פייסבוק הסירה את "סטטוסים מצייצים"

ביום רביעי חשף "גלובס" כי העמוד, שבו היו חברים כ-718 אלף גולשים, מסתיר מגולשיו הרבים שחלק מהסטטוסים שם קודמו בעבור תשלום שקיבלו בעלי האתר ■ פייסבוק: "העמוד הוסר, ומפעילו קיבל אזהרה"

אבי לן/ צילום:איל יצהר
אבי לן/ צילום:איל יצהר

יומיים לאחר ש"גלובס" חשף כי עמוד הפייסבוק הפופולרי "סטטוסים מצייצים", בניהולם של אבי לן ובת זוגו עדי בנטוב לן, קידם במשך תקופה ארוכה סטטוסים בתשלום - הבוקר (ו') העמוד הוסר מהפייסבוק.

בחברת פייסבוק החליטו להסיר את העמוד לאור העובדה שהפר את מדיניות החברה באשר למכירה וקידום סטטוסים בתשלום שלא בשימוש מערכת הפרסום הפנימית של פייסבוק.

"מכירת פוסטים מנוגדת לכללים של פייסבוק. על כן העמוד הוסר ומפעילו קיבל אזהרה", נמסר מפייסבוק. "במקרים כגון זה מנהלי עמודים עוברים תהליך לימוד של המדיניות של פייסבוק, אותו הם צריכים להשלים לפני שפייסבוק תעלה מחדש את הדף. אי-השלמת תהליך זה או הפרות חוזרות ונשנות של הכללים של פייסבוק עלולים לגרום להסרת העמוד לצמיתות. אנו מעודדים את כל מנהלי הדפים ללמוד היטב את הכללים וקוראים למשתמשים בפייסבוק לדווח לנו על תוכן שהם חושבים שמפר את הכללים שלנו, זאת בכדי שנוכל לחקור את העניין ולנקוט בפעולה מהירה".

כאמור, ביום רביעי נחשף ב"גלובס" כי עמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים", שבו חברים כ-718 אלף גולשים ושמגיע לשיעורי חשיפה גבוהים במיוחד, מסתיר מגולשיו הרבים שחלק מהסטטוסים שם קודמו בעבור תשלום שקיבלו בעלי האתר. כך, בין ממים, סטטוסים מצחיקים וסיפורים מרגשים, הסתתרו להם במשך תקופה ארוכה סטטוסים שלגוף או לאיש מסוים היה אינטרס לקדם אותם. מאות האלפים שעוקבים אחרי העמוד וחבריהם בפייסבוק נחשפו לסטטוסים אלה מבלי לדעת שבחלק מהמקרים יש גופים ולקוחות שעומדים מאחוריהם.

גורם בכיר בשוק האינטרנט אמר ל"גלובס" כי "אתה יכול למצוא שם בנקים או חברות סלולר שקונים פרסום נגד מתחרים כמו תלונות על שירות לקוחות, בדיחות על המתחרה או סיפורי זוועה על החברה עצמה. הרבה מותגים משתמשים בזה בתור במה להפצת קמפיינים שנראים ויראליים לכאורה אבל קודמו בתשלום".

לדבריו, התנהלות זו עובדת מאחורי הקלעים כבר למעלה משנתיים, ו"הם דואגים שמישהו שבדרך-כלל כותב ומפרסם ב'סטטוסים מצייצים' יכתוב משהו מצחיק, מרגש או מזעזע על נושא מסוים - ואז 'סטטוסים מצייצים' מוצאים את הסטטוס 'במקרה' ומפרסמים אותו.

"אופציה שנייה זה לנצל גל של כתיבת גולשים על נושא מסוים - נניח שירות הלקוחות של הוט - ולדאוג שכל תלונה מתפרסמת. סטטוסים ממומנים שלא בנויים באופן זה מצליחים הרבה פחות".

המחירון

העבודה מאחורי הקלעים של הסטטוסים הממומנים מתנהלת באופן מסודר אך מוסתר מעיני הקהל. לידי "גלובס" הגיעה מצגת שמבהירה כיצד עובד התהליך, והיא כוללת מחירון מסודר בנושא.

כך, עבור "שיתוף-פעולה תוכן ופרסום סטטוס בודד" ייגבה תשלום של 7,500 שקל, שכולל עמלת פרסום בגובה 15% אך לא כולל מע"מ. מי שירצה לקדם פוסט שכולל סרטון וידיאו יצטרך לשלם 12 אלף שקל.

בני הזוג לן מציעים גם חבילות פרסום לסטטוסים במחירים שמגיעים לעשרות אלפי שקלים. כך, למשל, החבילה היקרה ביותר כוללת עשרה פוסטים של סרטוני וידיאו ב-84 אלף שקל.

גורם בענף הפרסום סיפר ל"גלובס" כי הוא מוציא עשרות אלפי שקלים בחודש כדי לקדם אג'נדות של הלקוחות שלו. באחת המפלגות אף ציינו כי בתקופת הבחירות הנוכחית הוצעה להם חבילת קידום סטטוסים בעלות של מאות אלפי שקלים, שכוללת שני סטטוסים בשבוע עד ליום הבחירות.

יש לציין כי בתקנון "סטטוסים מצייצים", המופיע בעמוד הפייסבוק של בני הזוג לן, נרשמת האפשרות כי חלק מהתוכן יהיה ממומן, אולם הדבר נחבא בין השורות וכאמור - לא מופיע כפי שהיה מצופה על הסטטוסים עצמם.

בבדיקה שנערכה מול פייסבוק התברר כי קידום סטטוסים ממומנים כשהתשלום נעשה ישירות מול מפעיל העמוד, ולא באמצעות מערכת הפרסום של פייסבוק, מנוגד לתקנון של הרשת החברתית.

באשר לשאלה מדוע פייסבוק עצמה לא נוקטת צעד בנושא כדי למנוע מ"סטטוסים" לגבות תשלום על סטטוסים מקודמים - מפייסבוק נמסר בתגובה כי "לחברה יש מדיניות ברורה לגבי שימוש מסחרי בפלטפורמה. כל שימוש מסחרי במקומות שלא נועדו לכך מהווה הפרה של מדיניות זו. פייסבוק היא פלטפורמה של תוכן אמיתי ואותנטי. תוכן ממומן צריך להיות מסומן ככזה".

לן עצמו לא התייחס בעבר לכך שהעמוד מכניס כסף מסטטוסים מקודמים, אלא בחר דווקא לציין שקשה לו לראות הכנסות מהפופולריות שלה זוכה העמוד. בראיון ל"גלובס" ביוני אשתקד אמר לן כי "במתכונת הנוכחית העמוד לא מביא כסף. אין דרך לעשות כסף בפייסבוק. הנדל"ן לא שלנו, ולכן אנחנו לא מרוויחים עליו".

לן אישר את הדברים בידיעה שפורסמה ביום רביעי השבוע ומסר אז בתגובה כי "'סטטוסים מצייצים' הוא אחד מגופי התקשורת המובילים במדינה, המגיע לקהל של 3 מיליון גולשים בשבוע, וכמו גופי תקשורת מובילים אחרים, משתמש בפלטפורמות השונות ובנכסיו הדיגיטליים להעביר גם תוכן במסגרת שיתופי-פעולה ממומנים. כל התכנים של 'סטטוסים מצייצים' עוברים מבחן קפדני ומתפרסמים רק אם הם ויראליים, אותנטיים ועומדים בערכי המותג. גם לנו שמורה הזכות לבצע עסקאות תוכן שיווקי".