ככל שמתקרבת הישורת האחרונה של שנת מכירות הרכב, מתרבות השאלות שאנחנו מקבלים על הצפוי בינואר 2009 בשוק הרכב. למרות שמדובר באחד מתחומי הצרכנות הגדולים במשק, שהציבור משקיע בו מיליארדי שקלים מכיסו הפרטי, אין כל הסברה ממשלתית מסודרת בנושא שתבהיר לציבור איך יושפעו מחירי הרכב מתקנות המס בינואר ומשינויי הרגולציה התכופים שנרשמו השנה בענף. חוסר הוודאות, אגב, לא מאפיין רק את הלקוחות הפרטיים אלא במקרים רבים גם את ענף ייבוא הרכב ואנליסטים, שאמורים לנתח את הסיכונים שלו.
לטובת כל מי שמתלבט האם למכור את רכבו הישן עכשיו ולקנות חדש או להמתין לינואר, ננסה להביא כאן מורה נבוכים עדכני שמבוסס על מה שידוע כרגע.
מס הקנייה
בהתאם לרפורמה המתמשכת להורדת מס הקנייה על רכב, תחול בינואר 2009 ירידה של 3% במס הקניhה על רכב חדש, מ-78% ל-75%. זוהי הירידה הלפני-אחרונה והיא קטנה מאוד יחסית. מהניסיון המצטבר עם הורדות קודמות, השפעתה האבסולוטית על המחירים תהיה קטנה יחסית ותסתכם בלא יותר מ-1.5% עד 2% מהמחיר הרשמי של כלי הרכב לצרכן. בכלי רכב יוקרתיים, שאינם משחקים במשחק הליסינג, ספק רב אם ההמתנה תצדיק את עצמה. נציין במאמר מוסגר, כי במצבו הנוכחי של השוק יש יבואנים שמעניקים כבר היום על דגמי יוקרה הנחות של 5% עד 15% מהמחיר הרשמי עוד לפני חישוב ה"טרייד-אין".
קבוצות השווי
רק החודש התבשרנו שקבוצות "שווי השימוש" לא יבוטלו בינואר 2009. פירוש הדבר שבינואר יתבצע עדכון של קבוצות השווי על-פי הנוסחה המקובלת, שמבוססת על חישוב שערי מטבעות יבוא הרכב. עדיין לא ידוע מה יהיה גובה העדכון אבל אם מציבים בנוסחת האוצר את השערים של השבוע, ומוסיפים לנוסחה את השפעת הורדת מס הקנייה ואת הקלות המס הנוספות שנרשמו השנה - כמו הגדלת ההטבה למערכות בקרת יציבות, מקבלים הורדה של ספי הקבוצות בכ-6.5% לפחות. פירוש הדבר הורדת הסף עליון של קבוצה 2 לכ-104 עד 105 אלף שקל למשפחתיות (שכיום עולות 111 אלף שקל), והורדת הסף העליון של מכוניות מנהלים מקבוצה 4 מ-147 אלף שקל ל-137 אלף שקל.
כפי שראינו בעבר, זוהי השפעה רוחבית שתשפיע לא רק על המחירים של "דגמי הליסינג" אלא גם על הדגמים ללקוחות פרטיים. נראה, שעבור מי שרוכש כלי רכב בטווח האפקטיבי לרכבי ליסינג - כ-90-190 אלף שקל - המתנה לינואר עשויה בהחלט להיות משתלמת.
צריך לקחת בחשבון גם את הירידה המקבילה הצפויה בשוק המשומשות.
שוק המשומשות
מי שלא צריך למכור את המשומשת שלו כדי לקנות חדשה, או שרכבו המשומש מבוגר יחסית (5 שנים ומעלה) ולפיכך מחיר המחירון שלו לא מושפע דרמטית משוק הרכב החדש, אשריו וטוב לו. אך מי שצריך למכור מכונית בת שנתיים-שלוש כדי להחליף לחדשה, צריך לדעת שירידת הערך של המשומשת בינואר תושפע מירידת המחירים של החדשות. אמנם בחודשים האחרונים מחירון "לוי יצחק" מתחיל ליישר קו עם השוק וקובע פחת מואץ לרוב הדגמים, והדבר ייטול חלק מה"עוקץ" של ירידת הערך המתבקשת בינואר לפחות דרמטית, אבל עדיין, המשומשות צפויות לספוג מכה - וזה עוד לפני שהכנסנו לתמונה את עודפי ההיצע הבעייתיים מאוד שמזרימות חברות הליסינג.
בקיצור, אם ניתן להסתדר עם פתרונות "ביניים" של חודשיים-שלושה, כדאי למכור כעת את המשומשת, ולהמתין עם קניית החדשה עד לינואר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.