קבוצת תנובה וקבוצת שטראוס שומרות על כוחן בשוק המזון והמשקאות, ואילו קבוצת אסם וקוקה-קולה ישראל נחלשות - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".
שוק המזון והמשקאות צמח בשנת 2012 ב-1.7% בלבד והסתכם ב-32.8 מיליארד שקל, לעומת מכר של 32.24 מיליארד שקל בשנת 2011.
לדברי יצרן גדול בשוק, "פרט לחודשיים האחרונים של שנת 2012, יש הלימה בין הצמיחה הכמותית לצמיחה הכספית בשוק. בשנים קודם לכן המחירים עלו קצת יותר מהכמויות. ברוב המקרים השוק גדל כגודל האוכלוסייה, לא יותר ולא פחות, וזה אומר שהצריכה ממותנת, בניגוד לשנים קודמות שהצריכה הייתה גבוהה יותר".
לדבריו, "הצריכה יותר מחושבת, וצמיחת השוק בחודשיים האחרונים באה מעליית מחיר".
קבוצת תנובה בראשותו של אריק שור רשמה עלייה כוללת של 2% במכירות והחזיקה בשנה החולפת בנתח שוק כספי של 17.7%, בדומה לנתח השוק שבו החזיקה בשנת 2011. קבוצת שטראוס רשמה עלייה של 1.4% במכירות ושמרה אף היא על כוחה עם נתח שוק כספי של 11.9%.
לעומתן, מכירותיה של קבוצת אסם צמחו ב-0.5% בלבד, צמיחה הנמוכה מצמיחת השוק, ונתח השוק של אסם ירד בהתאמה.
בדומה, מכירותיה של החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל) ירדו ב-0.8%, וגם קוקה-קולה ישראל מאבדת נתח שוק. הירידה במכירות קוקה-קולה ישראל הושפעה גם מהירידה של 4% במכירות טרה בשוק החלב.
למרות זאת, 10 הספקיות הגדולות בשוק המזון והמשקאות שמרו על כוחן המצרפי והחזיקו יחד בשנת 2012 בנתח שוק כספי של 63.1%, בדומה לנתח השוק המצרפי שלהן בשנת 2011.
במילים אחרות, בשנת 2012 הוציא הצרכן הישראלי 20.7 מיליארד שקל על מוצריהן של 10 הספקיות הגדולות מתוך 32.8 מיליארד שקל בסך-הכול.
קבוצת נטו, הספקית החמישית בגודלה בשוק, מתחזקת אף היא עם עלייה של 5.7% במכירות, ונתח השוק שלה עולה מ-4.4% ל-4.6%.
אחריה, חברת יוניליוור, רושמת היחלשות עם ירידה של 4.1% במכירות.
בניגוד לחברת קוקה-קולה ישראל, חברות המשקאות יפאורה-תבורי וטמפו מצליחות לרשום צמיחה הגבוהה מצמיחת השוק, אשר עומדת על 4.9% ו-3.1% בהתאמה.
עלייה מרשימה של 9.6% במכירות רושמת גם חברת ליימן שליסל.
הצמיחה המועטה של השוק הושפעה גם מקרבות המחיר שניהלו רשתות השיווק במספר ערים ברחבי הארץ. להערכת בכיר בשוק, "קרבות המחיר יילכו ויתמתנו", אם כי הם לא ייעלמו בקרוב.
ספקי שוק המזון
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.