המין האנושי עבר פחות שינויים מראשית האנושות ועד היוולדנו, מאשר מאז היוולדנו ועד הגיל הממוצע של יושבי החדר הזה", כך טוען פרופ' אהוד קוקיה, מנהל תוכנית מנהל מערכות בריאות במכללה האקדמית רמת גן ובעבר מנכ"ל מכבי שירותי בריאות ובית החולים הדסה. "בסוף המאה ה-19 אמר ראש משרד הפטנטים בארה"ב דאז, כי כל מה שניתן להמציא, כבר הומצא. כמה שהאיש הזה טעה".
קוקיה השתתף באירוע "חדשנות על הבר" של "גלובס", בשיתוף פרטנר, אשר נערך בפאב הדבלין בהרצליה. הוא דיבר על התמורות בעולם הרפואה.
"מה היה קורה לו הייתי חולה לפני מאה שנה? הרופא הכפרי היה מגיע על הכרכרה, מוציא תיק שאין בו שום דבר ובעיקר נותן תשומת לב". מאז עשינו סיבוב שלם וחזרנו לטיפול בבית החולה, אבל חוץ מזה שום דבר לא נשאר אותו הדבר.
אחד התחומים הפורחים הוא הטלה-רפואה: רפואה מרחוק. מדובר ביכולת להפגיש בין רופא וחולה שאינם נמצאים באותו החדר. בנוסף לאפשרות לנהל שיחת וידאו, הטלה-רפואה מתבססת על היכולת לאסוף את כל המידע של הפציינט במקום אחד.
"היום למשל מציעים בקופת חולים מכבי", מספר קוקיה, "את שירות טלה-פצע. מדובר בשירות לחולים עם פצעים כרוניים, שקשה להם לבוא אל המרכז היחיד במחוז שמתאים לטיפול בפצע שלהם. יכול להיות שהם גרים בבית שאן ובמחוז הצפון המרכז הוא בחיפה.
"היום החולה יכול להגיע למרפאה שקרובה אליו, עם אחות ורופא שיעזרו לו בהתנהלות, ולנהל שיחת וידאו באיכות גבוהה עם צוות מומחים. החולה לא צריך לשנות כמעט שום דבר ממנהגיו - הוא יושב עם רופא ואחות שמייצרים את הקשר עם המומחים עבורו, והם גם יכולים לבדוק אותו פיזית על פי הוראות המומחים, במידה והדבר נחוץ.
"החולה נשאר אותו חולה והרופא אותו רופא אבל הטכנולוגיה מקלה על שניהם. החולה לא צריך להתנייד באופן מייגע, והוא נמצא במקום שבו מכירים אותו. הרופא מקבל את כל המידע שהוא צריך, וכיוון שהשיחה מועברת בוידאו, אפשר בקלות גם ללכוד תמונות מסך ולשמור אותן כתיעוד למפגש הבא".
לא מדובר במדע בדיוני אלא במצב קיים, שמאפשר גם לטוס לחו"ל עם התיק הרפואי שלכם, ששמור על דיסק און קי. "תארו לכם שפעם הייינו לוקחים הכל בשמרדף, בניילונית. ואם זה נרטב? ואם זה נאבד? היום הכל קיים בתנאים אופטימליים ואף פעם לא הולך לאיבוד", אומר קוקיה.
מערכת אחרת שכבר מוטמעת מבצעת תרגום סימולטני בטלפון, בזמן אמת. "במקום לבקש מהילדה בת ה-12 של המטופלת לתרגם לה, או לתפוס במסדרון עובד אחר לא קשור, שנינו מתקשרים ואז אני יכול לשאול בנוחות ובפרטיות, בדיוק כמו בכל שיחה אצל רופא, שאלות כמו: מתי הייתה הוסת האחרונה? באיזו תדירות אתם מקיימים יחסים?".
בתחום הפריון, בו מתמחה קוקיה, נהוג לבצע בדיקות דם בשעות הבוקר ולהכתיב לחולה הוראות לאותו היום. כעת, במקום שאחות תצטרך להתקשר למטופלות אחת אחרי השניה, תהליך שיכול להסתיים בלילה אם מרכז הפוריות עמוס, מאפשרים למטופלות לקבל את ההוראות דרך אתר.
"כבר היום באתרים של קופות החולים ניתן לראות תוצאות של בדיקות", אומר קוקיה, "ושל גורמי סיכון המותאמים לגיל ולמצב שלך. ניתן לבצע מעקב אחר כושר ותזונה, לראות רשימה של תרופות ולעקוב אחר נטילתן, לקבוע פרטים ולעדכן תורים".
"כולנו מתנגדים לשינוי"
הטכנולוגיה מעוררת לעיתים רתיעה אצל החולים והרופאים. "כולנו מתנגדים לשינוי וגם הרופאים כאלה. הם חוששים להפוך זמינים מדי, לאבד את המומחיות שלהם, לאבד את המגע עם החולה. אלה דאגות רלוונטיות מאוד. פעם רופאים הסתכלו על החולה, היום הם מביטים במחשב, וכבר נעשו ניסויים שבהם שלחו לרופא מטופל שהמראה שלו לא התאים כלל למה שיש במחשב, הם הלכו עם המחשב, ואמרו לאישה בת 70 - 'מזל טוב, את בהיריון', כי כך המסך אמר. היום אנחנו צריכים ללמד את הרופאים בבתי הספר לרפואה, לצאת מגדרם כדי להסתכל בחולה".
הדור הבא של הטכנולוגיה כבר מוטמע בסמארטפון. "הוא רע וידיד. אין יותר אנשים בודדים שבוהים בעצב באוויר, כולם מחוברים. הוא אומר לך לאן לנסוע, מתי תגיע, מה יהיה מזג האוויר שם, הוא מחשב עוצמתי ומיקרופון ומצלמה והוא בעיקר כאן בשביל להישאר. תראו מה קורה לאנשים שאבד להם הטלפון. הם מעדיפים להפוך חרשים-אילמים לשבוע, מאשר נטולי נייד".
קוקיה אמר כי "יש המון אפליקציות וחולה אחד. איך הוא יכול לדעת איזו אפליקציה תעזור לו באמת? נראה כי לא רחוק היום שדמות רפואית, רופא או מידען רפואי, יהיה מי שינווט את החולים בתוך עולם האפליקציות, אולי עד כדי מתן מרשם רפואי או תקן רפואי לאפליקציה המועילה".
ומה לגבי שאלת האחריות? "האבחון והטיפול דרך הטלפון מייצרים יותר שאלות מתשובות, וראינו אפילו מקרה של תביעה, מצד הורי ילדה שלא הלכה לחדר מיון בעצת הרופא בצ'ט הוידאו, ולבסוף נפטרה בבית. אולם מה שבטוח הוא שלא נוכל ללכת אחורה. את הבעיות נצטרף לפתור, ואת הטכנולוגיה לא נוכל לבטל".
להתייעץ עם רופא בלי לקום מהספה / כתב "גלובס"
שירות חדש של Orange, ששמו My Doctor, מאפשר לקבל אבחון, מרשמים, אישורי מחלה והפניות באמצעות שיחת וידיאו עם מיטב הרופאים המומחים של חברת שר"ן.
חדירתן של רשתות מדור רביעי ורוחב הפס האדיר שמאפשר הורדת תכנים באיכות גבוהה בתוך שניות בודדות, הובילו למהפכות צרכניות וטכנולוגיות שמשנות תעשיות שלמות, בהן גם התקשורת הסלולרית שהולכת וכובשת תחומים נוספים מחיי היומיום. אחת הדוגמאות לכך היא הטלה-רפואה שמאפשרת תקשורת בין רופאים ומטופלים על גבי הרשת, אבחון מרחוק ובזמן אמת, וזאת באמצעות אפליקציות בסמארטפון ובטאבלט.
המהפכה הדיגיטלית הביאה לפתחנו את מכשירי הסמארטפון שמצויים כיום בשימוש של כל אחד מאיתנו, ומהווים עבורנו הרבה יותר מ"רק" מכשיר טלפון. שילוב של ציוד קצה מתקדם וטכנולוגיית דור רביעי, מאפשרים קפיצת מדרגה משמעותית, וכך גם העברה רבה יותר של כמויות מידע בזמן קצר יותר ופיתוח של מוצרים חדשים ויישומים לשירותי רפואה מרחוק, שמבוססים על שימוש ביכולות ענן.
השירות My Doctor מתאים למגוון קהלי יעד: החל מהורים לילדים קטנים, דרך אוכלוסייה מבוגרת ועד לאנשים שאינם ניידים ומעוניינים להתייעץ עם רופא אונליין בווידאו במקום לגשת למרפאה. השירות ניתן על ידי רופאים מומחים של חברת שר"ן מקבוצת MedTrix, שהוקמה בשנת 2004 על ידי ד"ר איב ביטון ואיילת ביטון.
"שר"ן, שמשלבת מומחיות רפואית וטכנולוגיה, מפתחת פתרונות חדשים בתחום הרפואה כדי לשפר את יכולת האבחון וזמן התגובה למתן טיפול בחולים. Orange הציעו שנעלה מדרגה ונמקסם את הניסיון הרב שלנו במתן ייעוץ רפואי ונהפוך אותו לזמין מכל מקום ובכל זמן. החיבור לחברת תקשורת מובילה טכנולוגית קסם לנו ונראה לנו טבעי. כך הושק השירות המתקדם My Doctor, שהוא בין הראשונים בעולם", ציין ד"ר איב ביטון, מנכ"ל שר"ן.