האסון מכה פעמיים: מעל השדות החקלאיים של מזרח אוקראינה, כ-60 ק"מ מהגבול הרוסי, התרסק מטוס בואינג 777 של חברת התעופה הלאומית של מלזיה - מטוס זהה לזה שנעלם לפני ארבעה חודשים כאילו בלעה אותו האדמה. על סיפון המטוס היו כ-300 בני אדם. מוקדם יותר דווח כי על הסיפון היו 295 בני אדם, 280 נוסעים ו-15 אנשי צוות. משרד ההגנה האוקראיני טוען כי כולם נהרגו. התקשורת באוקראינה וברוסיה טוענת כי המטוס הופל בידי טיל קרקע-אוויר - אוקראינה מאשימה את הבדלנים הפרו-רוסים באסון - והבדלנים מאשימים את הממשל בקייב.
ממשרד הפנים האוקראיני נמסר כי כ-300 בני אדם, בהם 23 בעלי אזרחות אמריקנית, נהרגו בהתרסקות המטוס. על פי ההערכות, המטוס התרסק לאחר שנורה לעברו טיל, ואף ארגון לא לקח על כך אחריות עד כה.
מדובר בטיסה מספר 17, שהמריאה מנמל התעופה סכיפהול שבאמסטרדם לעבר קואלה לומפור שבמלזיה. את הדיווחים הראשונים על ההתרסקות העבירו גורמים בפיקוח האווירי של רוסיה, לאחר שהמטוס לא עבר לשטחם כפי שהוא היה אמור. מסרטונים שהעלו תושבים מקומיים לרשת, נראה עשן רב מיתמר למרחק רב מהאזור סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס מדווחת כי ההתרסקות אירעה 50 קילומטרים מדרום מערב לדונייצק.
אזור ההתרסקות הוא רגיש במיוחד בימים אלו, ומתקיימת בו מערכה בין בדלנים פרו-רוסית על עצמאות החבל מול הממשל המרכזי בקייב. באוקראינה טוענים כי הממשלה במוסקבה מגבה את המורדים, אך הקרמלין דוחה טענה זאת שוב ושוב. לרוסיה יש, כמובן, נשק רב נגד מטוסים אך אין אישור כי נשק כזה הועבר למורדים הפרו-רוסים באוקראינה.
הבדלנים והממשל בקייב מאשימים אחד את השני בהפלת המטוס
סוכנות הידיעות הרוסית איטר-טאס טוענת בשם מקורות שסירבו להזדהות כי המטוס הופל באמצעות טיל קרקע-אוויר, אך אין לכך עדיין כל אישור. מנהיג הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה אלכסנדר ברודואי האשים את כוחות הממשלה בקייב בהפלת המטוס. בקייב דוחים מכל וכל את ההאשמות וטוענים כי הם לא מעורבים באסון.
הדיווחים מזירת ההתרסקות מעידים על אסון קשה ביותר: על פי כוחות ההצלה המקומיים לפחות 100 גופות כבר נאספו בשטח, ומצבן של הגופות האחרות קשה מאוד. שריפה גדולה פרצה במקום ההתרסקות, ושטח הפיזור של השברים עולה על 15 קילומטרים. נשיא רוסיה פוטין ונשיא ארה"ב אובמה שוחחו על האסון. על פי הודעת הקרמלין, במהלך שיחה מתוכננת ביניהם התבררו פרטי ההתרסקות.
בשנת 1983 חיל האוויר הסובייטי הפיל מטוס בואינג 747 של חברת התעופה הקוריאנית לאחר שזה חדר בטעות לשטחה של ברית המועצות. במשך שנים סירבו בקרמלין לקחת אחריות על האסון, והקופסאות השחורות ביחד עם כל פרטי התאונה הועברו לקוריאה הדרומית רק אחרי קריסת ברית המועצות. בשנת 2001 מטוס רוסי שהמריא מנתב"ג הופל על ידי צבא אוקראינה בטעות, באמצעות טיל קרקע-אוויר, 78 בני אדם נהרגו בהתרסקות, 51 מהם ישראלים.
המטוס המלזי הנעלם: מאותו דגם ושל אותה חברה
חברת התעופה המלזית אישרה את דבר ההתרסקות, וטענה כי המטוס מעולם לא נכנס לתחום האווירי של רוסיה למרות שהוא היה אמור לעשות זאת על פי נתיב הטיסה. מעל תעשיית התעופה העולמית בכלל ועל התעשייה המלזית בפרט רובצת עננה כבדה: טיסה 370 של "מלזיה איירליינס" - שהופעלה גם היא במטוס בואינג 777 - נעלמה על 239 נוסעיה ואנשי הצוות שלה לפני כשלושה וחצי חודשים, באחת התעלומות הגדולות בהיסטוריה של התעופה. המטוס ההוא, היה אמור להגיע מבירת מלזיה, קואלה למפור, לבייג'ינג בסין, אך מעולם לא הגיע ליעדו.
למרות מסע חיפושים חסר תקדים בהשתתפות תריסר מדינות, עד היום לא נמצאו שרידיו של הבואינג 777, שנחשב לאחד המטוסים הבטוחים ביותר בעולם. החיפוש אחריו עדיין מתנהל בדרום האוקיינוס ההודי, אך ללא תוצאות בינתיים.
מטוס עם רקורד בטיחותי מעולה
מטוס הבואינג 777 הוא מטוס רחב גוף שנועד לטיסה לטווחים ארוכים. הוא נחשב לאחד המטוסים הפופולאריים ביותר בקרב חברות התעופה בעולם ויש לו רקורד בטיחותי יוצא דופן. בכל תולדותיו (זולת פרשת המטוס הנעלם) נרשמה לחובתו רק תאונה קטלנית אחת, כשבקיץ האחרון מטוס 777 של חברת תעופה קוריאנית התרסק בשעת הנחיתה בנמל התעופה של סן פרנסיסקו, 3 נוסעים מתוך 303 נוסעי המטוס נהרגו.
הבואינג 777 נחשב למטוס נפוץ מאוד בקרב חברות התעופה לטיסות ארוכות טווח. המטוס מהווה את עמוד השדרה של חלק ניכר מחברותהתעופה הגדולות בעולם ביניהן בריטיש אירוויז, אייר פראנס, KLM, אליטליה, אייר צ'יינה, קאתאי פאסיפיק, אייר קנדה טורקיש אירליינס וחברות תעופה רבות נוספות. חברת אל-על מטיסה שישה מטוסים מדגם זה בטיסות ללונדון, פריז, הונג קונג, ניוארק ולוס אנג'לס. חברות אחרות שמפעילות את המטוס לישראל הן יונייטד וקוריאן אייר.
בינואר 2008 אירעה בלונדון תאונה חמורה אחרת. אז, בעקבות תקלה בתכנון צינור הדלק למנוע, קפאו הצינורות שהזינו את הדלק למנועים והם כבו כשהמטוס היה בגישה סופית לנחיתה בנמל התעופה הית'רו שבמערב לונדון. המטוס ביצע נחיתת חירום קשה בה הוא נהרס לחלוטין - אך אף נוסע לא נהרג (היו כמה פצועים קל). אז הועלה על נס התכנון של המטוס כבטוח ביותר, בו נוסעים לא נהרגים גם בתאונות קשות מאוד.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.