רמזורים שמתחלפים בהתאם לתנועה בכביש, פחי אשפה שמשדרים אותות כשהם הולכים ומתמלאים ומערכת השקיה עירונית שמופעלת בהתאם ללחות של הקרקע - זה אולי נשמע כמו עולם אוטופי ורחוק מהמציאות אבל זו חלק מהשגרה של תושבי דבלין וברצלונה, שהפכו זה מכבר לערים חכמות (Smart Cities).
האדריכל רפי רייש, מנכ"ל SUiTS אסטרטגיות לעירוניות חכמה, דיבר על הנושא בהרצאה שלו שהתקיימה בשבוע שעבר בפאב דבלין בהרצליה במסגרת המפגש השני בסדרת "חדשנות על הבר" של עיתון "גלובס" ובשיתוף חברת פרטנר.
רייש עלה לבמה לאחר הרצאה של עופר שמואלי, מנהל החדשנות בפרטנר, שהציג את חממת Innovation Labs של החברה והסטארט-אפים השונים שלוקחים בה חלק.
מהן הערים החכמות? "על הנייר מדובר בערים שמשלבות אסטרטגיה וניהול עם הון אנושי ותרבותי יחד עם מערכות מידע", מסביר רייש, "המטרה של הערים הללו היא ייעול כלכלי, חוסן וקיימות ואיכות חיים לאורך זמן עבור התושבים".
"עיר חכמה היא מכלול של מערכות חכמות בתוך עיר אחת - תשתית, תקשורת, אנרגיה, תושבים, ממשל, חינוך, בנייה, מערכות בריאות וכמובן תחבורה", נותן רייש הסבר כללי לפני שהוא מסביר את הצורך להפוך את העיר למקום חכם יותר.
הפסולת גדלה ב-5% מדי שנה
"אנחנו חוזים היום בגידול עירוני לא מבוקר כשהערים גדלות בקצב מטורף, במקביל אנחנו מתמודדים משבר אקלים עולמי, ולראייה בישראל היה לנו חורף מטורף ואחריו בצורת וגם סובלים מניכור חברתי, שהרי כמה מאיתנו מתקשרים למוקד העירוני או למשטרה כשהם רואים מישהו משחית מדרכה או גינה ציבורית", אומר רייש ומסביר שגם המודלים התקציביים שעל פיהם פועלות היום עיריות הם מיושנים ולא יצליחו לממש חדשנות עירונית.
"פעם התקציב הפנוי בעיריות נע בין 20%-25%, היום זה לא עובר את ה-5%. זה קורה כי התשתיות התיישנו, יש יותר אנשים וגם יש צרכים פוליטיים. כך יום אחרי שנכנסים לקופה תשלומי הארנונה, הרוב הולך למשכורות".
השינוי הגדול התרחש, לדברי רייש, ב-2008. "קרו אז בעולם שני דברים: כמות האנשים בערים עברה את כמות האנשים בכפרים, כשבישראל זה כבר קרה מזמן. במקביל, היו יותר דברים מאנשים שמחוברים למחשבים. וזה רק הולך ומתעצם בשנים האחרונות - נעליים של נייקי שכוללים סנסורים, מכוניות ואפילו מקררים מחוברים לאינטרנט".
עוד לפני שהוא מגיע לפתרון שמציעות הערים החכמות, רייש מונה עלויות כספיות של בעיות עירוניות. "תחשבו כמה זמן לוקח להגיע מהבית לעבודה ובחזרה. עומסי תנועה עולים כ-2% מהתמ"ג. באירופה מדובר על 3.5% ובארה"ב על 1.5%. הפחת בצנרת המים עולה לנו מדי שנה 250 מיליון שקל. כמות הפסולת העירונית גדלה מדי שנה ב-5% ועלויות ההטמנה עולות ב-25%".
גם החשמל גובה מחירים גבוהים, אומר רייש ומוסיף כי עלותו לצרכן הולכת ועולה כל הזמן. "בסופה סנדי הפסקות החשמל עלו 164 מיליארד דולר. תביעות הביטוח שם לא היו על בתים שקרסו אלא על חברות עסקיות שלא היה להן חשמל".
אז מה עושים? "דוח של מקינזי הראה שהפוטנציאל הכלכלי של הערים החכמות מרתק. הפחתה של 50% בצריכת החשמל, הפחתה של 20% בתעבורה בכבישים, גידול של 10% בתעסוקה וייעול של 80% במערכות המים".
איך זה עובד כבר היום? רייש מביא כדוגמה את אפליקציית Waze. "אחד הפיצ'רים שלה כולל אפשרות לבדוק, בזמן שאני בעבודה, מתי הזמן הכי טוב לצאת לכיוון הבית מבחינת העומס בכבישים. כך, בהתבסס על חוכמת ההמונים, אני יכול לצמצם את השהייה המיותרת שלי בפקקים. דוגמה אחרת יכולה להיות מערכת אל-תור שיש בקופות חולים, שבעזרתה אני מזמין תרופות באינטרנט ורק עובר לקחת אותן וחוסך זמן לעמוד בתור".
לדבריו, "העולם של ערים חכמות, נושא שחברת IBM מובילה בגאון, אמור לעסוק הרבה בניטור מידע כדי לייעל תהליכים. אפשר להתקין היום חיישנים בכל מקום - על רמזורים בכבישים כדי לדעת למי יותר דחוף לתת אור ירוק בצומת, ועל מקומות חניה שמודדים לחץ ויודעים אם מקום החניה תפוס או לא. בברצלונה, למשל, יש חיישנים בפחי אשפה שמודדים את גובה האשפה כדי לאותת מתי משאיות הזבל צריכות להגיע ולרוקן אותם. יש גם חיישנים של רעש, זיהום אוויר וכו'", אומר רייש.
בעיה של פרטיות
אחד האלמנטים של חדשנות אורבנית שמגיעה גם לבתי הצרכנים הוא מונים חכמים (Smart Meters). מדובר במוני חשמל שיודעים לנטר את צריכת החשמל בבית ולהפעיל מכשירים זוללי חשמל, כמו מכונת כביסה, כאשר עלות צריכת החשמל נמוכה.
בצורה זו הם גם מאפשרים שליטה מרחוק בחשמל בבית, כך שאם אחד מבני המשפחה השאיר אור דלוק במטבח, ניתן לכבות אותו ישירות מהסמארטפון.
עם זאת, רייש מדגיש, נולדה פה בעיית פרטיות. "אם למישהו תהיה גישה לאופי צריכת החשמל הביתית שלי, הוא יוכל לדעת מתי אין אף אחד בבית כי צריכת החשמל נמוכה מאוד", מזהיר רייש, "בחלק ממדינות אירופה החליטו אזרחים להחרים את המונים החכמים בגלל נושאי פרטיות.
"כך, בבריטניה פועל אתר שלם שכותרו: Say no to smart meters, בעוד בגרמניה יש אנשים שמנפצים מונים חכמים".
פרטיות או לא, רייש מבהיר כי קיימים מחסומים נוספים בדרך לחזון שכולו ערים חכמות. לדבריו, עלות התקנת חיישנים חכמים ברחבי הערים גבוהה למדי, מה שמביא למצב שבו רק ערים גדולות ועשירות יכולות להרשות זאת לעצמן.
רייש הוסיף כי: "עיר קטנה באפריקה בקושי יודעת לגבות מסים מהתושבים שלה, שלא לדבר על לדעת בכלל כמה תושבים יש ואיפה הם גרים. ייקח עוד זמן עד שנראה את זה במציאות היומיומית שלנו".
אורנג' מזניקה את הסטארט-אפים לדור הרביעי
חברת Orange ממשיכה להתקדם לעבר החזון של הדור הרביעי (G4). בחודש מרץ פנתה החברה ליזמים ולחברות סטארט-אפ והציעה להם להשתמש בתשתיות שלה כדי לפתח מוצרים ושירותים לטובת המשתמשים בדור הרביעי. ההצעה של Orange זכתה להיענות מרשימה - בפני החברה הוצגו 116 רעיונות שונים בארבעה תחומים - Media & entertainment, Connected Car, Internet Of Things (M2M) ו-Telemedicine.
הרעיונות שהוצעו ל- Orange נועדו לשפר את חווית הווידאו של הגולשים, וליצור חוויות חדשות על בסיס שיתוף בין יחידים ובין קבוצות. בנוסף, הוצעו לחברה יישומי רפואה המבוססים על שימוש ביכולות ענן ופתרונות מגוונים לסביבת הרכב.
צוות מקצועי בחר בשבע חברות סטארט-אפ אשר יוכלו לעשות שימוש במעבדת התקשורת של Orange. המעבדה המשוכללת תאפשר לחברות פיתוח וניסוי בסביבת עבודה של דור רביעי, שימוש בציוד קצה תואם, ידע ומחקרים, ליווי מקצועי צמוד של מומחים מ-Orange במגוון תחומים, ייעוץ והעשרה ברמה מקצועית גבוהה בנושאי טכנולוגיות, הנדסה, IT, שיווק, וכן סביבת עבודה מעוצבת ברמה גבוהה, הכוללת גם אזורי השראה ומנוחה.
בנוסף לליווי המקצועי, תעניק החברה שלושה פרסים משמעותיים לשלושת הסטארט-אפים המצטיינים. מדובר בשלושה מענקים כספיים בגובה 100 אלף שקל, 70 אלף שקל ו-50 אלף שקל.
"מהפכות של ממש"
מנחם תירוש, מנהל התפעול הראשי של החברה, ציין כי "לא בכדי בחרנו בארבעת התחומים האלה. אנחנו מצפים למהפכות של ממש בתחומים המדוברים, הודות לטכנולוגיות ניידות מהירות - כדוגמת דור 4 - אשר משתלבות בחיינו בכל מקום אפשרי, בבית, ברכב, בבגדים שאנו לובשים, במשקפיים ועוד, זאת בשילוב עם יכולות ביג דאטה המאפשרות לנו ליהנות מאנליזה חכמה של הנתונים וגם מחיזוי של העתיד להתרחש".
הפלטפורמה שמוצעת לחברות ההזנק צפויה להשתלם לכל הצדדים: התעשייה הישראלית שמעצימה את היזמים משקיעה משאבים בתחום חדשני, הסטארט-אפים שזוכים לליווי מומחים ותשתית בלעדית ומתקדמת, הציבור הישראלי הזוכה לשירותים מתקדמים כחול לבן וOrange- מתכבדת בהובלת התהליך.
נציין, כי Orange היא החברה הישראלית הראשונה אשר מציגה יכולת מוכחת להפעיל רשת דור רביעי כחול לבן, תוצאה של החלפת ליבת הרשת והקמת מאות אתרים בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. מהפכת הדור הרביעי צפויה לשנות את חיינו. טכנולוגיה זו מאפשרת להוריד תכנים בקצב שיא של 150 מגה ביט בשנייה, מהירות שגבוהה פי 20 ויותר מהמהירות הממוצעת ברשתות הדור השלישי, ולהעלות קבצים במהירות של כ-50 מגה ביט לשנייה.