ייסעו או לא ייסעו? סקר מיוחד שערך מכון המחקר "מידע שיווקי סי.איי", בהנהלת נעם רז ומירב שפירא, עבור "גלובס" מספק תשובה חד-משמעית לשאלה האקטואלית האם הישראלים יכבשו בחזרה את מעוז הקלאבים הטורקי בעקבות הסולחה המתוקשרת בין ביבי ועמיתו הטורקי ארדואן:
הרוב המכריע, כ-83% מהנסקרים, השיבו כי אין להם שום כוונה לנפוש בטורקיה את חופשת הקיץ הקרובה. זאת, בניגוד גמור לתחזיות ולאמירות שפיזרו בשבועות האחרונים חלק ממארגני תיירות וסוכני נסיעות אינטרסנטים, לפיהן המוני בית ישראל צפויים להציף בקיץ הקרוב ברכבת אווירית את ארץ ה"הכול כלול", ובעיקר את הקלאבים באנטליה, קמר ובודרום.
כמעט מחצית הנשאלים נימקו שלא ייסעו לטורקיה בגלל שלדעתם האווירה בין המדינות עדיין עכורה; וכשני שלישים פשוט לא רוצים לנסוע ליעד זה, בלי קשר למתיחות שאפיינה את היחסים בין המדינות בשנים האחרונות והחריפה אחרי אירועי המרמרה.
מצד שני, על-פי הסקר - שנערך בקרב מדגם אינטרנטי מייצג של 509 נסקרים מהמגזר היהודי - עדיין כ-17% מהנסקרים לא פוסלים על הסף חופשת בטן-גב בניחוח טורקי בקיץ הקרוב ובהחלט מתכוונים לשקול זאת בחיוב. מדובר בשיעור המהווה גידול דרמטי ביחס לשיעורם הזניח של הישראלים מהמגזר היהודי ששקלו זאת, אם בכלל, טרם הפיוס האחרון בין המדינות.
הזמנות מעטות
מאידך, אם בוחנים את האמירה הזו ברמת הביצוע, הלכה למעשה, הפער בין הדיבורים למעשים גדול מאוד לפי שעה: רק 0.2% מהנסקרים (בעניין הזה, נשים וגברים באותה מידה) השיבו כי הזמינו לקיץ הקרוב נופש בטורקיה, זאת כאמור לעומת כ-17% שאמרו שהם שוקלים לנסוע. ייתכן כי השיעור הזניח של המזמינים נובע גם בגלל היצע הדילים הדליל המוצע נכון להיום בסוכנויות הנסיעות לקיץ הקרוב ובגלל רמת מחירים עדיין לא אטרקטיבית.
"רוב הישראלים לא מזמינים מהיום נופש ליולי-אוגוסט ליעדי אגן הים התיכון באשר הם, אלא מקסימום חודש מראש. מה גם שהמחירים האטרקטיביים יותר טרם התעדכנו בסוכנויות", אומר אריאל אטיאס, מנכ"ל וואלה טורס.
מדובר במחירים של 600-800 דולר לאדם במשפחה בקלאב, ל-3-4 לילות (ראו טבלה).
בהקשר זה מוסיף יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, כי טורקיה, עם 31.7 מיליון תיירים בשנה, היא יעד תיירותי מבוקש מצד האירופאים, ו"עם כל הכבוד ל-350 אלף הישראלים שנסעו לטורקיה בשנים הטובות, טורקיה לא ממש חיכתה להם, והפכה, על רקע המשבר הכלכלי באירופה, לאלטרנטיבה מצוינת לתיירות האירופאית, ובהתאם המחירים שלה עלו".
המחיר האמיתי
הסקר ממחיש עד כמה היה היעד הטורקי פופולרי: כמעט 60% מהמשיבים נפשו שם בעבר.
המגמה הכללית העולה מן הסקר - לא לנסוע לטורקיה - עדיין נשמרת גם כאשר בוחנים את היעד הטורקי במונחים של מחיר, אם כי נראה כי האגו הישראלי בכל זאת מתחיל להיכנע לנוסחה המנצחת "הכול כלול" של טורקיה: כ-54% מהנסקרים השיבו כי סוג הנופש "הכול כלול" בטורקיה לא מפתה אותם לנסוע לשם, לעומת כמחצית, 46%, שהשיבו כי המודל כן מפתה אותם.
יצוין כי הקונספט "הכול כלול" נתפס כאטרקטיבי יותר בקרב צעירים בגילאים 24-29, בעלי הכנסה ממוצעת ומטה, המתגוררים באזור השפלה והדרום, זאת למרות שגם קבוצה זו עדיין נרתעת לנסוע לטורקיה.
חיזוק לחשיבות המחיר ולהשפעתו על בחירת יעד לחופשה מספקת שאלה כללית בסקר: באיזו מידה המחיר קובע את היעד אליו תטוס לנופש בקיץ הקרוב? כ-69% השיבו כי המחיר משפיע על בחירת היעד במידה רבה, לעומת כ-9% שאמרו כי המחיר משפיע במידה מועטה. כ-90% מקרב אלה שהשיבו כי למחיר השפעה רבה משתייכים לקבוצת גיל 50 פלוס.
הדעה הרווחת: תהיה חזרה חלקית
כך או כך, המגמה הכללית של הסקר - להמשיך ולהחרים את טורקיה כפי שקראו באחרונה גם ועדי העובדים הגדולים במשק המכתיבים במידה רבה את תנועת הנופשים לטורקיה - משנה כיוון כאשר בוחנים את הסוגיה מזווית אחרת.
כלומר, בעוד הרוב אמרו לא לטורקיה בכל הנוגע להעדפותיהם האישיות, בשאלה אחרת שבחנה מה חושבים הישראלים שיקרה להערכתם בלי קשר להעדפותיהם האישיות: הרוב המכריע, כ-87% מהנסקרים, השיבו כי להערכתם הנופשים הישראלים דווקא יחזרו לטורקיה, כאשר כ-62% מהם העריכו שהחזרה תהיה חלקית.
מנגד, רק כ-14% העריכו כי הנופשים הישראלים לא יחזרו בכלל לטורקיה וימשיכו להעדיף יעדים קרובים אחרים, כמו יוון וקפריסין שהיוו בשנים האחרונות את התחליף לטורקיה.
טורקיה
טורקיה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.