הגירעון הממשלתי יוצא מכלל שליטה: לפי נתונים לא מבוקרים שהגיעו לידי "גלובס", הגירעון הממשלתי עמד בחודש יוני בלבד על כ-5 מיליארד שקל, סכום גבוה מהגירעון המצטבר בחודשים ינואר-מאי 2012. לפיכך, במחצית הראשונה של השנה הסתכם הגירעון הממשלתי בכ-10 מיליארד שקל - סכום הכפול כמעט מזה שנרשם בתקופה המקבילה ב-2011, אז הסתכם הגירעון בכ-5.3 מיליארד שקלים בלבד.
הגירעון הגבוה במחצית הראשונה של 2012 מוסבר על ידי הוצאות גבוהות, בעיקר במרץ ובאפריל, אשר הגיעו לכ-26 מיליארד שקל. נתונים אלו מקצינים את הצורך בהעלאת מסים בטווח המיידי.
היקף גבייה נמוך
נציין, כי יעד הגירעון המקורי לשנה זו עמד על כ-2.5% מהתמ''ג, אך לנוכח הירידה בהכנסות המדינה ממסים בשל ההאטה בצמיחה, מיהר האוצר לעדכן וקבע יעד של 3.4% מהתמ''ג. לפי הנתונים שנחשפים היום לראשונה, נראה כי הגירעון ב-2012 יעמוד על כ-4% תמ''ג.
בשבוע שעבר נזכיר, הטיל שטייניץ ספק ביכולת האוצר לעמוד ביעד הגירעון ואמר בפורום קיסריה של המכון הישראלי לדמוקרטיה כי "היינו בטוחים שנעמוד ביעד, אבל כעת אנחנו פחות בטוחים. נמתין עוד חודשיים ואז נחליט אם נעדכן את תחזית הגירעון גם ל-2012".
עוד נודע ל"גלובס", כי הכנסות המדינה ממסים הסתכמו ביוני בכ-16.4 מיליארד שקל, עלייה נומינלית של כ-6.5% לעומת יוני 2011. עם זאת, מדובר בהיקף הגבייה הנמוך ביותר שנרשם מאז תחילת השנה ורמת שפל מאז אוקטובר 2011.
במחצית הראשונה של 2012 הגיעו הכנסות המדינה ל-109.3 מיליארד שקל, לעומת 106.7 מיליארד אשתקד. עם זאת, חשוב לציין כי השנה נרשמו הכנסות חד-פעמיות בסך 3.7 מיליארד שקל בגין מימוש ניירות ערך בעקבות שינוי במס שנעשה בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג. ללא הכנסות אלו, היו הכנסות המדינה בתקופה זו נמוכות בכ-1.1 מיליארד שקל לעומת 2011.
כמו כן, למרות ההכנסות החד-פעמיות, עדיין ישנו מחסור של כ-3 מיליארד שקלים בין הגבייה בפועל לעומת היעד שנקבע בתקציב.
עודף / גירעון
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.