לא מעט אי-ודאות קיימת סביב מערכת הבחירות הסוערת, שתגיע לשיאה ביום שלישי הקרוב. על דבר אחד אין עוררין: עם ישראל בכוננות שופינג מוגברת - ובתי העסק נערכים עם מבצעים וכוח-אדם מוגבר.
מעל 100 מיליון שקל יוציאו הישראלים על קניות במהלך יום הבחירות, לצד בילוי נרחב במסעדות ובתי-קפה - כך לפי סקר מכון המחקר TRI בראשותו של ד"ר אריה רותם עבור "גלובס". זאת למרות שלפי הסקר, 35% מהישראלים מתכננים לבלות את היום בבית. רבע מהישראלים ייצאו לטייל, ו-15% מתכננים לאכול בחוץ.
אותם 13% שהכריזו על כוונתם לצאת לקניות מתורגמים ללא מעט כסף: "כרבע ממשקי-הבית יוציאו בין 100 ל-500 שקל, ועוד כ-20% יוציאו עד 100 שקל", אומר רותם, "כך שאפשר להניח שביום הבחירות יוציא עם ישראל בין 100 ל-120 מיליון שקל".
מהם נקנה? ביגוד ואופנה (64%), מזון (44%), ריהוט (14%) ומוצרי חשמל (11%).
"מבצעי סוף העונה הנהוגים בתקופה הזו בענף האופנה תורמים לא מעט לעניין", מזכיר עופר שחטר, מנכ"ל אריאל פרו-מול ניהול קניונים. לדבריו, "צריך לזכור שמדובר ביום שבתון שבו גם אחוז גדול מהאוכלוסייה ששומר שבת יכול לערוך קניות. כמה הזדמנויות יש ל-30% האלה מהאוכלוסייה לשבת ולאכול בחוץ כל המשפחה?".
בחנויות, כאמור, מתגברים את הקופות הרושמות: "אם לא נכפיל את הפדיון ביום הבחירות לעומת יום רגיל, מבחינתנו זה ייחשב כישלון", אומר אורי פלח, מנכ"ל רשת תכשיטי רויאלטי. "אני מעריך שנגיע לפידיון של למעלה ממיליון שקל, הודות לתנועה המסיבית ולמבצעי ביום הבחירות". הרשת תתגבר את כמות העובדים, על סמך ניסיון ימי הבחירות בשנים האחרונות.
הערכות אלה מגובות בנתונים מהעבר. לפי נתוני גמא ניהול וסליקה, העוסקת בסליקה בכרטיסי אשראי, יום הבחירות לכנסת ה-18, בפברואר 2009, תורגם לעלייה של כ-12% בהיקף הקניות, אך גם לירידה בגובה הקנייה הממוצע בכרטיס אשראי - ובסך-הכול עלה פדיון בתי העסק שנבדקו בכ-7% ביחס לימים הקודמים.
בבחירות 2006 נרשמה עלייה ניכרת של 40%: "כל ימי הבחירות בעשור האחרון התאפיינו בגידול בקניות", אומר אריאל גנוט, מנכ"ל גמא. "עם זאת, הבוחרים מעדיפים לבלות את שארית יום הבחירות בבילוי יותר מאשר בקניות גדולות".
צפי לפדיון של 1.3 מיליארד שקל
באיגוד לשכות המסחר ההערכות שונות: "פדיון ענפי המסחר והשירותים ביום הבחירות גבוה בממוצע עד כ-150% מאשר ביום רגיל", אומרת ישראלה מני, סמנכ"ל כלכלה ומסים באיגוד, "והפדיון ביום הבחירות צפוי לעמוד על כ-1.3 מיליארד שקל".
לדבריה, "צפויה פעילות עסקית ערה במרבית העסקים במרכזי קניות, רשתות השיווק, קניונים, מסעדות, פעילות פנאי ואחרים, שיציעו מבצעים והנחות".
ומבצעים , כצפוי - לא חסר. הרשתות מזהות את הפוטנציאל, ועל אף העובדה שרק 6% מנשאלי הסקר מודעים להיצע הקיים - רשתות רבות יוצאות בהטבות מסוגים שונים.
יש גם מי שמנסה לעודד הצבעה ולתת הטבות לבוחרים - ויש מי שבאווירה הדמוקרטית נותן ללקוחות את זכות הבחירה בין הטבות שונות.
תיירות
* דן פנורמה אילת ודן אילת: הנחות בכל שבוע הבחירות (לא כולל סוף השבוע).
* שרתון תל-אביב: 1,000 שקל ללילה לזוג על בסיס ארוחת בוקר במקום 1,100 שקל. אורחי המלון המזמינים זוג חברים להצטרף אליהם לארוחת בוקר במלון, במחיר 150 שקל לזוג במקום 130 שקל לאדם.
* מלון השרון הרצליה: תוספת של 22 דקות נוספות חינם בכל טיפול או הנחה של 22% בטיפול הבא בספא "שרנא" במלון. כך למשל, עיסוי קלאסי שעולה לפני ההנחה 290 שקל, יעלה אחרי ההנחה 64 שקל פחות.
* רשת רימונים: עד 35% הנחה בחלק ממלונות הרשת בשבוע הבחירות (20-24 בינואר), לא כולל סוף שבוע.
* כפר גלעדי: לינה לזוג על בסיס חצי פנסיון וזוג כרטיסי כניסה לאתר החרמון ב-880 שקל, ושני טיפולי ספא חינם.
* פתאל: 15% הנחה למגוון מלונות באילת, ים המלח, תל-אביב וטבריה, לימי החול בשבוע הבחירות (20-24 בינואר).
לבית
* COOK STORE: לחברי מועדון - 30% הנחה.
* הרמוניה: כסאות בר מעוצבים במחיר 150 שקל במקום 400 שקל.
* מטבחי זיו: 30% הנחה על הקולקציה החדשה בשבוע הבחירות.
* שמרת הזורע: עד 50% הנחה על מגוון קולקציות מעודפים ותצוגות.
* כיתן: הנחה על כלי מיטה, מגבות ושמיכות ו-40% הנחה על המוצרים בשאר החנות.
* נעמן: פריטים בהנחות גדולות, למשל, סט סירי פרפקטו ב-200 שקל.
* הום סנטר: כל המוצרים יוצעו בהנחה ללא מע"מ רק ביום הבחירות.
* רב-בריח: 4 דגמי דלתות מעוצבות החל מ-4,500 שקל.
* ורדינון: 1+1 על מצעים, מגבות ושמיכות.
* יוניברס: 25% הנחה על מגוון מוצרי חשמל של המותג.
* IDdesign: הנחה של50% על פריט שני, בתוקף ב-22/1 בלבד.
* כרמל: 50% הנחה על כל מגוון השטיחים.
* ד"ר גב: 20% הנחה על כל המזרנים.
* ניו-פארם: בישום איפור וטיפוח עד 60% הנחה + 22% הנחה לחברי מועדון.
אופנה, תכשיטים ותחפושות
* דלתא: שני פריטים מתנה בקניית פריט אחד מקולקציית החורף.
* קום איל פו: מי שתבוא עם ההודעה לבוחר תקבל גרביים מחויטים ב-50 שקל במקום 190 שקל.
* גלי: 1+1 על מגפי נשים ונעלי חורף.
* עונות: כל החולצות ב-60 שקל במקום 150.
* דורית שדה: חנות המעצבת בקניון רמת-אביב תציע הנחות של 50%-70% על קולקציית החורף, 20%-30% הנחה על בגדי ערב ותכשיטים וייעוץ סטיילינג ללקוחות על-ידי שדה עצמה.
* דורין פרנקפורט: בקניית זוג מכנסיים או חצאית - חולצה מתנה ממגוון דגמים.
* מיכל נגרין: ללא מע"מ. בנוסף, בשבוע שקודם לבחירות יוכלו הלקוחות לבחור מתוך 5 גלויות ועליהן פריטים מהקולקציה האחרונה ולשים את הפתק בקלפי. הפריט הזוכה יימכר ב-50% הנחה.
* טויס אר אס: 50% הנחה על תחפושת שנייה לחברי מועדון פאואר-קארד, ו-1+1 על אביזרי התחפושות. בתוקף עד 26.1.
* NOMI בכיכר: 70% הנחה על מותגי היוקרה בחנות בכיכר המדינה.
* המשביר לצרכן: לרגל יום הבחירות ה-19, מציעה הרשת 19% הנחה נוספים על המבצעים הקיימים ועוד מאות פריטים רק ב-19 שקל או ב-190 שקל.
בילויים
* סינמה סיטי: מגוון סרטים החל מ-10:00 ועד הלילה. במזנון: 3 פופקורן (קטן) ו-3 כוסות שתייה ב-50 שקל במקום 90 שקל.
* אילן'ס: כוס אספרסו חינם.
* טאפאס אחד העם: המסעדה שבבעלות השף יונתן רושפלד תציע עסקית ב-88 שקל.
* חמי יואב: כרטיס הכניסה לילד (עד גיל 12) מ-50 שקל ל-25 שקל. מחיר למבוגר נותר ללא שינוי: 75 שקל.
קניונים
* קניון שרונים: מבצע "קלפי ההפתעות" - הפתעה ממגוון של 5,000 הפתעות ללקוחות הקניון.
* קניוני G: הפנינג בחירות לילדים בשיתוף ערוץ ניקלודיאון. הילדים שיצביעו בבחירות ישתתפו בהגרלה נושאת פרסים.
* קניון רמת-אביב: ברכישה ב-600 שקל יוענקו מתנות - מכרטיס חניה ליום שלם ועד שוברי מתנה לחנויות הקניון. ההטבה תוענק ל-500 הלקוחות הראשונים למימוש באותו היום.
* מליסרון: מבצעים ברשתות ובחנויות הקניונים.
* קריית אונו: מבצעי סוף העונה יועמקו, למשל: חולצות ב"הודיס" ב-20 שקל, שמלות ב"יופ" ב-30 שקל.
* קניוני עזריאלי: פעילויות שונות לילדים בקניונים השונים.
רכב
* אוויס: "קוויקי בחירות" - רכב קטן אוטומטי (מקבוצה B) להשכרה מיום שני, 21.1 ועד יום רביעי 23.1 ב-9:00 בבוקר, ב-250 שקל בלבד, כולל כיסוי כנגד נזק וגניבה.
* שלמה Sixt: מאזדה 3 שנת 2009: החל מ-46,900 שקל במקום 72,000 שקל, בקניה במזומן, ויריד מכירות שבמסגרתו יוצעו מחירים מיוחדים על מגוון הרכבים.
מה תעשו בבחירות
כמה כסף תוציאו בבחירות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.