מגמת ההיחלשות בעיתונות המודפסת מתמתנת - כך עולה מסקר TGI המתפרסם היום (ד'). על-פי הסקר, הבודק את רמת החשיפה של העיתונים לאורך זמן, העיתון "גלובס" הוא היחיד מקרב העיתונים הוותיקים שמדגים זינוק במחצית השנייה של 2009 לעומת 2008. החשיפה לעיתון עלתה בשיעור הגבוה מ-15% - לשיעור חשיפה של 4.4%, בשקלול שבועי של ימי חול.
לעומתו, העיתונים "ידיעות אחרונות" ו"מעריב" ממשיכים במגמת ירידה, אך קלה יותר מבעבר. החשיפה ל"הארץ", לעומת זאת, צנחה מ-7.4% בימי חול במחצית השנייה של 2008, ל-6.6% במחצית השנייה של 2009. גם המוסף הכלכלי של "הארץ", "דה מרקר", הראה ירידה בתקופה זו.
החינמונים המודפסים מראים המשך התחזקות: החינמון "ישראל היום" ממשיך במגמת עלייה ושומר על המקום השני בחשיפה שלו אחרי "ידיעות אחרונות": במחצית השנייה של 2009 הגיעה החשיפה ל"ישראל היום" ל-26.6% לעומת 23.2% בתקופה המקבילה ב-2008.
גם החינמון "פוסט" הראה עלייה יפה בשיעור החשיפה אליו במחצית השנייה של 2009: 7.5% לעומת 5% במחצית השנייה של 2008. יותר מכך: החינמון "פוסט" דחק את "הארץ" מהמקום הרביעי בשיעורי החשיפה לעיתונים כלליים במחצית השנייה, והוריד אותו למקום החמישי.
ירידה גם בחשיפה בסופי שבוע
"ידיעות אחרונות", עדיין העיתון החזק בישראל, יורד משיעור חשיפה של 35.9% שנמדד בין יוני לדצמבר 2008 ל-33.9% בתקופה זו ב-2009. "מעריב" שומר על נתונים יציבים של 13.6% לעומת 13.8%. "הארץ", כאמור, חווה ירידה משמעותית מ-7.4% ל-6.6%, וגם "דה מרקר" ירד מ-7.8% ל-7.6%. עוד עולה מניתוח שנתונים כי הניסיון לשווק את "דה מרקר" כעיתון עצמאי ולא כמוסף כלכלי של "הארץ" לא נשא פרי. היקף החשיפה ל"דה מרקר" שלא במסגרת "הארץ" עומד על כ-1% בלבד.
גם בראייה שנתית, מקרב העיתונים הוותיקים, "גלובס" הוא העיתון היחיד שהדגים עלייה בחשיפה מאז השנה שעברה. בשקלול שבועי מגיע העיתון לממוצע חשיפה שנתי של 4.2%, לעומת 3.8% בשנה שעברה. זאת בעוד כל יתר העיתונים הוותיקים הדגימו ירידה.
"ידיעות אחרונות", שומר על התואר העיתון הגדול במדינה, אך שיעור החשיפה אליו יורד מ-36.2% ל-34%, "מעריב" מדרדר בשיעור נמוך יותר מ-14.5% ב-2008 ל-14%, בשנה שחלפה, ו"הארץ" יורד לחשיפה של 7.1% בלבד.
בהסתכלות החצי-שנתית, "גלובס" עלה בחשיפה בסוף השבוע מ-2.6% ל-3.2%. גם "ידיעות אחרונות" עלה בחשיפה בסוף השבוע מ-46.2% ל-47.5%. "מעריב" ו"הארץ", לעומת זאת, ירדו.
מקרב המגזינים, "ליידי גלובס" הוא מבין הבודדים שמראה עלייה בחשיפה - 1.3% לעומת 1.2% ב-2008. המגזינים "מנטה" ו"בלייזר" של קבוצת "ידיעות אחרונות" מראים אף הם סימני התחזקות נדירים בתקופה זו. יצויין כי החשיפה למגזין "דה מרקר" החודשי צנחה מ-4% ל-3.1% בלבד.
החשיפה לתחנות הרדיו נמדדה אף היא בסקר ה-TGI. ההאזנה לתחנות קול ישראל חוותה ירידה מינורית מ-42.7% ל-41.2% וכך גם ההאזנה לתחנות גלי צה"ל: 44% במחצית השנייה לעומת 44.4% במחצית המקבילה ב-2008. לעומת זאת, תחנות הרדיו האזוריות עלו ל-34.3% (בעשירית האחוז).
רשת א' רשמה עלייה של 0.7% בחשיפה, ורשת ב' שמרה על יציבות. עם זאת, רשת ג' רשמה ירידה חדה ל-12% חשיפה מ-13.7%. בעוד רשת ב' היא התחנה החשופה ביותר בישראל עם 28.5% ממוצע שנתי, גלגל"צ נושפת בעורפה עם 27.9%.
שיפור במגמות ההאזנה לרדיו האזורי
השנה האחרונה היתה גורלית עבור תחנות הרדיו האזוריות, שעברו מכרזים מחודשים. לפי סקר TGI, מרביתן אכן עברו שיפור במגמות ההאזנה במהלך השנה.
משני סקרים שנערכו במהלך השנה עולה כי התחנות שזכו לזינוק משמעותי מהמחצית הראשונה של 2009 למחצית השנייה הן רדיו דרום, רדיו לב המדינה ובעיקר רדיו 99. מדובר בחשיפה, ולא בתוני האזנה, בקרב גילאי 18 ומעלה.
רדיו 99, שעבר באחרונה מיתוג מחדש לרדיו eco99, רושם את העלייה הגבוהה ביותר בשיעורי ההאזנה, בשיעור של 58%, מ-2.4% ל-3.8%. רדיו לב המדינה זינק ב-58% לחשיפה של 3.8% ורדיו דרום עלה בשיעור חשיפה של 35% ל-3.5% האזנה. רדיו ירושלים, היחיד שהקבוצה המפעילה אותו הפסידה במכרז והוחלפה הבעלות בו, דווקא רושם ירידה ניכרת בחשיפה של 10% ל-1.9%.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.