חוק ההסדרים אושר בקריאה שנייה ושלישית: 63 בעד 45 נגד

מחר צפויה להתקיים הצבעה על חוק התקציב המדינה לשנים 2009-2010 בכנסת ■ ח"כ שלי יחימוביץ' הצביעה נגד החוק בכללותו ■ ח"כ חיים אורון הגיש הסתייגות המבקשת להטיל מע"מ על פירות וירקות - במטרה להביך את שר האוצר

חוק ההסדרים אושר הערב (ג') במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית בתום דיון שארך למעלה מ-27 שעות: 63 מחברי הכנסת הצביעו בעד ו-45 הצביעו נגד ובכך נכנס לתוקפו חוק ההסדרים. מחר צפויה להתקיים הצבעה על חוק התקציב המדינה לשנים 2009-2010 בכנסת.

אחרי פיליבסטר לילי של חברי האופוזיציה, שנועד לאפשר לחברי כנסת להציג את הסתייגויותיהם לחוק אולם החל מהשעה 1:00 בלילה שהו במליאה רק חברי סיעת קדימה. בשעה 3:00 הצטרף אליהם ח"כ אמד טיבי.

ארבעת מורדי סיעת העבודה, איתן כבל, אופיר פינס, יולי תמיר ועמיר פרץ, הבהירו היום כי יצבעו נגד הקואליציה והם יתנגדו בהצבעה על חוק ההסדרים.

ח"כ שלי יחימוביץ' הודיעה כי תצביע נגד החוק בכללותו. יחימוביץ אמרה כי היא מתכוונת לתמוך בחלק מסעיפי החוק - בעיקר אלו שמהווים חלק מעסקת החבילה במשק - אך תצביע בסופו של דבר נגדו. לדבריה, "אי אפשר להצביע על חוק ההסדרים בכללותו, שכן מדובר בחוק מפלצתי במימדיו, שהועבר באופן רשלני ותוך מעילה באמון הציבור".

ח"כ יולי תמיר הביעה מחאה על כך שסיעת העבודה תומכת בחוק. "חוק ההסדרים הנוכחי מכיל עשרות נושאים שאינן להם דבר וחצי דבר עם העברת התקציב, במיוחד צורמת העובדה כי דווקא מפלגת העבודה שלחמה תמיד כנגד הרחבת חוק ההסדרים דרשה להוסיף לחוק סדרה של חוקי עבודה, ראויים וטובים לכשעצמם, שאין להם קשר להעברת התקציב", אמרה תמיר, "אלו הם חוקים שהיו אמורים לעבור באורח מסודר בהצעת חוק ממשלתית ודרך ועדות הכנסת בצורה ראוייה ודמוקרטית. העובדה שמפלגת העבודה נפלה למלכודת הדבש של חוק ההסדרים, תפתח פתח לכך שחוק ההסדרים בעתיד ימשיך ויגדיר את יחסי העבודה במשק, ולא תמיד לטובה. מפלגה עקבית הייתה מנצלת את הקונסנזוס הרחב למען העובדים ופועלת באורח מסודר שאינו מאיים על כוחה של הכנסת לעסוק בחקיקה מוסדרת בנושאים חשובים אלו".

ח"כ חיים אורון (ג'ומס) הגיש הערב (ג') הסתייגות במסגרת ההצבעות שנערכו בכנסת על חוק ההסדרים, ההסתייגות ביקשה להטיל מע"מ על פירות וירקות, כמובן כנגד האידיאולגיה והעמדה של אורון. המטרה של ג'ומס היתה להביך את שר האוצר וראש הממשלה, שכן מדובר בהצבעה שמית. כצפוי הצביע רה"מ נגד הטלת המע"מ על פירות וירקות, מה שגרר קריאות ביניים. אך מה שגרם לגיחוך היה כשנשאל שר האוצר אם הוא מצביע בעד או נגד והוא השיב - נגד. לאחר מכן משכה האופוזיציה את שאר ההסתייגויות שהגישה והחוק עבר להצבעה ואושר.