מדו"חותיה הכספיים של חברת אסם - הנשלטת ע"י חברת נסטלה (53.8%) ומנוהלת על-ידי גזי קפלן, שעלות העסקתו הסתכמה ב-3.7 מיליון שקל ב-2009 - עולה כי מכירותיה בשנת 2009 צמחו ב-5.5% והסתכמו ב-3.396 מיליארד שקל, כאשר המכירות בתחום המזון בטמפרטורת החדר גדל ב-1.9% 1, והמזון הקפוא והמצונן רשם גידול של 10.7%. ברבעון הרביעי חלה צמיחה של 4.4% במחזור המכירות של אסם, שהסתכם בכ-823.78 מיליון שקל.
בשנת 2009 חל קיטון של 0.8% במכירות אסם לשוק המקומי, שהסתכמו ב-2.747 מיליארד שקל. לעומת זאת, המכירות של הקבוצה בחו"ל זינקו ב-44.6% והסתכמו ב-649.6 מיליון שקל. הגידול במכירות לחו"ל נובע מהרכישות החדשות של פעילות חברות Tribe ו-Food Tech בארה"ב ושל פעילות חברת ירדן בבריטניה וכן מהתרחבות בפעילות היצוא של מוצרי אסם וטבעול באירופה.
בשורת הרווח התפעולי רשמה אסם עלייה של 15.9% במונחים שנתיים ל-434.3 מיליון שקל, וברבעון הרביעי עלה הרווח התפעולי ב-9.2% ל-107.1 מיליון שקל. השיפור הושג בעקבות תהליכי התייעלות ששיפרו את הרווחיות ומקורן ממיזוג 6 מרכזי הפצה לאתר מרכזי חדש ומתהליכי יעול נוספים. שיעור הרווח התפעולי כאחוז מהמחזור עלה ברבעון הרביעי ל-13%. זוהי השנה ה-12 ברציפות שבה מציגה החברה גידול ברווח התפעולי. ב-12 השנים אלה גדל הרווח התפעולי של אסם פי 7.6.
בשורה התחתונה דיווחה אסם על גידול של 16.9% ברווח הנקי, שהסתכם בשנת 2009 ב-291.3 מיליון שקל. ברבעון הרביעי חל גידול של 18.5% ברווח הנקי, שהסתכם ב-67.39 מיליון שקל.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת גדל בשנה החולפת ב-30.1% ל-506 מיליון שקל. כתוצאה מכך הקבוצה שילשה את עודפי המזומנים שלה, למרות העובדה שחלק מהמזומנים שימשו למימון השקעות אסטרטגיות ברכישת חברות, ברכוש קבוע ולצורך צמצום האשראי הבנקאי לזמן קצר.
בין האירועים הבולטים שעליהם דיווחה החברה ב-2009 - הכניסה לתחום המזון לתינוקות. בספטמבר רכשה אסם 51% ממטרנה של מעברות בתמורה ל-163.6 מיליון שקל. כמו כן, לאחר תקופת הדו"ח (18 במארס 2010) הקדימה החברה את מימוש האופציה לרכישת מלוא הבעלות בחברת טבעול, שהם 42% נוספים ממניות טבעול שהיו שייכות לקיבוץ לוחמי הגטאות.
פנחס קימלמן, סמנכ"ל הכספים של אסם, אמר בהתייחס לתזרים המזומנים כי "לאסם יש תזרים המאפשר לה לממן את הרכישות האחרונות שעליהן הודיעה וכן להמשיך במקביל במדינות חלוקה הדיבידנדים של החברה".
לדבריו, "בשנה הבאה אנו רואים בחברה 3 מנופים: האחד הוא יצירת הסינרגיות כתוצאה מהכניסה לתחום המזון לתינוקות באמצעות רכישת מטרנה. השני הוא רכישת טבעול, והשלישי הוא הגדלת הפעילות הבינלאומית באמצעות החברות הזרות שנרכשו בשנה האחרונה".
קימלמן מציין כי "כבר כיום, כ-60% ממכירותיה של חברת טבעול מיוצאת לאירופה, כאשר לדוגמה בהולנד כ-36% מסך שוק תחליפי הבשר הנמכרים במדינה הינם של טבעול, ובשבדיה מדובר על 47%. הצמיחה במרחב הבינלאומי הינה אחת המטרות העיקריות העומדות בפני אסם, תוך ניצול הידע והיכולות הקיימות לחברה כבר כיום בארץ".
נציין כי אסם הינה החברה התעשייתית הראשונה בישראל שזכתה לדירוג אשראי מושלם ממידרוג, "AAA" בפברואר 2010.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.