"החברות הבינלאומיות והיבואנים שקופים בעיני הצרכן הישראלי. מי יודע מי זה דן פרופר? רק הברנז'ה יודעת. תשאלי את הצרכנים מי הבעלים של חברת אסם, ותגלי שאחוז קלוש יודע שזו נסטלה".
את הדברים הללו אומר ל"גלובס" אחד מיצרני המזון הגדולים בישראל, שמתקומם על כך שהצרכנים הישראלים ממהרים להחרים ולשפוט את חברות המזון המייצרות בישראל - ומעלימים עין מהחברות הבינלאומיות הפועלות בישראל, למרות שהן מפקיעות מחירים. לדעה זו שותפים יצרנים מזון נוספים.
- אתה מרגיש שהיצרנים מותקפים כאן יותר מהיבואנים?
"אין דבר כזה יבואנים. תעשי סקר ותשאלי מי זאת חברת ליימן-שליסל. חוץ משניים וחצי אנשים, אף אחד לא יודע. יתקפו את טובלרון? הרשי? מי הם? הם שקופים לצרכן. מה עם דיפלומט? אף אחד לא יודע מי זו החברה הזו, וגם חברת שסטוביץ שקופה לצרכן הישראלי.
"יש עלינו איום ענק. כשמסתכלים על עוצמת השקל, אז בתוך הדיונים האסטרטגיים שלנו נאמר שאין עתיד לתעשייה כחול-לבן. אני פסימי לכך שלאורך זמן יהיו בארץ מפעלים. להיות יבואן בישראל זו חגיגה מטורפת. כשהשקל חזק, אתה כיבואן חוגג".
- אתם משלמים את מחיר היבואנים שחוגגים?
"בסוף יש לצרכן בחירה. ב-5 השנים האחרונות השקל ברח למעלה, וכשאתה משווה רווח והפסד של יבואנים מול צרכנים - רווח היבואנים הרבה יותר גבוה".
- מה הפתרון למחירים הגבוהים?
"אני לא יודע. יש כאן הרבה סלוגנים. עובדתית, מעמד הביניים קורס, וזה אסון. אני מרוויח טוב, אבל מסביבי בני משפחה וחברים לא גומרים את החודש".
דברי היצרנים מכוונים לאסם, נוכח העובדה שהיא נשלטת (63.7%) בידי נסטלה העולמית, ונוכח העובדה שחלק גדול ממוצריה אינו מיוצר בישראל. הדברים מכוונים גם לפרוקטר אנד גמבל, בעלת המותגים ג'ילט, אריאל, טייד ואחרים, שהצרכן אינו מזהה אותם עם החברה ולא נוקט נגדה כל פעולה.
מוצריה של פרוקטר אנד גמבל, המיוצרים בחו"ל, נמכרים לרשתות השיווק באמצעות חברת דיפלומט שרוכשת את המוצרים מהחברה בז'נבה, כדי שהחברה הבינלאומית תוכל לחמוק מתשלום מס בישראל. כל זאת, אף שפרוקטר אנד גמבל מחזיקה שלוחה פעילה בישראל עם מנכ"ל מקומי.
כן מכוונים הדברים ליוניליוור, החברה השישית בגודלה בשוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת (FMCG) בישראל, המחזיקה בדגני הבוקר תלמה ובמגוון של מותגים מובילים אחרים כמו בדין, דאב, גלידת שטראוס, קנור, בייגל בייגל, פינוק, אקס, רקסונה ועוד.
למרות שהיא לא מוכרת לציבור, חברת דיפלומט היא החברה השביעית בגודלה בשוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת. חברת ההפצה משווקת בישראל את מוצריהן של חברות בינלאומיות רבות כדוגמת פרוקטר אנד גמבל, תאגיד מארס, היינץ ועוד, וכן מחזיקה ב-50% מחברת טונה סטארקיסט. בין המותגים המשווקים על-ידי החברה ניתן למנות את ג'ילט, אולוייז, פמפרס, טמפקס, דורסל, אריאל, פנטן, הד אנד שולדרס, פרינגלס, היינס ועוד. בנוסף לכך, לחברה פעילות ענפה בתחום הבישום והקוסמטיקה.
שסטוביץ, הנמצאת בבעלות יוני שסטוביץ, היא החברה ה-12 בגודלה בשוק. החברה היא המשווקת הבלעדית של מותגים מובילים רבים, ובהם קולגייט (מותג השולט בקטגוריית משחת השיניים), פלמוליב, מותג הדיאודורנטים ספיד סטיק, דגני בוקר קלוג'ס, פסטה ברילה, ג'ונסון אנד ג'ונסון, מותג הגילוח שיק, ג'ונסון אנד ג'ונסון, מותגי ההיגיינה לנשים קרפרי ו-OB ועוד. פרט לכך לחברה פעילות ענפה בתחום הבישום הטיפוח והאיפור.
חברת ליימן-שליסל, הנמצאת בבעלות מוני ליימן וראובן שליסל, היא החברה ה-14 בגודלה בשוק. היא משווקת את המותגים נוטלה, טובלרון, לואקר, פררו, קליית גת ועוד.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.