הכותב הוא מנכ"ל תפוז אנשים המפעילה את אתר FLIX
איך NBC יצאה מהדלת של YouTube וחזרה דרך החלון ומה הלקח לרשת, קשת ו- Flix
מאת דן חן, מנכ"ל תפוז אנשים
באוקטובר 2007 הסירה רשת NBC את הערוץ שהיה לה באתר תכני הוידאו יו טיוב בלי שום הודעה מוקדמת ומאותו רגע הפסיקה להעלות קטעים שלה לאתר. הסיבה ההשקה המתוכננת של אתר הוידאו החדש שלה ושל ניוז קורפ באינטרנט "Hulu" (שרבים כינו אותו youtube killer).
פחות מחמישה חודשים לאחר מכן הושק אתר הולו, ויחד איתו, או בעצם כמה ימים לפני כן, עלה גם ערוץ הולו ב- יו טיוב ובתוכו גם תכנים רבים של... NBC.
הדוברת של הולו, אחת שמבינה כנראה גם אינטרנט ולא רק טלוויזיה, הסבירה: "המהלך הזה תוכנן מלכתחילה על ידי הולו. אנחנו יודעים שיש הזדמנויות למצוא גולשים בכל הרשת (כלומר גם ב- יו טיוב ד"ח). אלו קטעים קצרים לצורך קידום התוכניות...".
עד היום הועלו לערוץ הולו ב- יו טיוב למעלה מ- 2,000 סרטונים, הוא אחד הערוצים הכי נצפים באתר והוא מעביר מדי יום עשרות או מאות אלפי גולשים מ- יו טיוב הותיק והפופולרי לאתר הולו הצעיר והמבטיח.
התכנים של NBC באינטרנט לא נמצאים רק שם. הם נמצאים גם באתר מייספייס, בקבוצה רשמית באתר פייסבוק, ב- yahoo!TV וב- MSN... בקיצור, כפי שאמרה הדוברת מקודם "הולו יודעת שיש גולשים ברחבי הרשת" והיא רוצים להגיע אליהם.
אותו הדבר נכון לגבי ערוץ 4 הבריטי שמעבר לאתר הרשמי של הערוץ באינטרנט, בו מופיעים קטעים באורך מלא מהתוכניות, יש לו ערוץ באתר יו טיוב ופעילות וידאו ענפה ברשת החברתית הפופולרית בבריטיניה Bebo.
כנ"ל לגבי CBS זו העלתה ערוץ ביוטיוב לפני כשנתיים. כחודש לאחר העלאת הערוץ (ובו כ- 300 סרטונים באותו שלב) דיווחה הרשת על עליה ברייטינג של 5-7 אחוזים ושני הצדדים הסכימו שהצגת התכנים הנבחרים ביוטיוב הביאה לתוכניות של CBS קהל חדש שלא צפה בהן קודם. לאחרונה החלה לעלות לערוץ שלה ביוטיוב פרקים מלאים.
החברים מעבר לים, שמבינים טלוויזיה, מתחילים להבין את האינטרנט ולהשתמש בו כדי להגדיל את החשיפה לתכנים שלהם, לאתרים הרשמיים שלהם, ובסופו של דבר כדי לייצר להם יותר הכנסה.
בינתיים, אי שם במזרח התיכון
כנראה שגם כאן בישראל כולם יודעים שיש הרבה גולשים באינטרנט, שמבלים בהרבה אתרים, וכולם יודעים שכדאי להגיע לכולם אבל משום מה יצרני התוכן והזכייניות בחרו לחבור לשחקן אינטרנט אחד בודד או לייצר לבד שחקן שכזה, ולשים אצלו את כל התכנים הטלויזיונים שלהם.
ממש כמו במפרץ האהבה נוצרו לנגד עיננו זוגות זוגות - יס הלכה עם וואלה, ערוץ10 חבר עם נענע (ויחד יצרו את נענע-10), הוט עם YNET, קשת עשתה את mako ורשת שמה את התכנים שלה באתר שלה רשת TV.
המונוגמיה הזו, שכפו על עצמן הזכייניות, לא ממקסמת את התועלות שלהן מהאינטרנט (וגם לא ממש לבני או בנות זוגן האינטרנטיות היתה זו הולו שהבינה שהיא צריכה להיות בכל האינטרנט והיא עשתה את המהלך בשביל NBC ושות') וממש לא משנה מי התחיל ומי בחר בן זוג ראשון.
אין שום סיבה למשל שלערוץ טלויזיה ישראלי כלשהו לא יהיה ערוץ ביוטיוב או ב- Flix (גילוי נאות הכותב הינו מנכ"ל תפוז אנשים המפעילה גם את אתר Flix).
בכך שיפתח ערוץ ב- פליקס הוא לא יעשה טובה ל- פליקס - הוא ינצל אותו.
הוא ינצל את פליקס כדי להציג קטעים קצרים מהתוכניות שלו למאות אלפי הגולשים שפוקדים את האתר מדי שבוע, לתת להם קישורים לאתרים הרשמיים שלו ולהעבירם אליו לראות פרקים מלאים, לעורר את המודעות שלהם לתכניות שלו ולמועדי שידורן בטלוויזיה, לקדם תוכניות חדשות באמצעות פרומואים ואולי אפילו לעשות מזה כסף.
רשתות השידור, גם בישראל, אוהבות להגיד שהן מאמצות גישה של "360 מעלות" ושהן יוצאות מהקופסא שנקראת טלוויזיה והן בעצם רוצות להיות בכל מקום (באנגלית זה נשמע יותר טוב) באינטרנט, בסלולר, במטוסים, בטלוויזיית חוצות...
איך הגישה הזו מתיישבת עם הבדלנות והמונוגמיה האינטרנטית? איך גישת ה"בכל מקום" הופכת באינטרנט ל"במקום אחד בלבד"? היא לא.
קברניטי הטלוויזיה אל תחביאו את התוכן שלכם במקום אחד חבל עליו. האינטרנט גדול ורחב. גם אם יכנסו לאתרים שלכם הרבה מאד גולשים עדיין יהיו לא פחות גולשים באתרים שאינם שלכם.
תניחו את האגו בצד ותרימו את הכפפה. פנו דרך לתכנים שלכם לצאת החוצה ולפרוץ. נצלו את המדיום הנפלא והמיוחד הזה שנקרא האינטרנט, שאפשר לשתף בו חברים ולהעלות דברים אהובים לבלוגים פרטיים ולפייסבוק ולכל מיני מקומות אחרים.
עשו זאת בזהירות ובשליטה מלאה ובמידה, תבחנו מה זה עושה לרייטינג שלכם, לכניסות לאתרים שלכם. להכנסות שלכם ותחליטו איך להמשיך וכמה פריימים לשחרר.
לשותפים שלכם באינטרנט תגידו שילכו לראות מה עשו ב- הולו, אתר האינטרנט עם מאגר תכני הוידאו הכי פופולריים והכי טובים בעולם, ה- youtube killer שם, במקום לנסות להרוג את יו טיוב, הם בחרו להשתמש בו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.