מכירות שוק המזון והמשקאות צנחו בחודשים יולי-אוגוסט בשיעור של 5.5% - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". מכירות השוק כולו הסתכמו ב-5.65 מיליארד שקל, לעומת מכירות של 5.98 מיליארד שקל בתקופה מקבילה ב-2013.
מכירות אוגוסט הושפעו מהמועד שבו יחול השנה חג ראש השנה - לקראת סוף ספטמבר, בזמן שאשתקד חל ראש השנה בתחילת החודש. ואולם, לדברי ספקים, מדובר במגמה מתמשכת בירידה במכירות, המעידה על מצב המשק בכללותו.
מנכ"ל זוגלובק, פיני קמרי, אומר ל"גלובס": "בכלל, השנה הנוכחית קשה יותר משנה שעברה. אני לא חושב שאפשר לייחס את הירידה במכירות רק לראש השנה. קרו כמה דברים במדינה, והייתה מלחמה. בשבועיים-שלושה הראשונים למבצע 'צוק איתן' אנשים היו בהלם ולא יצאו מהבתים. אחרי 3 שבועות התחילו לאט-לאט לקנות.
"חוץ מזה, למשק קורה משהו, והוא לא בא לידי ביטוי רק במזון. גם אם תסתכלי על קטגוריות אחרות מחוץ למזון, אין להן עדנה.
"לדעתי, מייחסים משקל קטן מדי למה שקורה בשוק הדיור. שוק הדיור קפא, והכלכלה מאוד מושפעת ממה שקורה בשוק הדיור, והוא משפיע בסוף על כולם. לא קוראים לזה מיתון אלא קוראים לזה האטה, אבל כל הפרמטרים האלה משפיעים בסופו של דבר.
"עובדתית אנחנו רואים את ההשפעה גם בחודשים שלא קרובים לראש השנה. אני גם חושב שצרכנים היום מנהלים את כלכלת הבית קצת יותר טוב וקונים פחות".
ואולם, לדברי קמרי, "ספטמבר נפתח הרבה יותר חזק, וקצב המכירות בספטמבר הוא טוב יותר".
חברת זוגלובק והחברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) הן שתי החברות היחידות מבין 10 החברות הגדולות שלא רשמו ירידה במכירות בחודשים יולי-אוגוסט.
תנובה, הספקית הגדולה בשוק, חתמה תקופה זו עם ירידה של 6% במכירות לצרכן, ואילו שטראוס, הבאה אחריה, רשמה ירידה של 7% במכירות לצרכן. גם חברת אסם רשמה ירידה של 4% במכירות.
מבין 10 הספקים המובילים, חברת המשקאות יפאורה-תבורי רשמה את הירידה הגדולה ביותר (13%), אם כי היא מושפעת יותר מעיתוי ראש השנה. ירידות חדות נרשמו גם במכירות יוניליוור ישראל (11%-) וקבוצת נטו (10%-).
בעשירייה השנייה של הספקים בלטו בירידות חברת סוגת (12%-) וחברת וילי פוד (13%-).
שוק החלב נפגע
מכירות שוק החלב ירדו בחודשים יולי אוגוסט ב-2.5% והסתכמו ב-1.3 מיליארד שקל, לעומת מכירות של 1.33 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
הירידה במכירות השוק הושפעה מהכנסת הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה לפיקוח מחירים, אך לא רק. כך, קטגוריית הגבינות הרכות צנחה כספית ב-11.2%, למרות שהמכר הכמותי עלה ב-1.8%.
עם זאת, ירידה ניכרת גם בקטגוריות אחרות בשוק שאינן נוגעות לפיקוח המחירים. קטגוריית היוגורט ירדה ב-3.9%; קטגוריית השוקו, שזכתה אשתקד לפעילות מוגברת, רשמה ירידה כספית של 8.6%; קטגוריות הגבינות המלוחות ירדה ב-3.4%; וקטגוריית המעדנים ירדה ב-2.2%.
בכל המקרים מדובר בירידה כספית שנלוותה לה ירידה כמותית דומה בצריכה.
ספקי שוק המזון והמשקאות - נתח שוק כספי 9-2014
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.