חודש אוגוסט לא הביא עמו בשורה לשוק המזון. מנתוני נילסן לחודש אוגוסט עולה כי נמשכת ההאטה הכמותית בצריכה, במיוחד בענף המזון. מקור הצמיחה הכספית במכירות המזון הוא בעליית מחירים, אשר מתחזקת בחודשים האחרונים.
בנילסן אומרים כי רמות המחירים ממשיכות לעלות, בעיקר בענף המזון, וזאת על אף ששיעור המוצרים הנמכרים תחת מבצע גבוה רק במעט מתחילת השנה בהשוואה לאשתקד. בשלושת החודשים האחרונים (יוני עד אוגוסט) צמח שוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) ב-3.8%. הצמיחה הגבוהה הייתה במוצרים בתחום המזון (4%+), ואילו הצמיחה הנמוכה הייתה במוצרים לבית (3.1%+).
אלא שלמרות הצמיחה הכספית, בחתך כמותי ניכרת ירידה. בזמן שבכלל מוצרי הצריכה הסתכמה הירידה ב-0.6%, ענף המזון ספג את הירידה החדה ביותר, 0.9%. בתקופה זו ירדו מכירות המשקאות בחצי אחוז.
יצוין כי האוכלוסייה גדלה בשיעור ממוצע של 2% בכל שנה, ועל כן מדובר בירידה חדה יותר בצריכה.
חודש אוגוסט האחרון אופיין בשיעור מבצעים גבוה יותר, שהוא כפי הנראה תוצאה לסמיכות חגי תשרי. 24% מכלל המוצרים באוגוסט, נמכרו תחת מבצע, זאת לעומת 21% בחגי תשרי אשתקד ו-25% בפסח האחרון.
מדד מחירי המזון של נילסן מצביע על רמה גבוהה ואינו מראה כל סימני התמתנות בתקופה הקרובה. לעומת זאת, במוצרי טיפוח הבית והפרט נמשכת תנודתיות במחירים, אם כי ניכרת עלייה קלה במחירים הממוצעים בחודש אוגוסט.
קרבות השוקו
בחלוקה לקטגוריה, בולטת עליית מחירים בקטגוריית הבירה שהביאה לצמיחה כספית של 14% במכר, וזאת לצד ירידה חדה (8%-) בצריכה הכמותית של הבירה. שחיקה כמותית דומה נרשמה בקטגוריית העוגות והמאפים האישיים, אם כי בשל עליית מחיר, השחיקה הכספית הייתה נמוכה הרבה יותר. גם בשימורי הדגים, שבהם חלה עליית מחיר, נרשמה שחיקה של 6% בצריכה הכמותית.
קטגורית נוספות שסובלות מירידה בצריכה הכמותית הן גבינות רכות, מעדני חלב, מים מינרליים, גבינות מלוחות, משקאות קלים, מנות עיקריות בשריות קפואות, שימורי ירקות, דגני בוקר גרנולה ושיבולת שועל וחלב טרי.
למרות הירידה הכוללת בצריכה, ישנן כמה קטגוריות שרשמו צמיחה כמותית מרשימה. קטגוריית החטיפים המתוקים עלתה כמותית ב-13% לצד עלייה כספית של 10%. הקרבות בין תנובה לשטראוס בקטגוריית השוקו הביאו לעלייה של 5% במכר הכמותי בקטגוריה, במקביל לעלייה כספית של 7%.
קטגוריות נוספות שבהן נרשמה עלייה כמותית הן טבלאות שוקולד (10%+), קפה נמס (7%+), קפה קלוי (6%+), גלידות (4%+), חטיפים מלוחים (4%+) ועוד.
בענפי המזון והמשקאות תנובה ממשיכה להפגין צמיחה מרשימה, למרות שיעור מכר נמוך תחת מבצע (12.1%). לעומתה, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) מציגה ירידה כמותית קלה.
בתחום טיפוח הבית והפרט, סנו ויוניליוור מציגות צמיחה מתחילת השנה; בעוד שחוגלה קימברלי, פרוקטר והנקל סוד מציגות נסיגה בנתח השוק שלהן.
שיעור המבצעים בחודש אוגוסט
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.