לפני קצת יותר משבוע, החליטה
נוקיה לערוך מיני רעידת אדמה בשוק
תוכנות הניווט הסלולריות, כשהודיעה שתספק את התוכנה שלה, OVI Maps, בחינם. הצרכנים הישראליים לא ייהנו מהגישה החדשה של נוקיה, אבל מי שהחסירה פעימה הייתה חברת טלמפ הישראלית, שעשויה להיפגע מהמהלך.
ממחקר שערכה קנליס (Canalys) עולה כי לטלמפ בסיס המשתמשים הגדול ביותר באירופה ובמזה"ת, עם מובילות שוק של כ-50% נכון לסוף הרבעון השלישי של 2009. נוקיה נמצאת במקום השני, עם 15% מהשוק.
"המהלך של נוקיה הוא מהלך גדול בתעשייה, אבל לא בלתי צפוי", אומר מנכ"ל טלמפ, אורן ניסים, בראיון ל"גלובס". "גם גוגל וגם נוקיה רוצות שיצרכו דרכן יותר תוכן, בעולם בו החלפת המכשירים צפויה לרדת", הוא אומר, ומתייחס להכרזה של גוגל לפני מספר חודשים על השקת תוכנת ניווט חינמית למכשירי אנדרואיד בארה"ב.
"היום אנשים שמחזיקים טלפון חכם כבר לא צריכים לשדרג אותו, בגלל שיכולות החומרה שלו טובות, והם בעיקר מחפשים אפליקציות", אומר ניסים. לדבריו, נוקיה שמה דגש גם על אספקת תוכן ללקוחות משלה. ניסים מוסיף כי "החינמיות של תוכנת הניווט מסובסדת בעלות של הטלפון".
"זה לא מודל חדש", מבהיר מנהל פעילות טלמפ ישראל, אלון פודהרסט. "יש היום חברות סלולר, כמו סלקום, שמציעות בכל טלפון עם GPS את תוכנת הניווט בחינם". הרעיון לשלב את תוכנת הניווט במחיר הסופי של המכשיר או חבילת הנתונים הוא לא בלעדי לסלקום, וגם פלאפון מציעה לרוכשי אייפון ניווט בחינם. "כ-70% מהמוצרים שלנו נמכרים היום בעולם באמצעות באנדלים (תוכנה משולבת עם מכשיר - צ.ה)", אומר ניסים.
האסטרטגיה של טלמפ נגד גוגל, נוקיה או כל חברה גדולה אחרת שתחליט להשיק תוכנת ניווט בכל העולם, היא תוכן מקומי.
ניווט שונה לכל מדינה
"טלמפ אינה חברה גלובלית שמציעה מוצר אחד לכל העולם", אומר פודהרסט. "האפליקציה שלנו עובדת בהרבה מדינות, אבל אנחנו מביאים ערך מוסף לצרכן המקומי. למשל, בישראל אנחנו נותנים תוכן של דפי זהב, אתר rest ועכבר העיר. באנגליה אנחנו עובדים עם אתר המזמין מקומות למסעדות TopTable". בתוכנות ניווט של גוגל או נוקיה, הממשק והשירותים לרוב זהים בכל העולם, כך שצרכן בארה"ב לא מקבל חוויה שונה מצרכן בספרד.
לא לרשת חברתית
מלבד נוקיה או גוגל, בעורפה של טלמפ נושפת חברת waze, המציעה תוכנת ניווט חינמית שלה למגוון טלפונים חכמים. היתרון של waze הוא האפשרות להתעדכן בכל הנעשה בכביש: תנועה, מכמונות מהירות, תאונות וכדומה. ב-waze המדווחים הם המשתמשים, ששייכים לרשת חברתית, המאפשרת לחלוק תמונות מהכבישים בזמן אמת.
"אנחנו לא נחליף את עצמנו ברשת חברתית, אבל יש לנו שותפויות עם רשתות כאלו", אומר ניסים. "חלק גדול מהמשתמשים שלנו מייצרים לעצמם תוכן, כמו נקודות עניין, וחולקים אותו עם אחרים". לדברי ניסים, כבר בגרסה 5 יהיה פיצ'ר של תנועה שיכסה יותר כבישים. "לעומת תוכנה חינמית, לנו חשוב שאמינות האינפורמציה תהיה גבוהה", הוא אומר, ועוקץ את המתחרה.
בשורה התחתונה, בטלמפ יכולים לחייך. "החברה קרובה לאיזון, ולא מגייסת כספים", אומר ניסים. "לקח לנו 10 שנים להגיע למצב הזה, כשיש מעט חברות שמכניסות כסף משירותי ערך מוסף לסלולר".
Mio צפויה לשווק שוב את המפות של iGO
בעוד טלמפ נאבקת על נתח השוק שלה בתוכנות הניווט הסלולריות מול נוקיה, גוגל ומתחרות אחרות, ניתן לרשום שינוי במפת תוכנות הניווט הייעודיות למכשירי GPS. לאחר כמעט שנתיים של סכסוך, נראה שהחברות Nav N Go, המשווקת את תוכנת iGO, ו-Mitac, בעלי חברת Mio, קרובות לפיוס.
לאחרונה החלו החברות לעבוד יחדיו, בעקבות עסקה שביצעה Mitac, במסגרתה רכשה את חברת Magellan, שהייתה מעוניינת לעבוד עם תוכנת iGO. "הפשרה בינינו ל-Mitac הייתה ברוח טובה", אומר דודי וירניק, נשיא Nav N Go. "יש ביננו דיונים לגבי הרחבת שיתוף הפעולה בעולם". כתוצאה מכך, Mio צפויה לחזור למכור את מכשירה עם תוכנת iGO בעולם, אך לא בישראל.
הסכסוך הממושך נבע מטענת Nav N Go להפרות לכאורה של ההסכם עם Mitac והפרת זכויות יוצרים מתמשכת. בעקבות המאבק המשפטי בעולם, גם בישראל הפסיקה Nav N Go לעבוד עם יבואנית MIO, חברת רונלייט, ומאז דצמבר 2008, החברה מציעה בישראל תוכנה מתוצרתה - Mio Maps. לפי היחסים בין שתי החברות בישראל, המצב לא עתיד להשתנות בקרוב.
הגרסה החדשה של טלמפ: עדכוני מזג אוויר וחנייה סלולרית
טלמפ תשיק בחודשיים הקרובים את גרסה 5 של תוכנת הניווט שלה. הגרסה החדשה, שהגיעה ל"גלובס" לבדיקה ראשונה, מציעה ממשק משודרג ומספר יכולות שלא ראינו בתוכנות ניווט אחרות.
השינוי המהותי ביותר מגיע כבר מהפנייה הראשונה. מדובר בתוכנה הראשונה שמקריאה את שמות הרחובות בעברית ולא מציינת את כיוון הפנייה באופן כללי. זאת אומרת שבמקום שהקריין יאמר "פנה שמאלה", הוא יציין לפנות שמאלה בשדרות משה דיין או ברחוב ויצמן, למשל.
טלמפ 5 מנסה לספק יותר ממה שמספקת תוכנת ניווט רגילה, ומציעה גם עדכוני מזג אוויר על מקום המוצא או היעד ואפשרות לחיפוש כספומטים, מסעדות או תחנות דלק שנמצאות בסביבה.
בעתיד הקרוב ניתן יהיה לבצע חנייה סלולרית דרך המכשיר: ברגע שהצרכן חונה, התוכנה תציע לשלם על החנייה באמצעות חשבון של חברת חנייה סלולרית.
בנוסף, היא תזכיר למשתמש לסיים את החנייה כשהוא חוזר לרכב ומפעיל מחדש את תוכנת הניווט. טלמפ צפויה לשלב בתוכנה גם יישומים של טוויטר ופייסבוק, שיאפשרו לדווח לחברים היישר מהתוכנה.
עומסי תנועה שולבו בתוכנה, והם עובדים בצורה טובה יחסית, כשהם ינווטו את המשתמש בדרכים בהם התנועה עמוסה פחות. אופציה נוספת תהיה שילוב תוכן פרסומי בתוכנה, כמו למשל רשתות מזון, שהמשתמש יוכל לחפש באמצעות יישומים מיוחדים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.