"כל השוק סגור. מחכים שרשת אחת תעלה מחיר, ואז כולם מעלים אחריה. הראשון מעלה מחירים לצרכן, אחר-כך הספקים מודיעים לרשתות שהראשון העלה ואומרים 'תעלו'. זה שוק מתואם ובשקט. אלה דברים שהשוק עושה אותם בהסכמה. לרשתות השיווק אין אינטרס לבלום את עליית המחיר כי כולן נהנות מזה" - כך אומר היום (ג') ל"גלובס" בכיר בענף הקמעונאות.
על השאלה למה הרשתות נהנות מכך, הוא עונה: "כי מעלים מחירים לצרכן ומעלים מחירים לרשת מאוחר יותר, מאריכים את המחירון הישן לרשת - ואז הרשת מרוויחה יותר. זה שוק מסריח. זה שוק שנחזה כמתואם בשתיקה. אם צריך לתת תוספת של 1 שקל לעובד בשכר מינימום, כל המדינה קמה על הרגליים. אומרים שהם יפשטו את הרגל. זה סתם קשקוש. השוק מסריח ובגדול. המחירים לא ריאליים".
רבוע כחול: נתחיל ביבוא מקביל
הבכיר אמר את הדברים בתגובה לממצאי "גלובס" על עליית המחירים בארץ ובתגובה להשוואת המחירים שערך העיתון בין מחירי מוצרי מזון ישראליים בארה"ב ובארץ, שמצאה פערים של עשרות אחוזים.
כך למשל, תה ירוק של ויסוצקי (20 שקיקים) נמכר בארה"ב ב-10.2 שקלים - בעוד שבישראל עומד מחירו (25 שקיקים) על 24 שקל. מסטיק מאסט של עלית נמכר בארה"ב ב-2.7 שקלים - בעודש בישראל עומד מחירו על 5.2 שקלים.
פערים של עשרות אחוזים נמצאו גם במחירי דייסות של מטרנה, בשקדי מרק, במנה חמה של אסם ובמגוון מוצרים נוספים. עוד העלתה בדיקת "גלובס" כי בחלק מהמקרים, המחיר הקמעונאי של המוצר בישראל יקר יותר ממחיר המוצר לצרכן בארה"ב.
אמש (ב') טען בכיר לשעבר בתעשייה כי הקמעונאים בישראל אינם ממלאים את מקומם כבלם של השוק בעליות המחירים. היום אומר מנכ"ל רשת רבוע כחול, זאב וורמברנד, כי בכוונת הרשת להתחיל ביבוא מקביל של מוצרים כדי להוזיל את המחירים לצרכן.
לדבריו, "אנחנו מתכוונים להיכנס בחיתולים, בשמפו ובעולמות תוכן נוספים, ליבוא מקביל כדי להוריד מחירים. מחירי הפסטה ירדו בעשרות אחוזים כשהורידו את החסמים בשוק.
"הכלים שעומדים לרשות רשתות המזון אינם דומים לכלים שיש ליצרני המזון והחברות הבינלאומיות הפועלות בישראל ומשווקות מותגים בינלאומיים. הם הרבה יותר חזקים, ולכן צריך לחפש כלים אחרים כדי למנוע המשך סחרור המחירים.
"מוצרים של חברות בינלאומיות כמו יוניליוור, פרוקטר ולוריאל גבוהים בעשרות אחוזים בישראל מאשר באירופה", אומר וורמברנד. בהתייחס להשוואת המחירים בין ארה"ב לישראל אומר וורמברנד: "זה אכן לא הגיוני, ואנחנו נצטרך לבדוק כל אחת מהדוגמאות".
- אם היצרנים לא יורידו מחיר, האם תמשיך להעניק להם אותו שטח מדף?
"אני אפעל בכל הדוגמאות להורדת מחיר. אני לא רוצה להגיד דרך העיתון מה אני אעשה אם לא".
כמעט חינם: מלחמה אבודה
רשתות אחרות טוענות כי ידיהן כבולות. "אם אני לא אכניס את המוצרים לרשת, הצרכנים יבואו ויבכו שהם רוצים את המותגים. לא נבקש להשוות מחירים לארה"ב, כי זו מלחמה אבודה. הם לא יתנו את המחיר של חו"ל בישראל, כי הם יורידו את המחזורים שלהם במיליונים רבים, והם לא יסכימו. לבקש אפשר תמיד, אבל אתה יודע את התשובה מראש. מה נראה לך, שמטרנה תוריד את המחיר? היא תגיד לי, אני לא צריכה אותך", אומר עדי צים, מבעלי השליטה ברשת מחסני כמעט חינם.
בתוך כך הודיעה הרשת כי היא תוזיל את מחיר חלב תנובה בקרטון מ-6.2 שקלים ל-3.9 שקלים. כמו כן הודיעה כי תוזיל את מחיר גבינת טרה 5% ל-4.5 שקלים במקום 7.4 שקלים.
"לא ניתן להוריד מוצרים מהמדף. צרכנים אומרים 'אני רוצה, מה אכפת לך, אני אשלם'. אם הצרכן יגיד לי שהא יילך אתי יד ביד, כי אני הרי משרת את הצרכן, יגיד לי, תשמע, אם אין את המוצר על המדף, אני אמשיך לקנות ולא אבוא בתלונות, אז סבבה. אני אשמח מאוד. הרי הצרכן צריך להיות חכם. ברגע שהוא רואה שהמוצר יקר, פשוט שלא יקנה אותו. שיקנה מוצר מקביל", אומר רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה.
- האם תפנה לחברות המזון ותדרוש להשוות את המחיר לארה"ב?
"לאורך כל הדרך אני פונה לספק, ואני אומר שהמחיר בחו"ל יותר בזול ואומר לו להוריד מחיר. הם אומרים שזה לא שייך לעניין, כי כאן זה מחיר אחר, ושם זה מחיר אחר. את יודעת מה הוא יגיד? לך תקנה בארה"ב. אם הצרכן לא יקנה, הספק ירוץ על ארבע להוריד את המחיר. הספקים אומרים שהם בקושי מצליחים לעמוד בייצור, כי כל מה שהם מייצרים נחטף. אז למה שהם יורידו את המחיר? אם הצרכן לא יקנה, תאמיני לי שהם יורידו את המחיר".
"להחזיר הקוטג' לפיקוח"
בתוך כך, מסר היום ח"כ יואל חסון ל"גלובס" כי הוא תומך בהשבת מחיר הקוטג' לפיקוח. "אני בהחלט חושב שהקוטג' כדוגמה ומוצרי יסוד בסיסיים צריכים לחזור לפיקוח. יש מספיק מוצרים היום בשוק, ששם אפשר לבטא את התחרות. קוטג' הוא סמל, ואני חושב שצריך לרענן מחדש את מדיניות פיקוח המחירים של משרד החקלאות".
לכתבות נוספות בנושא יוקר המחיה:
מחאת המחירים: אלפים יחרימו הקוטג'
מוצרי מזון ישראליים זולים יותר בארה"ב
שלמה להב - האיש שמכתיב את מחירי הירקות
הכנסת תדון ביוקר מחירי המזון
"החיים בישראל בלתי נסבלים, מיסוי בשמיים ואפס שירות לאזרח"
בדיקת "גלובס": מוצרי המזון בישראל יקרים בעשרות אחוזים מאירופה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.