בימים אלה התבשרנו כי בשווייץ הושלמה המנהרה הארוכה בעולם, 57 ק"מ אורכה, העוברת בהרים ותחסוך זמן, צפיפות וזיהום לתושבי המדינה.
אצלנו - הביצוע חשוב פחות, ושרינו יוצאים ידי חובתם בהצהרות. פרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב נסגר, אולי יתחילו לתכנן אותו מחדש ואולי לא, והכול לאחר שנים רעות של סבל תחבורתי לתושבים ושנים טובות לחברות שלהן שולמו מאות מיליוני שקלים שירדו לטמיון. החברה שזכתה במכרז מאיימת בתביעה של 2 מיליארד שקל.
ההחלטה על הקמת רכבת בתל-אביב התקבלה בממשלת גולדה מאיר לפני 35 שנה, אבן-פינה הונחה לפני כ-15 שנה על-ידי ראש העיר דאז, רוני מילוא, וראש הממשלה בנימין נתניהו. באותן שנים הוקמו והופעלו רכבות תחתיות ועיליות בערים רבות בעולם, בהן פריז, טורונטו, טהרן, קהיר, בייג'ין, אתונה ועוד.
ואצלנו הצהרות. שר התחבורה פותר את בעיות התחבורה במטרופולין תל-אביב בהצהרה כי הוא ירשת את יהודה ושומרון ברשת רכבות מודרנית; השר לפיתוח הגליל מבטיח רכבת מכרמיאל לחיפה, דבר שמשרד האוצר התנגד לו בעבר, ומתנגד לו בהווה.
בינתיים נסתפק בשלטי ענק המוצבים בכבישים (כנראה בניגוד לחוק ולדין שלפיו אין להשתמש בכספי ציבור לפרסום אישי), המשבחים את ראש הממשלה ואת שר התחבורה על אהבתם לפריפריה. השלטים ילוו אותנו עד 2014 או 2015, אם מע"צ תעמוד בלוחות- הזמנים. שלטים דומים הציב אפרים קישון ביערות סלאח שבתי.
שני כבישים הממתינים לישועה עשרות שנים הם כביש החוף (כביש 2) והכביש הישן לחיפה (כביש 4). בכבישים אלה עוברים עשרות אלפי כלי רכב ביום, ושעות במשך היום עומדים כלי רכב ללא תזוזה או מתקדמים בקצב צב.
בעוד שכבישים אחרים, עם תנועת כלי רכב דלילה ובמקומות אזוטריים, זכו בגשרים ובמחלפים, כביש 4 עובר דרך 20 רמזורים ללא מחלפים וללא גשרים, והתנועה בו בבקרים ומשעות אחה"צ בלתי אפשרית. בכביש החוף לעומתו אין רמזורים, אך כדי לוודא כי תישמר תחרות הנסיעה האיטית בינו לכביש הישן, לא התווסף לכביש נתיב שלישי מנתניה צפונה, כך שתנועת כלי הרכב, העוברים משלושה נתיבים לשניים בדרכם צפונה, מואטת עד כדי עצירה.
באותו אזור, בתנועה דרומה, הוסיפה מע"צ נתיבים, ולראשונה בהיסטוריה התחבורתית גרמה תוספת נתיבים להאטה ולעצירה, בחזרה מחמישה נתיבים לשלושה. הנוהג בכביש החוף הופך ל"מקס הלוחם בדרכים" במאמציו לשפר מיקום בין הנתיבים. תוצאות המאבק מופיעות בסטטיסטיקת תאונות הדרכים.
הנזק הכלכלי, האקולוגי, ותאונות הדרכים בכבישים אלה הם אדירים, ונובעים בעיקר ממחדלי התשתית.
הכותב הוא עו"ד ומשתמש קבוע בכבישים 2 ו-4
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.