חלפו כמעט חודשיים מאז שמשרד הפרסום יהושע TBWA זכה בתקציב האינטראקטיב של הטוטו, אך ההדים של המכרז מסרבים לדעוך. ל"גלובס" נודע כי משרדי הפרסום מקאן-אריקסון ואידיאולוג'יק פנו למועצה להסדר הימורים בספורט, האחראית על המכרז, בבקשה להעביר להם את מסמכי המכרז והפרוטוקול, על מנת לבדוק האם זכייתו של יהושע במכרז הייתה תקינה.
מהמסמכים עולים מספר סימני שאלה, כשהמשמעותי שבהם הוא דירוג של אחד מהמדרגים, השונה באופן קיצוני מהמדרגים האחרים, כך שניתן יתרון משמעותי למשרד הפרסום יהושע. עוד עולה מהמסמכים כי האופן שבו הציג יהושע את היקף התקציבים בו מטפל משרדו שונה מהותית מהאופן בו הציגו את אותו נתון המתמודדים האחרים.
יודגש כי תקציב האינטראקטיב של הטוטו נחשב לגבוה יחסית בשוק, והמועצה הודיעה כי הוא יעמוד על 4 מיליון שקל.
5 משרדים במכרז
מערך הפרסום של טוטו-ווינר מורכב ממשרדי הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב ויהושע TBWA, שזכו בהתמודדות על התקציב במסגרת מכרז שהתקיים ב-2009. גליקמן מטפל בתקציב המותג טוטו, ויהושע TBWA מטפל בתקציב המותג ווינר.
עד עתה טופל הפרסום באינטרנט באמצעות משרדים אלה, אולם התעצמות הפעילות האינטרנטית של טוטו-ווינר והתחרות העצומה שהוא עומד מול עשרות אתרים מחו"ל שמציעים הימורי ספורט הביאו לכך שבמועצה החליטו כי הם אינם רוצים שהתחום יהיה "נספח" במשרדי הפרסום.
תנאי הסף שנדרשו היו בין היתר היקף פעילות של לפחות 9 מיליון שקל באינטרנט בכל אחת מהשנים 2008 ו-2009. עוד נדרש כי בשנים אלה יהיה המשרד מסוגל להוכיח טיפול בשני לקוחות שהיקף הפרסום שלהם באינטרנט עמד על 3 מיליון שקל בשנה. דרישה נוספת היא ניסיון מוכח בשיווק ופרסום בסלולר.
5 משרדים רכשו את מסמכי המכרז: מקאן-אריקסון, אידיאולוגי'ק, שלמור-אבנון-עמיחי, i&m ויהושע TBWA. כולם עמדו לכאורה בתנאי הסף, ולכן כולם השתתפו במכרז.
כאמור, בסוף התהליך יהושע TBWA זכה במכרז - החלטה שעוררה כעס גדול בקרב המשרדים שהפסידו במכרז.
מקורבים למשרדים האחרים טוענים כי על-פי הידוע להם קיים ספק אם יהושע עומד בתנאי הסף, ולכן תמוה שהוא זכה. מה גם שרמי יהושע משמש, על פי פירסומים, כיועץ אישי מזה שנים להשרה הממונה על הטוטו, לימור לבנת, והעובדה שצחי פישביין, יו"ר הטוטו, נחשב למי שנתמך על-ידה לתפקיד, עוררו את עודף החשדנות בקרב המתמודדים. מכל מקום "גלובס" מציג את הטענות שנודעו לו בלבד.
ציון אפס למקאן ואידיאולוג'יק
שני המשרדים הגדולים יותר, מקאן ואידיאולוג'יק, החלו בתהליך של בקשת מסמכים. מהמסמכים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כאמור ניקוד תמוה של אחד המדרגים (מתך 7 מדרגים שהיו בסך-הכול).
מדובר בדירוג האיכותי שניתן למתמודדים, שהיווה 50% מהדירוג הכולל והתייחס להתרשמות מהמשרד, התרשמות מהצוות הייעודי והתרשמות מהמצגת. אותו מדרג נתן ציון אפס למשרדי הפרסום מקאן-אריקסון, אידיאולוג'יק ושלמור-אבנון-עמיחי. מדובר כידוע ב-3 משרדים מהגדולים בענף.
לעומתם, יהושע הצליח כנראה להרשים מאוד את המדרג, שכן הוא נתן לו לא פחות מ-100 בכל הפרמטרים. I&m, חברה קטנה יחסית, קיבלה ממנו 50 בשני פרמטרים ו-25 בפרמטר נוסף.
כדי להבין עד כמה רחוק הדירוג של אותו מדרג מהאחרים הנה מספר נתונים: הניקוד המינימלי שאידיאולוג'יק למשל קיבלו ממדרגים אחרים היה 70, בעוד שרוב הניקוד שלהם אצל הרוב היה 90. הניקוד המינימלי שקיבל מקאן-אריקסון משופטים אחרים היה 60 נקודות.
פערים גדולים נרשמו גם בהצעות הריטיינר שהציעו המשרדים לטוטו: אידיאולוג'יק ביקשו לעבוד בריטיינר של 25 אלף שקל לחודש. i&m ביקשו 20 אלף לחודש, ומקאן ושלמור "הסתפקו" ב-15-20 אלף שקל לחודש. יהושע הסתפק בסכום נמוך מאוד של 2,999 שקל לחודש.
הניקוד האיכותי היווה כאמור רק 50% מהציון, כשהיתרה הייתה בניקוד המסחרי. ההצעה המסחרית של יהושע לא נחשפה, אך מהדירוג עולה כי הוא זוכה במקום הראשון בפרמטר זה - אם כי לא בפער גדול. הוא מקבל 79.5 לעומת 76 ל-i&m. בניקוד מצגות הוא מקבל 80.7 לעומת 82.1 ל-i&m.
אם משקללים את הניקוד של כל השופטים ללא הניקוד החריג של השופט שחשב כל-כך אחרת מכולם, מגלים כי מי שהיה זוכה במכרז ללא ניקוד השופט היא i&m.
מהנתונים שהעביר הטוטו עולה כי יהושע אכן לא העביר את הנתונים בנוגע לתנאי הסף כפי שהעבירו אחרים. בפרוטוקול כתוב כי "נתוני תקציבי הלקוחות הגדולים נמסרו, ועולה כי הם אינם מדויקים. אחרי שהמשרד נדרש להסדיר את אי-הדיוקים, נקבע כי מסרו תקציבי לקוחות גדולים, אך לעניין לקוחות הנעזרים במשרדים אחרים מסרו כי לקוחותיהם אינם מוכנים לחשוף מידע זה ולפיכך מסרו את נתוני יפעת".
היועצת המשפטית מציינת כי "שאר המציעים סיפקו את הנתונים המבוקשים". עוד נכתב כי "לדעת היועצת אין חובה לפסול את ההצעה", אך לא ניתנו נימוקים מדוע לא לפסול אותה.
בטוטו בחרו היום (ג') לענות על טענות המשרדים בקצרה: "המכרז", אומר דובר הטוטו, "כמו כל המכרזים של המועצה התנהל בהגינות ועל-פי דין".
תגובת אידיאולוג'יק: "לאחר שקיבלנו את גיליון הציונים שהעניקו חברי ועדת המכרזים למשתתפים במכרז, נדהמנו לגלות כי אחד מחברי הוועדה היטה את התוצאות באופן ברור וזועק לשמים, מבלי אפילו לנסות להסוות את פעולתו. אין לנו ספק כי אותו חבר ועדה פעל באופן לא כשר ולא לגיטימי.
"יחד עם זאת, מסתבר כי ההצעות המסחריות של חלק מהמתמודדים היו כאלה שבוודאות הופכות את העבודה עם הטוטו להפסדית. איננו מוצאים הצדקה בעבודה עם לקוח הגורמת לנו להפסד במקום לרווח, ולכן לא ראינו טעם בצעדים משפטיים, שכן בתנאים המסחריים אותם נתנו הזוכים במכרז, לא היינו לוקחים את התקציב גם לו היו מעניקים לנו אותו ללא מכרז. למרות זאת, יועצנו המשפטיים נמצאים בקשר עם אלה של הטוטו, ונשקלת האפשרות של פנייה לערכאות".
ממשרדי הפרסום יהושע ומקאן לא נמסרו תגובות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.