בצל משבר החוב: בכירי האיחוד האירופי ייפגשו בשבוע הבא

המנהיגים ידונו בפרטים הסופיים הנוגעים להענקת הלוואות דו-צדדיות לקרן המטבע הבינלאומית ■ על פי דיווחים שונים, היקף ההלוואות יעמוד על 200 מיליארד אירו לפחות

מנהיגי האיחוד האירופי ייפגשו בשבוע הבא ב-19 בדצמבר (יום ב'), כדי להמשיך ולדון בפתרונות האפשריים למשבר החובות הפוקד את היבשת. את המידע מסר השבוע ז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג, העומד בראש ועידת שרי האוצר של גוש האירו.

במסגרת הפגישה, צפויים מנהיגי אירופה לדון בהקצאת הלוואות דו-צדדיות ממוסדות אירופאיים לקרן המטבע הבינלאומית (IMF), כדי לחלץ (בעת הצורך) את כלכלות אירופה השקועות בחובות.

מדובר בדיון חשוב ביותר, בייחוד לאור שמועות כי יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, אינו מתכוון יותר להשתמש ביתרות הבנק כדי להעניק סיוע חיצוני למדינות ומוסדות אירופאיים על רקע משבר החוב.

על פי הצהרתו של נשיא האיחוד, הרמן ואן רומפוי, הוחלט ב-9 בדצמבר כי היקף הסיוע יעמוד על 200 מיליארד אירו לפחות. הנושא אושר בפגישת מנהיגי אירופה, שהתקיימה בבריסל. עוד סיכמו הפוליטיקאים על פיתוח מואץ של קרן הצלה קבועה (קרן הייצוב - ESM) בהיקף של 500 מיליארד אירו.

במקביל, אישרו כמעט כל המדינות החברות באיחוד האירופי (להוציא את בריטניה) שינויים באמנה הפיסקאלית של האיחוד. השינויים נוגעים לפיקוח הדוק יותר על כלכלות אירופה ה"חלשות", ונועדו לחייבן לדבוק ביחס גירעון-תוצר מקסימלי של כ-3% - ובמידה ולא יעשו כן, "ייענשו".