקים החדש ינדוד מזרחה מול תעלת הקישון, ויבוא במקום כל החורבות הקיימות במזרח, בציר בר יהודה-חטיבת גולני".
לאחר התכנון מחדש שמציע איזק, ייווצר לדבריו מעט סדר. "מה שקורה לפי התוכנית זה שייווצר מרכז לינארי של העיר התחתית, שיישלב את כל הפונקציות שהזכרתי קודם", הוא אומר, "במקביל לו ייווצר מרכז לינארי עליון לאורך ציר הרכס, שיהווה מרכזן של כל השכונות ההרריות עם רצף גנים ציבוריים לאורכו, בתי עסק שכונתיים ובתי קפה שמתפתחים כבר היום. למטה יש את העיר התחתית, שיהיה לה מרכז לינארי מאוד מגוון, שיילווה את כל המפגש עם הים ותעלת הקישון. בחלק המערבי יהיה אותו הציר של כל השכונות החופיות המחודשות עם בתי המלון ועם החזית הימית, שיהווה ציר תחתון: דרך ההגנה, דרך העצמאות ודרך חטיבת גולני בר-יהודה, ואז העיר שלנו תהיה מאוד ברורה. כל המרכזים ישורתו על-ידי תחבורה ציבורית. רכבת קלה לאורך העיר התחתית, המרכז הלינארי התחתי ותחבורה ציבורית ברכס הכרמל. החיבור בין שני הצירים יהיה באמצעות רכבלים. רכבל גוראל הקיים בבת גלים ייקשר את קצה שדרות הנשיא בציר הרכס עם בת גלים, הכרמלית תקשר בין מרכז הכרמל לכיכר פריז, ורכבל הנוסעים החדש המתוכנן ייקשר בין מרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטה".
במבט לעתיד אומר איזק, "צריך לחשוב שהאוכלוסיה תוכפל. זו צריכה להיות השאיפה של פרנסי העיר. חיפה תהיה מרכז מטרופוליני ותיווצר פה סיטואציה מעניינת לכל מרכזי העסקים, התעסוקה והמסחר שמתחברים בצורה אורגאנית אחת לשנייה, ונוצר רצף של מרכזים בין חיפה, נשר, הקריות וטירת כרמל".
ועוד הזדמנויות: "למעשה, ברגע שפותרים את בעיית החזית הימית נוצרת הזדמנות של תיירות שקשורה בים: ספורט ימי עם המרינות שבתוך הנמל ומרינה מול בת גלים או מרינה בתוך תעלת הקישון, עם ספורט אתגרי ימי מול ראש כרמל, עם כל חופי הרחצה שבדרום חיפה. אפשר לפתח תיירות רפואית סביב קרית רמב"ם עם מתן מענה לכל הצרכים הרפואיים של ישראל והמדינות השכנות. תעשיית ההיי-טק שיש פה בפירוש יכולה לתת מענה לתיירות מדעית ואקדמית של המוסדות להשכלה גבוהה. למעשה כל דבר שמתפתח בחיפה צריך להיות ברמה כזו שמעניין תיירים בכל התחומים".
ומה באופן מעשי? "בסיכומו של דבר צריך להקים צוותי עבודה, לבחון את כל ההצעות שבתוכנית זו, לשלבן בתוכניות המתאר של חיפה ולקבל גיבוי של כל פרנסי העיר ותושביה".
ראש צוות התכנון של תוכנית המתאר החדשה, המתכנן ויועץ הפרויקטים יצחק פרוינד, אומר כי איזק העביר לצוות התכנון את תוכניתו וכי הצוות הסתכל על הקווים בתוכנית שמקבילים לקווי תוכנית המתאר, בעיקר בנושא הפרדת הנמלים. "הוצאתה לפועל של תוכנית כזו תלויה בהרבה גורמים", הוא מציין, "או שהנמל יגיש זאת, או שתוכנית המתאר תאמץ את הכל. בשלב זה ועדת ההיגוי אמרה שראתה ושהיא תתייחס. הצעתו לגבי הנמל, שהיא החלק הקרדינאלי, כל עוד לא תקבל את הסכמת הנמל לא תוכל לצאת לפועל בצורה מעשית". **
michal-m@globes.co.il