מחירי מרבית הסחורות רשמו בשנת 2011 ירידה במחיר, אבל הירידה במחירן אינה באה לידי ביטוי במחיר לצרכן. את השחיקה הגדולה ביותר במחיר רשם הקקאו, שמחירו ירד ב-2011 בשיעור של 33.4%, ומחירו כיום 2,109 דולר לטונה. הירידה הזאת במחיר מצטרפת לירידה שנרשמה שנה קודם לכן במחיר הקקאו, בשיעור של כ-8%.
במילים אחרות, מחיר הקקאו הנוכחי נמוך ב-38% ממחירו לפני שנתיים בדיוק. מחיר הקקאו משפיע באופן ישיר על שורה ארוכה של מוצרים לצרכן לרבות אבקת קקאו, שוקולית, שוקולדים למיניהם, ממרחי שוקולד ואפילו עוגות.
בדיקת "גלובס" בקרב רשתות השיווק מעלה כי למרות הצניחה החדה במחיר הקקאו, גם הפעם הצרכן הישראלי לא נהנה מכך - והיצרנים העלו את מחירי המוצרים לרשתות השיווק.
בשנתיים האחרונות עלה מחיר קקאו 150 גרם ו-500 גרם של שטראוס עלית בשיעור של 59%. מחיר השוקולית של עלית נסק בתקופה זו ב-25%. בעקבות המחאה החברתית וכחלק מלחץ הצרכנים, קבוצת שטראוס הודיעה לאחרונה על הורדה של מחיר הקקאו ב-7% בלבד, והגבילה את הורדת המחיר לאריזה של 500 גרם בלבד, למרות שהאריזה הנמכרת ביותר היא של 150 גרם.
כחלק מההיענות למחאה, שטראוס הוזילה מספר מוצרי שוקולד נוספים בשיעור של 5-10%.
חברת יוניליוור נקטה באותה האסטרטגיה והעלתה את מחירי מוצרי השוקולד שהיא מייצרת. במארס 2011 אף הודיעה יוניליוור על העלאת מחיר שוקולד קליק ב-4%.
גם החיטה הוזלה ואנחנו לא הרגשנו
באופן מפתיע, גם יצרנים קטנים ורשתות השיווק לא ניצלו את הצניחה במחיר הקקאו כדי לגרוף נתח שוק, ומחיר הקקאו של עלית לצרכן דומה עד זהה למחיר הקקאו של יצרנים אחרים. כמו כן, הפער בין מחיר קקאו עלית למותג הפרטי של רשתות השיווק עומד על כ-15% בלבד.
חומר גלם נוסף שמשפיע באופן ישיר על שורה ארוכה של מוצרים הוא החיטה. בשנת 2011 רשמה החיטה צניחת מחיר של 24.4% למחיר של 6.52 דולר לבושל. מחיר החיטה הנוכחי רחוק ב-33.5% ממחיר השיא שנרשם בשנת 2008, שעמד על 13.2 דולר לבושל.
למרות זאת, גם כאן הצרכן הישראלי לא נהנה מהירידה החדה במחיר, ומחירי המוצרים העשויים מחיטה, לא ירדו ואף עלו.
אלה אינם מחירי הסחורות היחידות שרשמו ירידה. ב-2011 ירד מחיר הסויה ב-8.6% ל-14.7 דולר לבושל, נמוך ב-17.5% מהשיא שנרשם בשנת 2008. מחיר האורז ירד בשנה החולפת בשיעור של 3.9%, והוא רחוק מהשיא ב-18.2%.
מחיר הסוכר ירד בתקופה זו ב-1.9%, אם כי המחיר הנוכחי עדיין גבוה ממחיר השיא שנרשם ב-2008. יחד עם זאת, כשמחיר הסוכר בעולם עלה, מחירי המוצרים המושפעים מהותית ממחיר הסוכר עלו גם כן, ומאז, למרות השחיקה במחיר, לא חלה ירידה במחירים לצרכן.
השינויים במחירי חומרי הגלם ב 2011 / צלם: רויטרס
חברת יוניליוור מסרה בתגובה כי "במהלך שנת 2011 לא העלתה חברתנו את מחירי טבלאות השוקולד. ביוני עלו בכ-4% מחירי מוצרי חטיפי שוקולד בתפזורת, בהם שוקולד מהווה רק אחד המרכיבים, כתוצאה מעליות חדות בחומרי גלם המרכיבים אותם (כגון סוכר, אבקות קקאו וחלב). חברתנו ספגה וממשיכה לספוג את רוב עליות המחירים של חומרי הגלם של מוצריה במקום לגלגלן לצרכנים".
מחברת שטראוס נמסר בתגובה כי "בין השנים 2007-2011 מחירי הסוכר והקקאו עלו ב-97% וב-88% בהתאמה. בתקופה זו המחירים האפקטיביים לצרכן של קקאו ושל שוקולית עלו ב-51% וב-18.8% בלבד בהתאמה. יש לציין כי למרות עליות חומרי הגלם מאז שנת 2002 שטראוס לא העלתה את מחיר הקקאו ומאז שנת 2005 לא העלתה את מחיר השוקולית. בתקופות עם ירידה זמנית במחירי חומרי הגלם, שטראוס דואגת להגביר את פעילויות המבצעים וההנחות".
תגובת אסם לא התקבלה עד לשעה זו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.