מכונית העם

יונתן גדיש, מייסד ומנכ"ל car2go

יונתן גדיש, היזם והמנכ"ל של חברת שיתוף הרכב CAR2GO, לא ראה את עצמו בראשית דרכו בונה קריירה בענף הרכב, ובוודאי לא תיאר לעצמו שיקים לפני גיל 30 חברה חדשה, עם רעיון שמשנה את כללי המשחק.

אביו, אלי גדיש, הוא אמנם הבעלים של חברת השכרת הרכב סאן קאר, אבל גדיש הצעיר החל את הקריירה שלו באופן עצמאי. לאחר שסיים תואר ראשון הוא הצטרף לחברת הייעוץ האסטרטגי תפן, שבה עבד חמש שנים, חלקן בלונדון.

נקודת המפנה הגיעה בעת לימודי תואר שני למינהל עסקים במסלול היוקרתי של אוניברסיטת אינסאד הצרפתית. שם הוא נחשף לקונספט ה"טיים שרינג" של כלי רכב, ופיתח אותו במסגרת תחרות היזמות השנתית של אינסאד.

הקונספט מבוסס על מאגר של כלי רכב בחלקים שונים של העיר. המנויים של החברה יכולים להיכנס למערכת הממוחשבת, לאתר את כלי הרכב הזמינים ואת מיקומם, ו/או לשריין לעצמם מראש רכב זמין למועד ולמשך זמן השימוש המועדף עליהם. ניתן לשכור מכונית גם לשעות ספורות בלבד.

כשחזר לארץ כבר הייתה לגדיש תוכנית עסקית, והוא נכנס לתהליך הכנות שנמשך כחצי שנה, וכלל חיפוש צוות, מחקרי שוק, גיוס השקעה ראשונית ורכישת טכנולוגיה. לאחר מכן החלה החברה בפיילוט ראשוני עם צי סמלי של שמונה מכוניות. "עבדנו בלי מזגן ובלי משכורות", הוא נזכר. פריצת הדרך הגיעה בעקבות חשיפה שקיבלה החברה הצעירה בעיתונות הכלכלית. לאחריה, הוא מספר, "העסק החל להתגלגל מהר". במאי האחרון נכנסו חברות שגריר ופוינטר כמשקיעות, והחברה צמחה בקצב של כעשרים מכוניות בכל חודש. כיום היא מפעילה צי לא מבוטל של כמאה מכוניות, שמשותפות לכמה אלפי מנויים בגוש דן.

הגיל, אומר גדיש, לא היה מגבלה. להפך. "כשעבדתי בבריטניה ונתתי ייעוץ למנהלים בני 50, נושא הגיל היה בעייתי. בארץ, רבים מלקוחות היעד הם צעירים וסטודנטים משכבות הגיל שלנו. קל לנו למצוא איתם שפה משותפת".

ומה הלאה? גדיש אומר שהחברה לא הוקמה במחשבה על "אקזיט". "המטרה היא לא למכור. אנחנו כאן כדי ליצור ערך בכוחות עצמנו, ולכן הכנסנו משקיעים בשלב מוקדם. בעוד חמש שנים אני רואה את עצמי ממשיך לנהל את החברה, ולוודא שהחזון מתממש".

יוני גדיש יונתן גדיש / צלם: אדוארד קפרוב

גיל: 30

אישי: נשוי טרי, מתגורר בתל אביב

השכלה: תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול מאוניברסיטת תל אביב, תואר שני במינהל עסקים, אוניברסיטת אינסאד, צרפת

מסלול: חמש שנים בחברת הייעוץ תפן, שלוש מהן בלונדון

בחזרה לפרויקט 40 על 40 - שנת 2009