עולם הניווט הסלולרי הוא אחד התחומים המתפתחים במהירות בשלוש השנים האחרונות, מאז שהגיח האייפון של אפל אל אוויר העולם.
כמו קטגוריות אחרות בעולם הסלולרי, גם האייפון הוביל לתנופה חדה בעולם האפליקציות, בהן תוכנות ניווט מבוססות GPS. התוכנות הללו מספקות יכולות חדשות רבות על מכשירים בעלי מערכת הפעלה חכמה ומסך מגע גדול.
אחת מהחברות שמככבות בתחום היא waze הצעירה שהוקמה בשנת 2008, כשנה לאחר שהאייפון הושק.
החברה מציעה למשתמשים את היכולת לדעת מה מצב עומסי התנועה בכבישים בהם הם נוסעים, כמה זמן ייקח להם להגיע הביתה ואם יש שוטרי תנועה שמחכים להם בסיבוב.
שורשיה של ווייז הם ב-2006, כשאהוד שבתאי, מהנדס תוכנה עם תואר במדעי המחשב ובפילוסופיה, קיבל מחברתו מחשב כף יד עם מערכת ניווט. שבתאי כל-כך התלהב עד שהחליט לכתוב אפליקציה שתאפשר לאנשים לשתף מידע על מצלמות מהירות.
מנווטים את הדרך לחו"ל
האפליקציה, המבוססת על קוד פתוח, החלה לצמוח אך אז הוא קיבל מכתב מחברת "מפה" בדבר הפרת זכויות יוצרים.
"מפה הייתה מוכנה לקנות ממנו את האפליקציה", אומר מנכ"ל ווייז, נועם ברדין. "אבל מבחינתם, הוא לא יכול היה להשתמש במפות. בנקודה הזו שבתאי החליט למחוק את המפה של חברת מפה, וליצור מפות משלו מחדש. עכשיו יש לנו בווייז מפה שהמשתמשים בנו לבד".
שנתיים לאחר פרויקט המיפוי הראשון בישראל, חבר שבתאי ליזמים אורי לוין ואמיר שינער והחברה הוקמה. יכולת בקרת עומסי התנועה הזו שווייז מציעה הייתה קיימת גם לפניה בצורה חלקית בעולם הסלולרי בישראל, בעיקר על-ידי חברת טלמפ. אלא שהביצועים של ווייז, המבוססת על תוכן נהגים, מדויקים יותר.
ווייז מכונה "ויקיפדיה של נהגים", שכן הם אלה שמעדכנים את המפות ומתריעים על העומסים בכבישים, כשהמטרה הבסיסית היא לנווט את המשתמש מעבר לפקקים בדרכים חלופיות.
בקיץ שעבר פתחה החברה סניף בפאלו אלטו בקליפורניה בארה"ב, על-מנת להעמיק את החדירה שלה בשוק האמריקני. "ארה"ב מדורגת במקום הראשון מבחינת כמות משתמשים והיא עוקפת את ישראל", אומר ברדין. "במקום השלישי נמצאת איטליה ואחרי זה צרפת. הפכנו כבר לחלק מתשתית הנהיגה בישראל והחלום שלנו הוא שכל אדם שנכנס לאוטו ישר יתחיל להשתמש בתוכנה. יש לנו יותר מ-1.6 מיליון משתמשים בעולם, מתוכם 450 אלף בישראל".
החברה מעסיקה 35 עובדים במשרדיה ברעננה ועוד שניים בארה"ב, והיא מגייסת בימים אלה עובדים ישראלים המתמחים בקוד פתוח. "כמות העדכונים בארה"ב זהה לזו שבישראל", אומר ברדין ומסביר איך הצליח לפתות את השוק האמריקני להשתמש בתוכנה. "בשביל שאנשים יעדכנו את המפות בארה"ב בצורה פסיבית, בנינו משחק שמזכיר את פקמן. הנהגים קיבלו ניקוד כשהדמות שלהם - המכונית בה הם נוהגים - אוכלת נקודות וירטואליות על הכביש במקומות שהיינו צריכים שנהגים יעברו בהם לצורך עדכון המפה. המשתמשים השתגעו מהמשחק".
* אחרי הכניסה לארה"ב, החליט ברדין שווייז בשלה להיות זמינה לכל העולם.
"הפצנו את התוכנה שלנו לכל המדינות בחנות האפליקציות של אפל. אנשים התחילו לעדכן לבד את המדינות שלהם, למרות שאנחנו בכלל לא נמצאים בהן ולמרות שהתוכנה לא תומכת באותן שפות".
כך הפכה ווייז למיזם חובק עולם, בו אנשים הקימו מפות מאפס. "כמעט בכל מדינה משמעותית באירופה יש קהילה שמתאימה את התוכנה", אומר ברדין.
* מה התוכניות העתידיות?
"בישראל השקנו לאחרונה את הפרסום הראשון שלנו עם אלדן, ובעוד חודש יהיו לנו עוד שלושה מפרסמים נוספים. אנחנו יודעים לאן אנשים נוסעים ולכן חושבים על צורות פרסום שיעזרו להם. למשל, אדם שמחפש בית קפה יקבל 20% הנחה אם ייסע לשם, ואז כולנו מרוויחים".
* מה המודל הכלכלי?
"התחלנו למכור את נתוני עומסי התנועה לחברות מסחריות. הפניות הגיעו ממפרסמים, ואנחנו רואים שיש רעב לפרסום מבוסס מקום. נוכל להתקדם הרבה יותר מהר ממה שחשבנו, בגלל הביקוש".
לדברי ברדין, החברה עדיין אינה רווחית, והפוקוס שלה היום הוא על גידול במספר המשתמשים. "אנחנו לא מתכננים להנפיק, אבל נגייס כסף בעתיד הקרוב", הוא אומר. עד כה גייסה החברה 12 מיליון דולר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.