לאחר מספר שבועות קשים, חזר אתמול הסומק ללחייהם של מנהלי החברה לישראל, שבשליטת עידן עופר. מניית החברה זינקה בלמעלה מ-8% עם פרסום תוכנית הפיצול המתוכננת של החזקותיה. מהלך זה צפוי לצמצם את הדיסקאונט הקיים בין שווי ההחזקה העיקרית של החברה לישראל, חברת הדשנים כיל, לבין שווי השוק שלה.
קבורת החמור של מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס והסדר החוב השני שמתבשל כעת בחברת הספנות צים, עשו שמות במוניטין של קברניטי חברת ההשקעות - ובראשם המנכ"ל, ניר גלעד - שגם כך לא הרקיע שחקים. בין היתר, זכה גלעד לביקורת ציבורית חריפה בכל הנוגע לפער הזועק בין השכר המשולם לו בחברה לישראל (כ-15 מיליון שקל לשנה במונחי עלות) לבין התוצרת הדלה שהוא מספק לבעלי המניות.
בשבוע שעבר "ענה" גלעד למבקרים עם המהלך המפתיע שהוא מקדם לפיצול החזקות החברה לישראל לשתי חברות. במסגרת המהלך המתוכנן תיוותר החברה עם שתי השקעותיה המרכזיות, כיל ובזן. יתר ההחזקות, אלו שמהוות כיום נטל הנאמד במאות מיליוני דולרים על שווייה של החברה לישראל, יארזו בחברה נפרדת. זו "תירשם למסחר בבורסה זרה ו/או בבורסה המקומית" ותוחזק בידי אותם בעלי מניות.
החברה החדשה - נדמה ששם קולע עבורה יהיה "החברה לישראל הרפתקאות בע"מ" - תאגד תחתיה אוסף אקלקטי של השקעות עתירות סיכון: בענקית הספנות הקורסת צים, בחברת השבבים המקרטעת טאואר, במיזם הרכב הסיני קורוס שבו הושקעו סכומי עתק, ובחברת תחנות הכוח הצומחת איי.סי פאואר, שנועדה כנראה להמתיק מעט את התבשיל.
מדובר במהלך פיננסי לכל דבר ועניין המתבסס על הפרוטפוליו הקיים של החברה לישראל. אותן השקעות שלמעט כיל, התרנגולת מטילת ביצי הזהב, סיפקו רובן לחברה לישראל הפסדים למכביר בשנים האחרונות.
ראשי החברה, אגב, תיארו אתמול תמונה שונה לחלוטין של המציאות. לדברי המנכ"ל גלעד מהלך הפיצול "לא צריך להפתיע את מי שעוקב אחרינו. מיקדנו את הפעילות שלנו בשווקים חדשים וצומחים, לצד תחומי הליבה המסורתיים שלנו". יו"ר החברה, אמיר אלשטיין, הוסיף כי "אנחנו מצמיחים ומבריאים חברות, ומביאים אותן לעצמאות שמאפשרת להן כיום לפעול במבנה יותר גמיש".
חוב גדול לציבור
ניחא. בהחלט מתקבל על הדעת שמהלך הפיצול יציף ערך לבעלי המניות בחברה לישראל. השאלה היא האם יש גם מי שאמור לחשוש מהמהלך הפיננסי המתוכנן. לאור העובדה שרק לפני ארבע שנים התבצע בשוק ההון מהלך דומה - פיצול דלק נדל"ן מבעלת השליטה בה דאז, קבוצת דלק של יצחק תשובה, והעברתה (באמצעות דיבידנד בעין) לידי בעלי המניות של החברה האם - נראה שהתשובה על כך ברורה.
בעקבות אותו פיצול רשמו בעלי מניות בקבוצת דלק תוספת ערך משמעותית להשקעתם (תודות להסרת הגיבנת עתירת החובות של דלק נדל"ן), אך החברה הבת נקלעה בהמשך להסדר חוב שבו ספגו מחזיקי האג"ח שלה תספורת של 700 מיליון שקל, שספק אם היו חווים אם הייתה ממשיכה להיות חלק מקבוצת דלק האיתנה.
גם בהחזקות שמבקשת כעת החברה לישראל לפצל לחברה חדשה, קיים חוב גדול לציבור מחזיקי האג"ח, והכוונה היא בעיקר לחובות הענק של צים, הנמצאת בדרכה להסדר נוסף עם נושיה. האם ימשיך עידן עופר לעמוד מאחורי החובות הללו כשצים כבר לא תהיה חלק מהקונצרן העשיר של החברה לישראל? בכלל לא בטוח.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.