סוזן זונטאג הגדירה את הקאמפ כ"ניסיונות כושלים לרצינות" (גילוי נאות: לא קראתי את כתביה של זונטאג, אני יודעת את זה באדיבות ויקיפדיה). ו"מסע בין כוכבים" - סדרת הטלוויזיה וסדרת הסרטים, מקירק דרך פיקארד ועד ההוא מ"זינוק לאתמול" - היא אחד המוצרים הקאמפיים ביותר שהתקיימו אי-פעם בגלקסיה.
אחד המאפיינים המרכזיים של "מסע בין כוכבים" על כל גלגוליו הוא הניסיון הכושל לרצינות: הרגעים של חוסר מודעות, הפער הכל-כך אנושי בין החיים כאן ועכשיו ובין השאיפה להגיע גבוה אל מעבר לכוכבים.
והנה מה שמרשים כל-כך ב"סטארטרק" החדש: ג'יי ג'יי אברהמס וצמד התסריטאים שאחראים לסיפור, רוברטו אורסי ואלכס קורצמן, הוציאו משם את הקאמפ. הם בראו מחדש את הגיבורים שלהם בתרגיל תסריטאי מבריק (אפשר למצוא בו חורים אם מתאמצים, ובכל זאת הרעיון עצמו מבריק), הם הכניסו את הבדיחות המתבקשות על המקור במקומות הנכונים, והם הוציאו צו הרחקה למרכיב הקאמפי ביותר של הסדרה - ויליאם שאטנר.
כמובן, שאם לוקחים מוצר שניסה להיות רציני וכשל בחן רב, והופכים אותו לרציני מאוד אבל משולל כל חן, זה לא הישג גדול. אותו צמד התסריטאים, אורסי וקורצמן, אחראי גם על "רובוטריקים", העיבוד הקולנועי לסדרת האייטיז האהובה, שהפכה בעזרת הבמאי מייקל ביי לסרט אקשן מפלצתי ונטול קסם. מירוק השם וניקוי הקאמפ הוא רק צעד אחד.
את הצעדים הבאים עושה אברהמס. אברהמס מוכיח את השם שמתחיל להיווצר לו כגאון המיינסטרים התורן, ספילברג שתיים אפס, בפתיחת הסרט היפהפייה, בסצנות אקשן סוחפות, כמו זו שבה קירק וסולו נשלחים לחבל במכונת קידוח של חללית אויב, שלא נראית כמו שום דבר שקשור למסע בין כוכבים או מצופה ממנו. כמו הבריחה של קירק מחיית טרף על הכוכב הקפוא והסיום המפתיע של המרדף הזה.
אברהמס, יחד עם התסריטאים שלו, מתאפקים שלא להפיל את כל הסמלים המפורסמים של "מסע בין כוכבים" על הצופים בבת אחת, אלא לשחרר אותם תמיד בהקשר המתאים ולא ברגע שציפינו להם. וברגעים שזה קורה, כשנאמר משפט מוכר, כשנחשפת דמות מוכרת, הם מצליחים לנטרל את הציניות ונושאים משמעות מיוחדת גם עבור אלה שהגיעו לאולם עם אפס ציפיות.
אין ל"סטארטרק" הרבה חסרונות. אחד החסרונות הבודדים הוא הבחירה בכריס פיין לגלם את קפטן ג'יימס טי קירק. זו לא בחירה איומה, פיין הוא שחקן בסדר, אבל המראה הבובתי שלו קצת מפריע ונראה מוגזם לתפקיד. עוד בעיה היא הייצוג הנשי. הסדרה "מסע בין כוכבים" נחשבה לפורצת דרך, כשהראתה את אחת מהנשים השחורות הבודדות בפריים-טיים - אוהורה, קצינת הקשר של האנטרפרייז.
דווקא 40 שנה לאחר מכן, בגרסה המעודכנת והמחודשת, הייצוג הנשי עלוב למדי וכולל אמא טובה עם לב זהב (וינונה ריידר בתפקיד שולי על גבול ההשפלה), חייזרית משתרללת כלשהי שעושה לקירק גוד טיים באקדמיה של צי הכוכבים, ואת אוהורה המפורסמת (זואי סלדנה. היא נראית לכם מוכרת? כנראה צפיתם בסרט של בריטני ספירס), שתפקידה כאן הוא תחזוק עלילת משנה רומנטית ולא השתתפות אמיתית בנעשה על הספינה. חפשו את אוהורה בטריילר של "סטארטרק" - שם, כיאה לדמות הנשית המרכזית בסרט, היא מופיעה למשך שתי שניות בערך, שבמהלכן היא פושטת את החולצה.
אבל טעויות כאלה ואחרות לא צריכות למנוע מכם לרוץ לראות את "סטארטרק". גם אם אתם לא מעריצים של הסדרה. שאטנר לא מתכוון להגיע, תגיעו אתם במקומו. *
רוצו לראות גם את:
"הוא פשוט לא בקטע שלך"
אמנם יש כאן עומס יתר של דמויות שחלקן מיותרות לחלוטין, אבל רובן מעוררות אמפתיה, והסרט מצליח להעביר את התחושה הבסיסית של חוסר אונים במערכות יחסים, אמיתיות או דמיוניות. אחרי "הזדמנות אחרונה לאהבה" זו הקומדיה הרומנטית הטובה ביותר שמוצגת כרגע בקולנוע.
הימנעו מ:
"גראן טורינו"
בארץ אוהבים סרטים של קלינט איסטווד, והסרט הזה נראה מבחוץ כמו סרט טוב של קלינט איסטווד על קלינט איסטווד. האמת היא שמדובר בסרט מחופף וקלישאתי, עם הופעה מעולה של איסטווד השחקן אבל שום דבר מעבר לזה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.