מבצע ה"גישוש" של רשות השידור, שבמסגרתו נשלחו לכחצי מיליון בתי אב דרישות לתשלום אגרה, העלה את חמת הציבור והביא לגל של תלונות לנציב קבילות הציבור של הרשות. מנתונים שהעביר הנציב, דדי מרקוביץ, לוועדת הכספים של הכנסת עולה, כי רק בעקבות המבצע שהתקיים בספטמבר האחרון הגיעו 1,045 תלונות - מה שהביא להכפלת התלונות נגד רשות השידור בשנת 2013 לעומת 2012. כפי שפורסם ב"גלובס", מתוך 473 אלף מכתבי גבייה שנשלחו לציבור, רק 15 אלף בתי אב שילמו את האגרה בסופו של דבר, והרשות הצליחה לגבות במבצע 5 מיליון שקל בלבד.
2,611 תלונות בנושא אגרה הוגשו ב-2013 מתוך 3,443 תלונות בסך הכול - לעומת 1,761 תלונות בנושא אגרה ב-2012 מתוך 2,944 תלונות באותה שנה. מאז ראשית 2014 הורה שר התקשורת גלעד ארדן לרשות השידור להפסיק להעביר את הגבייה למשרדי עורכי דין חיצוניים, מהלך שעשוי להפחית משמעותית את מספר התלונות.
נושא אחר שמטריד את צופי ערוץ 1 הוא מסגרות השידור, כלומר, אי עמידה של הערוץ בלוחות הזמנים שהוא קובע. התופעה מטרידה במיוחד לנוכח השימוש ההולך והגובר בממירים מקליטים, מה שמביא לכך שהזמנת ההקלטות לא צולחת בשל אי עמידה בזמנים. עם זאת, הנושא נמצא במגמת שיפור, שכן 171 תלונות הוגשו בנושא ב-2013, לעומת 388 ב-2012.
ערוץ 1 הוא הגוף שסופג את מספר התלונות הרב ביותר - 313 - ב-2012, מה שמוכיח רלוונטיות ציבורית, ואחריו באופן טבעי רשת ב' עם 232 תלונות. רשת אחרת שמעוררת אמוציות, ככל הנראה בשל קהל מאזינים מסור, היא קול המוסיקה עם 28 תלונות - כפול מרשת ג'. פרט לתלונות האגרה, 211 תלונות בלבד נגד הרשות נמצאו מוצדקות. יש לציין כי מדובר בנתונים גולמיים בלבד, וכי הדוח המלא עדיין לא גובש באופן סופי.
מרשות השידור נמסר כי "כל פעילות גביית חובות כרוכה בחיכוך עם האזרחים החייבים בתשלום ע"פ חוק. מאחר ומשנת 2012 החל האגף בפעילות לאכיפת חובת התשלום באמצעות עורכי הדין, נוצר חיכוך עם אוכלוסיות שהתעלמו במשך שנים לפניות אגף הגבייה לבוא ולהסדיר את חובם. בחלק מהמקרים נמצא כי יצירת החיובים ע"י עורכי הדין נעשתה ללא הצדקה. תלונות אלו נמצאו מוצדקות וטופלו בהתאם".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.