"מגמת קריסת רשתות האופנה תימשך. הרשתות גריפ ובוניטה קרסו כבר לפני חודש. רק השבוע שמעתי על הרבה יותר משתי רשתות. קראתי שלא מוצאים את סריגמיש, ויש עוד כמה רשתות שלא מוצאים אותן" - כך התבטא היום (ד') הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצת פוקס, בהתייחס למצב שוק האופנה. ויזל אמר את הדברים בכנס אנליסטים שקיים בבורסה בתל-אביב.
כפי שנחשף ב"גלובס", רשתות האופנה בוניטה וגריפ נקלעו לקשיים תזרימיים קשים. אמש (ג') אישר בית המשפט המחוזי מרכז צו הקפאת הליכים לרשת גריפ, והיום צפוי להתפרסם מכרז למכירת הרשת או מכירת נכסיה.
לדברי ויזל, "אם השוק היה תוסס, היו קונים את בוניטה, גריפ וסריגמיש. היום, אין לאף אחת מהקבוצות רצון או כסף לקנות אותן. רשתות מקומיות קטנות לא יכולות לייצר בחו"ל. הן מייצרות בארץ, ולכן אין להן שום יכולת לשרוד. הרשתות שישרדו הן אלה שקשורות לגופים ענקיים כמו פוקס, גולף וקסטרו, או רשתות שיצליחו להיות המוצר החם של התקופה - טרנדי, אופנתי ושונה, כמו הרשתות WEAR .S והודיס. זה לא חדש. אלמלא גולף היו קונים את בלובירד, הרשת הייתה מתה, וכך גם לי קופר".
ויזל גם התייחס למידת אחריותן של קבוצות הקניונים למצבן הקשה של רשתות האופנה: "ה'עליהום' על הקניונים מוצדק בחלקו, וצריך לבחון כל קניון לגופו. לא הגיוני שבקניון מסוים שיעור שכר הדירה מהפדיון יעמוד על 8%, ובאחר על 12%. אין לי ספק כי שכר הדירה בכמה קניונים בארץ מוגזם, לא מחזיק מים, ולכן המצב הזה לא יימשך.
"יחד עם זאת, עם כל ה'עליהום' על קבוצת עזריאלי, שלא אוכל להגיד שהם תמיד הוגנים, הפירמות האלה לא התפרקו בגללם. הכול התפוצץ עכשיו, כי מספר רשתות הגיעו למצב של להיות או לחדול. אם היו מורידים להן שכר דירה מול פדיון בקניונים הבעייתיים, עדיין הן היו נסגרות - אם לא היום אז בעוד חצי שנה.
"העסקים האלה לא מביאים מוצר מיוחד, והם חלשים במוצר, בשיווק ובמחיר מול המתחרים באותן קטגוריות. לזה מתווסף שכר דירה גבוה, שהוא אחת הבעיות שאני לא מזלזל בה, אבל זו אחת מהבעיות".
- מה סיכויי ההישרדות של הרשתות הקיימות להערכתך?
"הסיכויים של 50% מהרשתות הבינוניות והקטנות, מתוך 20-30 רשתות, לשרוד בשנתיים הקרובות הם נמוכים. כל מקום שבו שיעור שכר הדירה מהפדיון עובר את ה-16% זה קו אדום".
- האם התחזקות פוקס שיפרה את העמדות שלכם מול הקניונים?
"כן. חד-משמעית".
- מה מצב שוק האופנה להערכתך?
"בשנת 2012 נתוני השוק מצביעים על אפס גידול במכירות הקניונים. אלה נתונים קשים. כקבוצה, עשינו ברקס בחתימת חוזים חדשים, כי אנחנו מעריכים שהחוזים שעליהם נחתום עוד שנה יהיו יותר זולים".
במגמת התרחבות
ויזל צופה כי "בהנחה שהמצב הביטחוני יישאר יציב, הרשתות הבינלאומיות ימשיכו לנגוס ברשתות המקומיות".
לדבריו, "שטחי הרשתות הבינלאומיות יוכפלו תוך שנתיים על חשבון פירמות מקומיות, וזה עוד ללא כניסת מותגים נוספים. H&M תכפיל את עצמה תוך שנה עד שנה וחצי. קבוצת זארה תביא אולי את המותג אולד נייבי.
"בכל העולם 80% מהמותגים בקניונים זה מותגים בינלאומיים, ולכן אין סיבה שזה לא יקרה בישראל. היום 70% מהחנויות בישראל הן עדיין מותגים מקומיים, ולכן תוך כמה שנים המגמה תהיה הפוכה. אני מעריך כי מגמת יציאת בתי-הקולנוע והסופרמרקטים מהקניונים תימשך, ובמקומם ייכנסו מותגים בינלאומיים".
ויזל התייחס היום לחשיפת "גלובס", לפיה קניון עיר ימים שילם לקבוצת זארה 12 מיליון שקל כדי שהקבוצה תפתח חנויות בקניון. לדבריו, הקבוצה קיבלה מימון להתפתחות רשת אמריקן איגל בארץ. "כל הקניונים הכניסו וימשיכו להכניס את היד לכיס בנושא אמריקן איגל. מתוך 60 מיליון שקל שהשקענו בפתיחת אמריקן איגל, 30-40 מיליון הושקעו על-ידי הקניונים".
כך או כך, פניה של פוקס להמשך התרחבות, והיא מנהלת מושא-ומתן לקבלת הזיכיון למותג האופנה "ניו יורקר" בישראל. "ניו יורקר יושב על המשבצת של פוראבר 21 - זול. הם פנו אלינו, ולא אנחנו אליהם. אני לא מתכוון לפתוח מסה של חנויות כמו אמריקן איגל אלא 5 חנויות", אומר ויזל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.