מתי בפעם האחרונה נכנסתם לגלריה והתעניינתם במחיר של יצירת אמנות שכבשה את ליבכם? נתחיל שוב: מתי בפעם האחרונה נכנסתם לגלריה?
אל תרגישו אשמים. אתם לא לבד. מעטים האנשים שפוקדים תערוכות אמנות באופן קבוע ושגרתי. מעטים עוד יותר הם אלה שיתעכבו להתעניין במחיר העבודות. רק מתי-מעט יגיעו לשלב ההחלטה ויקנו עבודת אמנות לביתם.
ובכל זאת, כולנו רוצים ליהנות מאמנות טובה, מהאסתטיקה שבה, משאר הרוח. אז למה זה כל-כך קשה?
אחת הסיבות היא בורות. ואין הכוונה לחוסר הבנה ויידע באמנות, שממנו חוששים רבים, אלא דווקא לאי-הידיעה שגם אתם יכולים להרשות לעצמכם לקנות אמנות.
מספר אתרים חדשים מציעים אמנות ישראלית עכשווית ברשת, בסגנונות ובמחירים מגוונים. הנה כמה מהם:
kartinkart.co.il: אמנות איכותית במחירים נגישים
טווח מחירי יצירות: 250 שקל עד 18 אלף שקל
אחת החלוצות בין היוזמות למכירת אמנות ישראלית ברשת היא kartinkart.co.il של יפעת טללייבסקי ושל דפנה ברקת, שהקימו את האתר שלהן לפני שנתיים.
"הטריד אותנו שאמנות לא מגיעה למעגלים רחבים ונשארת במגדל-שן של אספנים אליטיסטים", אומרת טללייבסקי. "לרוב האנשים אין מושג. יש להם רושם מוטעה, שאמנות היא מאוד יקרה, ולהם אין את היכולת לרכוש אמנות. ההצעה שלנו היא לקבל אמנות איכותית במחירים נגישים".
- למה באינטרנט?
"אנשים קונים באינטרנט יחסית בקלות מוצרים לבית - ממוצרי חשמל ועד דקורציה, ובדקנו מה אנשים תולים על הקירות בבית שלהם וכמה כסף הם באמת מוכנים להוציא על זה. גילינו שאנשים מוכנים להוציא אלפי שקלים על גוף תאורה אבל להשאיר את הקיר ריק.
"לפעמים אנשים שבנו בית יפהפה חושבים לעצמם 'בכל זאת משהו חסר לי'. והמשהו החסר זו היצירה על הקיר.
"אנשים אוהבים לקנות 'סיפור' ואמנות תמיד באה עם סיפור. גם אמנות מופשטת לחלוטין או מינימליסטית.
"גם אם זה סיפור אחר לגמרי עבור אדם זה או אחר, כאשר קונים אמנות מקורית קונים סיפור ולומדים משהו על האמן. כשאדם מתאהב ביצירה שנכנסת אליו הביתה - קורה מהפך מחשבתי והאמנות מקבלת את הערך המוסף שמגיע לה".
"קרטינקה הוא מקום שבו לא צריך להיות מבינים גדולים באמנות, אפשר לשוטט כמה שמתחשק לכם, להידלק על עבודות ולגלות בקצב שלכם את עולם האמנות הישראלי", כתוב באתר.
"במציאות שבה כולנו חשופים לאותם הגירויים, אנחנו מאמינות ביצירות אמנות מקוריות. שכן יצירת אמנות מקורית היא משהו שמייצג אותנו, מדגיש את הייחוד שלנו".
קרטינקה ("תמונונת" ברוסית), מציעה פילוחים לפי גודל היצירות, סגנונות אמנותיים וגם לפי צבעים: כך האתר נותן לגיטימציה להחלטות דקורטיביות, שהרבה פעמים זוכות ליחס מזלזל.
"מה שמתחיל בתמונה שמתאימה לספה יכול להיות חד פעמי ויכול גם להפוך לאובססיה מופלאה", היא אומרת.
טווח המחירים באתר נע בין 250 שקל ועד ל-18,000 שקל.
- מה חלקו של האמן?
"האמן הוא המרוויח העיקרי, זה ניצב בראש המטרות של הפרויקט".
TheArtLab.co.il: להכניס קהלים חדשים למעגל קוני האמנות
טווח מחירי יצירות: 2,500 שקל עד 50 אלף שקל
היוזמה החברתית של אתר Theartlab.co.il מכוונת כולה לעולם האמנות פנימה. "המטרה היא שיימכרו יותר עבודות אמנות ושאמנים יוכלו להתפרנס מעבודתם", אומר עמית בראל, מקרן הון סיכון סטאר, שהחליט להשקיע מכספו ורתם את אביו, מאיר בראל, מייסד הקרן, שיחד עימו השקיע מאות אלפי שקלים במיזם. "זו מחויבות פילנתרופית שלנו, שתקיים את האתר, מבלי לגבות עמלות מהאמנים", אומר בראל.
- למה אתה עושה את זה?
"זה התחיל כשרציתי לקנות אמנות ולא ידעתי איך לגשת לנושא. חשבתי שקניית אמנות בגלריות מחייבת לפחות סכום של 20 אלף דולר, ואני רציתי לשלם 20 אלף שקל, ולקנות יותר מיצירה אחת. כשהתחלתי לבדוק את הנושא, חרה לי לראות שחברים מוכשרים שלי, בוגרי 8200 שפנו להנדסה והייטק, מיד מרוויחים טוב ומקבלים אחוזים בחברות סטארט-אפ, ולעומתם - חבריי האמנים, מוכשרים לא פחות, עובדים כמלצרים", אומר בראל.
בחיבור בין שתי האוכלוסיות הללו, הבין בראל, שחבריו אנשי ההייטק יכולים לרכוש עבודות אמנות, אם רק יהיו נגישות להם יותר. "יש להם 15 אלף שקל פנויים בשנה ויש להם קירות ריקים. קיר ריק מבחינתי הוא מקום לאמנות".
האתר עלה לאוויר בתחילת השנה, אחרי עבודת הכנה יסודית, והוא מציג כ-250 אמנים, שנבחרו בתהליך מיון שהתבסס על בחירותיהם של עשרות אוצרים. האמנים הם מהשמות הבולטים באמנות הישראלית העכשווית הצעירה בעיקר. ביניהם שמות כמו גלעד אופיר, מאיה אטון, ליאת לבני ועוד רבים וטובים.
"הבחירה נעשתה דרך 60 אוצרים, כך שלא מדובר בקליקות או בטעם אחיד", מדגיש בראל. לצוות המקצועי של המיזם גייס את האמן הוותיק יאיר גרבוז ואת האוצרת הצעירה מעין שלף, שיחד עימו מובילים את הפעילות, הכוללת גם הפגשת אמנים עם אנשי מפתח בענף למטרות מנטורינג, וחיבור בין קונים פוטנציאלים לאמנים בביקורי סטודיו.
- באתר יש גם אמני גלריות?
בראל: "לנו לא משנה אם האמן עצמאי או מחויב לגלריה. כ-20% מהאמנים באתר עובדים עם גלריות, אבל העיקרון הוא אחיד - האמן קובע את מחירי עבודותיו, לפי שווי השוק שלהן. יש טרנד חזק של מכירות אמנות אונליין בעולם, ויש גם טרנד של פניות ישירות לאמנים. אבל אם קונים חשבים שזו הדרך לעקוף את פערי התיווך - אמן רציני שמחויב לגלריה לא יעשה זאת", הוא מבהיר.
בראל: "המטרה שלנו היא להכניס קהלים חדשים למעגל קוני האמנות. זה שוק שיכול עוד להתרחב. יש הבדל גדול בין לקנות עבודה של קופפרמן ב-100 אלף שקל לבין קניית עבודה של דוד עדיקא או של אורי גרשוני ב-10-15 אלף שקל. ויש מספיק אנשים שיכולים להרשות לעצמם ולא חושבים על האפשרות הזו".
sellmyart.co.il: השוק הבינלאומי
טווח מחירי יצירות: 250 שקל עד 30 אלף שקל
את אתר sellmyart.co.il הקימה לפני כשנה וחצי דפנה נברו, שהחלה דרכה כמרצה לתקשורת חזותית והתקדמה לכיוון האוצרות והשיווק האינטרנטי. לדבריה, עיקר התנועה באתריה מגיע מהפנייה לשוק הבינלאומי, באמצעות 3 חנויות רשת של אתר בינלאומי israeli art market ופעילות באתרי המסחר המקוון Etsy, eBay וב-Fine art America. בנוסף, היא מוציאה מגזין על אמנות ישראלית הנמכר באמאזון ובמאגסטר, לדבריה, בכ-15,000 עותקים.
"הפעילות בארץ נעה בעיקר בטווח המחירים של 2,000-3,000 שקל, ומרבית הלקוחות שלנו מגיעים דרך משרדי האדריכלות ומעצבי הפנים. אנחנו עובדים עם פרויקטים משלבים מוקדמים, ופחות עוסקים בשוק הפרטי".
לעומת המיזמים האחרים שהוזכרו כאן, הפורטפוליו של אתרי israeli art market, למרות שמם הייצוגי, כולל מעט מאוד אמנים מוכרים ובולטים באמנות העכשווית והסגנון המוביל באתר יותר חובבני.
נברו: "אני לא מאמינה שיש אתר אחר שמשווק אמנות בארץ ומגיע לרמת החשיפה של האתרים והפרויקטים שלי. רוב השיווק שלי הוא בחו"ל".
טווח המחירים מ-250 שקל לעבודות הדפס ועד ל-8,000 דולר לעבודות מקור היקרות יותר במגוון.
heartistshop.com: השילוש הקדוש - כסף, תרומה, אמנות
טווח מחירי יצירות: 500 שקל עד 35 אלף שקל
"האינטרנט עומד להיות זירה מאוד דומיננטית למסחר באמנות, כפי שהוא כבר נעשה משמעותי בתחומי מסחר אחרים. מי חשב שנקנה שמלה או נעליים באינטרנט?", אומרת רותי ששונקין, שחברה לשתי חברות ילדות, חוה בר-שי ויהלי הררי, ויחד יזמו את הקמת המיזם האמנותי heartistshop.com - שעלה לאוויר בימים אלה. המיזם מציג מודל ייחודי, שמשלב מכירת אמנות עם תרומה לעמותות למען אוכלוסיות מיוחדות.
"הנגישות האינטרנטית, שעומדת לרשותנו 365 ימים בשנה ומאפשרת לכל אדם בכל מקום להגיע ליצירות, היא יתרון שלא היה בעבר. אנחנו נגישים גם מבחינת המגוון הסגנוני - מגוון גדול של אמנים ויצירות אמנות ועיצוב, בהתאם לטעם שונה של הקהל, ויש גם טווח גדול של מחירים. גם התרומה מהנה - אנחנו הופכים כל רוכש לתורם, עם חשבונית לחוד על חלק התרומה לצורך ניכוי מס. במחירים הגבוהים זה יותר משמעותי".
בכך מנסה המיזם לרכוב על השילוש הקדוש "כסף-תרומה-אמנות", ובמקביל לשבור את הפרדיגמה המבקשת מאמנים לתרום והופכת אותם, אחד המגזרים העניים במשק, לתורמים בתכיפות הגבוהה ביותר. בדרך-כלל תורמי הכסף מקבלים יצירה בתמורה לכספם, ואילו האמן למעשה תורם את עבודתו ונותר ללא הכנסה.
"הנושא של מכירת אמנות למען תרומה אינו חדש, החידוש הוא במודל שמשלם 50% לאמן, 20% לתרומה ומתוך ה-30% הנותרים מגיע המימון לתפעול הפלטפורמה ונגזר הרווח שלנו".
ששונקין ושותפותיה מגיעות למיזם האמנות לאחר קריירות מגוונות בתפקידים בכירים במגזר העסקי והציבורי. היא עצמה בוגרת לימודי אוצרות ומשמשת גם כאוצרת האתר. הררי, שהייתה מנהלת נייס בניו-יורק ולאחר מכן ייצגה מספר חברות מובילות, תקדם את המיזם בארה"ב.
ששונקין: "אנחנו מאמינות שאפשר לנהל את העסק הזה עם רווח יותר קטן לנו. זה לא עסק למקסום הרווח אלא נועד למקסום המטרה החברתית".
- למה אתן מציגות רק אמנים ישראלים?
"בעתיד נרצה להתרחב גם לאמנות ולעמותות בינלאומיות. כרגע אנחנו מתמקדים בשוק הישראלי ובקהל יעד ישראלי ובינלאומי יהודי בתפוצות. זה הסיפור שאותו רצינו לפצח, מתוך אמונה שהנושא של קידום אמנות, אמנים ומעצבים יש בו ערך תרבותי חשוב במיוחד.
"רצינו לייצר פלטפורמה לחשיפה שמאפשרת לאמנים למכור. פנינו בעיקר לאמנים צעירים, אבל בחרנו ובמיוחד כאלה שכבר הציגו בתערוכות, ויש להם גוף עבודות מגובש. שיש איזו בשלות בעבודה שלהם וכיוון ברור. כך שאנחנו מאמינות שהקנייה היא גם השקעה באמן מבטיח".
האתר מציג כיום כ-36 אמנים ומעצבים. בין האמנים היותר מבוגרים נמצאות דורית פלדמן וחיה גרץ-רן, בין הצעירים נמצאות קרן אלה גפן, טליה ישראלי, דביר כהן קידר, דוראר בכרי ועוד.
- את רואה בכך קנייה להשקעה או קנייה רגשית?
ששונקין: "זו שאלה פילוסופית בכלל על רכישת אמנות. כאוצרת, אני מודה שהבחירה שלי היא קודם כל רגשית - זה גם מה שאני מייעצת לאנשים שרוצים לקנות. אני מאמינה בבחירת יצירות ואמנים שאני חושבת שעומדים בקריטריונים של אמנות טובה וכבר הוכיחו את עצמם ומצד שני הם צעירים ועוד נכונה להם כברת דרך, והעבודות יעלו בערכן".
הנגישות אינה מסתכמת רק בגישה נוחה מהבית, אלא גם בבחירה בקשת "מוצרים" בעלי סגנון מגוון ומנעד מחירים רחב. האתר מציע עבודות מקור, שמחיריהן נעים בין 800 שקל ל-35 אלף שקל, ולצידן עבודות הדפס ורפרודוקציה, באיכות גבוהה ובסדרות מוגבלות וחתומות, שמחיריהן נמוכים יותר - בין 500 ל-700 שקל. לצד אלה יש גם מוצרי אמנות קטנים, כמו מחברות או אביזרים מודפסים, ואלה עולים עשרות שקלים או מאות בודדות.
"אתרי אינטרנט הם דרך נפלאה להנגשת אמנות מהרבה סיבות", היא אומרת. "יש לנו היום באתר קרוב ל-400 פריטים וזה חוסך המון זמן שוטטות וחיפושים לקהל הקונים".
- אבל אני רואה את כל היצירות שטוחות ואחידות בגודלן. זה לא פוגם בהיכרות שלי עם האמנות ובבחירה שאני יכולה לעשות?
"אני חושבת שאין תחליף למפגש הבלתי אמצעי עם היצירה. האתר כמו אתרים אחרים מסוגו מציע כל מיני אפשרויות לראות יצירות מזוויות שונות ולעשות זום, אבל בעיקר חשוב שיש באתר מידע על האמנים ואנו נשמח להציע מפגשי סטודיו".
בהפקת הרפרודוקציות, לדבריה, נפתח עבור האמנים עוד אפיק הכנסה. "אנחנו עובדים עם חברות איכות מובילות וכל הוצאות ההפקה הן עלינו. האמן מקבל תמלוגים מהמכירה".
האתר כולל גם עבודות עיצוב-אמנות, של מעצבים מובילים, ביניהם מיכל סטודיו קאהן, מיכל צדרבאום ונועם דובר, סטודיו ארמדילו, עמית סטורלזי ועוד. "גם בעיצוב מדובר במוצרי אספנות שנבחרו בקפידה, וזו נקודה חשובה. זה לא כמו אתרים של מוצרי מעצבים - שגם להם יש זכות קיום והם מאוד מצליחים. אנחנו בחרנו במיוחד מעצבים-אמנים, שהתוצר שלהם כאן אינו מוצרי צריכה אלא מוצרי דיזיין-ארט".
מיזמי אינטרנט - אמנות ישראלית