יותר מ-10 מיליארד דולר לטוויטר? אמרה "לא" להצעות רכישה מפייסבוק ומגוגל

כך לפי ה"וול סטריט ג'ורנל"; הקרן אנדרסן-הורוביץ רכשה מניות טוויטר ב-80 מיליון דולר

האם חברת טוויטר, המפעילה את שירות המיקרו-בלוגינג הפופולרי, הפכה לגרידית? ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום (ה') כי הרשת החברתית פייסבוק וענקית החיפוש גוגל ניהלו מגעים עם טוויטר, בניסיון לרכוש את החברה. העסקה, כך צוין, העניקה לטוויטר שווי של 10 מיליארד דולר - גידול של 160% לעומת הערכת השווי שניתנה לטוויטר בגיוס האחרון בדצמבר 2010. הצדדים סירבו להגיב על הידיעה.

מייסדי טוויטר סבורים כנראה ששוויה של החברה יאמיר בהמשך, ולכן דחו את הצעות הרכישה. עם זאת, מתרבים הקולות הטוענים כי השוויים של חברות האינטרנט בועתיים. לפי הערכות, טוויטר סיימה את 2010 עם הכנסות של 45 מיליון דולר, אבל אינה מצליחה להגיע לרווחיות בשל ההוצאות הכבדות שיש לחברה על שרתים ומחשוב.

ב-2011 צפויה טוויטר לצמוח למכירות של 100-110 מיליון דולר. למרות מספר המשתמשים הגבוה - 200 מיליון איש - החברה מתקשה למצוא מודל עסקי ברור.

פורטפוליו חלומי

בתוך כך, קרן ההון סיכון אנדרסן-הורוביץ, מסתמנת כגוף ההשקעות המעניין ביותר בתעשיית האינטרנט. הבלוגרית הטכנולוגית קארה סווישר מ-AllThingsD דיווחה אמש (ד') שהקרן, שמאחוריה עומדים היזמים-משקיעים בן הורוביץ ומארק אנדרסן, רכשה מניות של טוויטר בשוק המשני בהיקף של יותר מ-80 מיליון דולר.

השקעה זו מגיעה כחודשיים לאחר שאתר המיקרו-בלוגינג השלים סבב גיוס הון בהיקף של 200 מיליון דולר לפי שווי של 3.75 מיליארד דולר.

אנדרסן-הורוביץ לא לקחו חלק בסיבוב הגיוס, אך המהלך הנוכחי מוכיח שקרן ההון סיכון הייתה מעוניינת בנתח מתפוח האדמה הלוהט הזה, אך חיפשה אחר דרכים חלופיות להשקעה. באנדרסן-הורוביץ סירבו לחשוף כמה אחוזים הם מחזיקים כעת תמורת ההשקעה.

טוויטר היא חברה פרטית, אך מניותיה - כמו גם של חברות פופולריות אחרות כמו פייסבוק וזינגה - נסחרות בבורסות פרטיות דוגמת SecondMarket. המניות הללו מוצעות למכירה על-ידי עובדי החברה או המשקיעים הראשונים בחברה, ולכן זהו אינו מהלך של גיוס הון מצד טוויטר, ו-80 מיליון הדולר שהושקעו יגיע לכיס העובדים והמשקיעים ולא לקופת המזומנים של החברה.

מהלך זה מתיישב היטב עם אסטרטגיית ההשקעות של קרן אנדרסן-הורביץ - השקעות גדולות בחברות שנמצאים בשלבים מאוחרים. כעת, אנדרסן-הורוביץ מעורבת בכל חברות האינטרנט והמדיה החברתית החמות ביותר - פייסבוק, זינגה, גרופון, פורסקוור, ומעתה - גם טוויטר.