בחייה של להקת מחול יש אירועים מכוננים, כמו זה שמתרחש כשהלהקה מזמינה לראשונה כוריאוגרף אורח ליצור מחול עבורה. אירוע כזה התחולל לפני כשנתיים, כשענבל פינטו ואבשלום פולק היו היוצרים הראשונים שהוזמנו לעבוד עם להקת המחול האמריקנית המצליחה "פילובולוס", לראשונה ב-37 שנותיה. את המחול "Rushes", שיצרו לפילובולוס, הם מעלים כעת בבכורה עם להקתם שלהם. אולם החגיגה היא כפולה, כיוון שלצד "Rushes" תעלה בערב זה בכורה נוספת - יצירה ראשונה של כוריאוגרפית אורחת ללהקתם של פינטו ופולק.
העבודה "Saudad", פרי יצירתה של טליה בק, רקדנית הלהקה, פותחת דלת לכוריאוגרפיה שאינה של הזוג פינטו-פולק, אם כי נהרתה ונולדה "בתוך המשפחה". הרגע המכונן הזה מגיע אחרי 15 שנה שבהן גיבשו השניים - זוג בחיים ובעבודה, הורים לילד הממתינים ללידת בנם השני, מנהלי אחת הלהקות המצליחות בארץ - שפה בימתית ייחודית וקנו להם שם עם יצירות מגוונות ומפתיעות ברחבי עולם מהעבודה עם להקתם, עבור באופרה הישראלית, דרך יצירות מוזמנות ללהקות בשווייץ, בבלגיה, בניו-יורק, ועוד, מטוקיו ועד נורבגיה. בשיחה עם "גלובס" מספרים שלושת היוצרים על התהליך.
"נוצרה הזדמנות מתאימה", מסביר פולק. "שיש לנו אפשרות וזה הזמן הנכון לתת את ההזדמנות הזו למשהו שצמח מתוך הלהקה. זה הדבר המתאים ביותר".
ההזדמנות נוצרה, בין השאר, מעצם העובדה שהלהקה שוהה בחודשים האחרונים יותר בישראל מאשר בדרכים, בשונה מהשנים האחרונות.
*זו השיבה הביתה? מה נשתנה?
פולק: "זה שילוב של גורמים. יצא שיש פחות חו"ל עכשיו, אחרי שעשינו הרבה מאוד בשנתיים האחרונות. עבדנו באופן אינטנסיבי על שלוש עבודות - עם פילובולוס, 'הידרה' לפסטיבל ישראל ו-Trout, יצירה שעלתה בקיץ האחרון בנורבגיה".
*העובדה שאתם פחות בחו"ל קשורה גם למשבר הכלכלי? יש פחות הזמנות?
"בצירוף הגורמים יש גם מרכיב כלכלי, ויותר מכך האווירה הכללית, שבהחלט משפיעה. זה אף פעם לא דבר אחד. אבל אנחנו מרגישים בינתיים באווירה של איום שמטיל צל, יותר מאשר פגיעה מוחשית בפעילות השוטפת".
*אתם עובדים ב"אינטואיציה זוגית". כשנכנס מישהו נוסף זה עדיין עובד?
פינטו: "זה בא ממקום של תחושת ביטחון בכך שעצם הפתיחות לאנשים חדשים מעצימה את המקום שלנו ולא באה על חשבוננו. טליה אומרת שאני הבחנתי בצורך שלה ליצור עוד לפני שהיא חשבה על כך עד הסוף. מספיק שמישהו מאיתנו ראה בכך, והציע, משם זה התגלגל בטבעיות".
תוגת הקרקס
"אף פעם לא חיפשנו קו אחיד לביטוי וליצור סגנון משלנו", אומרת פינטו בהתייחס לשאלה אם היא לא חוששת לשבור איזה קו סגנוני שמזוהה עם הלהקה . "להיפך. חיפשנו התנסויות חדשות ואפיקים מעניינים להשתנות, זה חלק מהתפיסה שלנו - להשתנות וליצור משהו חדש".
*הנוכחות שלכם הייתה משמעותית בתהליך היצירה?
פולק: "אנחנו לא מתערבים בעשייה של טליה. היינו נוכחים בתהליך, שאלנו שאלות ואמרנו מילה פה ושם, אבל זו היא וזו העבודה שלה עם הרקדניות ביחד. זה חלק מהתוצאה של עבודה ביחד לאורך השנים. טליה עובדת איתנו כבר שבע שנים, כרקדנית בחלק מהיצירות (לאחרונה היא מופיעה ב'שייקר', ח.פ), וגם כמנהלת חזרות".
פינטו: "השאיפה שלנו הייתה תמיד לפתוח עוד דלתות לאנשים. כמו שפתחנו את השיעורים שלנו לרקדנים שאין להם מקום וכסף להתאמן. אילו היה לנו בית קבוע היינו יכולים להרחיב שיתופי פעולה כאלה עוד יותר. אני חושבת שיש משהו באינטרקציות - גם לא ישירות, שהוא מאוד מעשיר".
גם בק עצמה אומרת, כי העבודה תחת הגג של להקתם של פינטו ופולק איפשרה לה לחוש ביטחון ולעבוד בחופש פעולה, תוך ידיעה שיש מישהו שמשקיף ותומך. "הרגשתי לגמרי שיש לי את המקום שלי, שענבל ואבשלום פועלים כ'הורים' שנתנו לי את החופש ללכת ולחפש אבל גם את התמיכה".
בק מישירה מבט אל בטנה ההרה של פינטו, ומוסיפה: "ענבל תמיד ידעה מתי אני צריכה חיבוק ותמיכה ומתי אני צריכה אתגר והכוונה".
*איך ההרגשה ליצור עבור הלהקה של ענבל ואבשלום?
בק: "זה פשוט המקום הנכון. משפחה. הם כמו השומרים שלי". לדבריה, החיבור שלה עם פינטו ופולק היה מתחילתו מתוך תחושה שהגיעה הביתה. "נפגשתי איתם כשרקדתי בהולנד והם עשו אודישנים לרקדנים בבלגיה. הגעתי לאודישן מתוך סקרנות. בלי שום כוונה לחזור בקרוב לישראל, ואחרי יומיים של אודישן חזרתי לארץ לעבוד איתם".
געגועים למה שאף פעם לא הכרת
"Saudad" (ערגה בפורטוגזית) היא יצירת מחול לחמש רקדניות, העוסקת בכמיהה ובגעגוע, ניסיון לגעת בזיכרון חמקני, לתפוס רגע שאין חשיבות לכך אם הוא הזוי או מציאותי. היא רוויה בכאב ובדיסהרמוניה, המשתקפת גם במוזיקה שהלחין תום טללים, ישראלי החי בהולנד. התוצאה תעמוד למבחן הקהל ששומר אמונים לפינטו ופולק.
"Rushes", לעומתה, היא יצירה קרקסית קטנה, רוויית הומור, גם אם הוא מהול בתוגה. היא מלווה במוזיקה מגוונת, ממיילס דייוויס ועד "קיל ביל" ובקטעי לוליינות עלובים במכוון, המעלים מחשבה על תיאטרון וודביל. בהופעות של פילובולוס בעולם וגם בישראל, בשנה שעברה, גנבה היצירה את ההצגה ואת לב הקהל, בזכות חריגותה והחן הרב שלה, שהוסיפו צבע חדש וצעיר ללהקה שרקדניה הם אתלטים וירטואוזיים. בימים אלה עובדים פינטו ופולק על עבודה חדשה עם פילובולוס, בעקבות ההצלחה של שיתוף הפעולה הראשון.
*היצירה שנראה על הבמה עברה שינויים?
פולק: "היצירה היא אותה יצירה. השינויים נובעים מטבע הלהקה שלנו, צוות הרקדנים המיוחד והנתונים הפיזיים שלהם". פולק מתייחס, למשל, לצביקה פישזון, חבר הלהקה בן 61, שהוא לא דמות רקדן קלאסית, או לאנדראס מרק הבהיר והמזוקן. התלבושות והבמה, בגווני שחור לבן, מזכירים את התיאטרליות הקומית והמוזרה המוכרת מעבודות אחרות של פינטו-פולק, אך התוצאה שונה, מפתיעה ומיוחדת במינה. *
הופעות הבכורה ייערכו בימים ד'-ו' השבוע במרכז סוזן דלל, וביום ה' הבא בתיאטרון גבעתיים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.