פולו-אפ אחרי ראיון עבודה

הליך הקבלה לעבודה אינו מסתיים בתום הריאיון ■ על הדרך הנכונה למעקב ולקשר

תהליך הקבלה לעבודה אינו מסתיים עם סיום הריאיון. הדבר אינו נכון - אפילו אם אתם בטוחים שהתקבלתם לעבודה, יש מה לעשות גם אחרי הריאיון. חוץ מזה, עשייה מקלה על תקופת ההמתנה שאחרי הריאיון ועדיפה על ישיבה בחיבוק ידיים.

יצירת קשר עם המעסיק לאחר הריאיון יכולה לשפר במידה משמעותית את סיכויי הקבלה לעבודה, כיוון שבכך מפגין המועמד עניין ומוטיבציה. מעסיקים המתלבטים את מי לקבל לתפקיד נדרשים להחלטה קשה, ולרבים מהם חוסר קשר, מסייע בסינון מועמדים.

הפולו-אפ מאפשר למחפש העבודה להפגין איכויות אישיות ומקצועיות שלעתים אינן באות לידי ביטוי בריאיון - מסירות, דבקות במטרה, מתן תשומת לב לפרטים, ויכולת מעקב. עם זאת, חשוב שהמעקב יתבצע נכון, ושהמועמד לא יצטייר בעיני המגייס כאדם לוחץ ומציק.

איך עושים זאת?

סיכום בסוף הריאיון

תהליך הפולו-אפ מתחיל כבר בריאיון עצמו. בסוף הריאיון כדאי לסכם אותו באופן שמדגיש את ההתאמה לתפקיד. אפשר, למשל, לחזור על צרכי המשרה כפי שפורטו על ידי המראיין, ולציין את התאמתם לניסיון המקצועי. לדוגמה, מועמד לתפקיד בתחום הפיתוח עסקי יכול לומר - "אני מבין שנחוץ לכם אדם בעל ניסיון רב בעבודה מול שווקים בין-לאומיים, ובעל יכולת לאתר לקוחות ולסגור עיסקאות. כיוון שבתפקידי כיועץ עסקי עשיתי בדיוק את הדברים הללו, אני סבור שיש לי את הכישורים המתאימים".

לאחר מכן, כדאי לשאול את המראיין בנימוס מהו משך הזמן הצפוי עד לקבלת ההחלטה, ולפני עזיבת המקום להצטייד בכרטיסי הביקור של המראיין ושאר בעלי התפקיד בתהליך. כך אפשר להפגין כבר בשלב זה רצון לשמור על קשר, וגם לזכור את שמות נושאי המשרה בחברה.

לבסוף, מיד לאחר הריאיון כדאי לכתוב מהן הנקודות המרכזיות שעלו בו: פרטי המשרה כפי שתוארו על ידי המראיין, מידע רלוונטי על החברה והצוות המיועד, הכישורים שהמראיין הדגיש כחשובים להצלחה בתפקיד, ומאילו נושאים הוא נראה כמי שאינו שבע רצון.

יומיים אחרי הריאיון

מספר ימים לאחר הריאיון אפשר לשלוח למראיין, ולכל אדם אחר שסייע בדרך, מכתב תודה קצר בדואר אלקטרוני. במייל זה אפשר להזכיר בקצרה את הסיבות להתאמה לתפקיד. ראשית על המועמד להדגיש את הצרכים שחשובים למגייס, כגון ניסיון בתחום הפיתוח העסקי, התועלת שהוא יכול להפיק מקשרי המועמד בתחום, וכד',.ורק אחר כך להזכיר את העניין האישי שלו בתפקיד ואת התרשמותו החיובית מהחברה. חשוב להביע במכתב עניין ומוטיבציה, ולהפגין אישיות מעריכה ומכבדת.

המכתב יכול להועיל גם במקרים שבהם יש חוסר בכישורים. זה המקום להשתמש ברשימה שנערכה לאחר הריאיון, ולציין יתרונות המפצים על החסרונות הקיימים. לדוגמה, "בריאיון חשתי שאתה מוטרד מכך שלא עבדתי בעבר עם לקוחות אסטרטגיים. חשוב לי להדגיש שבזכות היכרותי עם עולם הלקוחות, ובמיוחד רשת הקשרים הענפה שיצרתי עם אנשי מפתח בתחום, אני משוכנע שעובדה זו לא תהווה מכשול לביצוע התפקיד בצורה הטובה ביותר".

עבר שבוע

שבוע לאחר הריאיון אפשר להתקשר למראיין ולקיים שיחת מעקב. שיחה זו נועדה להזכיר למראיין את קיומו של המועמד, ולשמור אותו בתודעתו. במהלכה יש להפגין התלהבות ועניין בתפקיד, אבל מבלי להישמע נואש.

כדאי לבצע את השיחה ממספר טלפון חסוי, ולא להשאיר הודעה במקרה של אי מענה. כך ישאיר המועמד את הכדור במגרש שלו, ויוכל להתקשר שוב מבלי להצטייר כמטריד.

המשך הפולו-אפ

במידה ותקופת ההמתנה שהוגדרה על ידי המראיין עברה, או לחילופין אם לא הוגדר פרק זמן כזה וחלפו כמה שבועות, הגיע הזמן ליצור שוב קשר. בדרך כלל עדיף לקיים את המשך המעקב במייל, כיוון, ששיחת טלפון עלולה ליצור אצל המראיין גישה מתגוננת ואף רגשות דחייה. עם זאת, אם המועמד יקפיד לשמור על נימה חיובית ואווירה נעימה, שיחת טלפון אפשרית בהחלט.

רצוי לברר מהו השלב הבא בתהליך הגיוס, ומה משך הזמן המתוכנן. בנוסף, חשוב להמשיך להביע עניין בתפקיד, ולהימנע מלהישמע מתוסכל, חסר סבלנות או נואש.

לסיכום, סבלנות ורגישות

לסיכום, הדבר החשוב ביותר בתהליך המעקב הוא הפגנת סבלנות וכבוד כלפי המגייס, והימנעות מכעס גם אם התהליך נמשך יתר על המידה. יש לזכור שהתמשכות תהליך הסינון עשויה לנבוע מאינספור סיבות - ארגוניות ונסיבתיות, שאינן קשורות בהכרח במועמד.

חשוב מאוד גם לשים לב לאופן שבו המגייס מגיב להתקשרות הנמשכת. אם נראה שזו מפריעה לו, עדיף לוותר על הפולו-אפ, ולהמשיך בתהליך חיפוש העבודה בזמן ההמתנה לתשובה.



יעל מהודר היא יועצת ארגונית ובעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית

  1. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com.
  2. במשך השבוע ניתן להמשיך לטקבק עם יעל מהודר דרך טור הדעות "המדוברות ביותר" בעמוד הבית, ודרך קישור זה

הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.