האם "בדיקות היושר" שמבצעת שופרסל לקונים בקופות האוטומטיות הן בעייתיות? הדיון בנושא עלה בעקבות פוסט שפרסם העיתונאי מנשה רז ביום חמישי בעמוד הפייסבוק שלו, ובו שיתף את 5,000 חבריו בתחושות המבוכה והכעס שלו לנוכח בדיקה שנאלץ לעבור בסניף שופרסל שלי, לאחר שהתבקש לפתוח ולאמת את המצרכים שבשקיות מול סרט הקופה האוטומטית שדרכה עבר.
"כשהעברתי את כרטיס האשראי, הקופה הודיעה שעליי לעבור 'בדיקת יושר'. במילים אחרות: אם לא גנבתי משהו מהחנות של נוחי דנקנר. אתה עומד מבויש, מוקף באנשים זרים, ומתחיל מופע שבו אתה בתפקיד החשוד". את המוצרים הארוזים השאיר רז בחנות.
בעקבות הפוסט, פרסם רז המשך: "למקם קופות בשירות עצמי, דבר שמביא לחיסכון של מיליוני שקלים בשנה לבעל הרשת, משמעותו הבסיסית היא מתן אמון בלקוחות. מי שחושב שהלקוחות שלו הם 'גנבים' בפוטנציה, שלא יעמיד קופות כאלה בשירות עצמי".
יצוין כי שופרסל היא הרשת הראשונה בישראל שהכניסה קופות אוטומטיות לחלק מסניפיה - מהלך שנמצא בשלבי הטמעה.
קופות אוטומטיות נפוצות ברשתות בחו"ל זה שנים. הלקוח מעביר את המוצרים עצמאית באמצעות סריקת הברקוד - ומשלם בעמדה נטולת קופאית, כך שמבחינת הרשת מדובר בהבעת אמון בצרכן.
האם רשת המביעה אמון ומאפשרת ללקוחותיה לחסוך עמידה בתור, לוקחת בחשבון את הבעייתיות שעלולה להתעורר בקרב צרכנים שנקלעים ל"בדיקת יושר" ועומדים בסיטואציה מביכה, לאחר שהחליטו לעבוד במסלול המשוכלל, המהיר והחסכוני שהרשת עצמה הציעה להם?
"קורה כאן דבר אבסורדי, שיכול להיות שצרכנים אחרים מוכנים לקבל בשתיקה", אומר מנשה רז ל"גלובס": "מהרגע ששופרסל העמידו את הקופות האלה, אני עצמי הקופאי שלהם. אם אני עובד שאתה לא מאמין לו - אז אל תעסיק אותי. אני יכול להתחבר לטכנולוגיה מתקדמת אם היא ידידותית לאדם. מקובל עליי גם שמתבקשת בדיקה, אבל היא חייבת להיות דיסקרטית ורגישה. אותי השפילו לעיני עשרות קונים שהיו בסניף.
"הרעיון של להביא את הסיפור לידיעת הציבור הוא לאפשר לקונים להבין היכן כדאי להם לבצע את קניותיהם. ואני עדיין מחכה ששופרסל יבואו ויגידו 'טעינו - ניישם אמצעי בדיקה אחרים שאינם מורגשים ומשפילים'. אין לי בעיה להיות תחת עין פקוחה, אבל הדרך שבה הדברים נעשו פגעה בנכס האישי שלי מתוקף עיתונאי ואדם - והוא יושרה".
שופרסל: "מקובל בעולם"
משופרסל נמסר: "הקופות בשירות עצמי הוכנסו לפעילות מתוך רצון להיטיב עם הלקוח ולקדם חדשנות ומובילות. לצד המשמעויות החיוביות של הטמעת הקופות העצמיות, קיימת תופעה של לקיחת מוצרים ללא העברתם בקופה, שלאורה הוחלט לבצע בדיקות מדגמיות של מספר מוצרים בסל שנבחר אקראית, לאחר שהוצב שלט המבשר על ביצוע הבדיקות המדגמיות. תפקידו של עובד החברה לסייע בהפעלת הקופות, ואין ביכולתו לפקח על העברת המוצרים בקופה.
"בדיקות מסוג זה הן מקובלות ושגרתיות בארץ ובעולם, ועל כן האמירות בנוגע לאי-הבעת אמון בציבור הלקוחות הן חסרות כל בסיס ויסוד. החברה מאמינה בלקוחותיה ולכן מציעה שירות חדשני זה, והבדיקה המדגמית הנה פתרון מאוזן, סביר ומקובל להתמודדות עם התופעות שתוארו כאן".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.