יום השבתון אתמול (ג') שלח רבים מהישראלים לבלות בפארקים ובקניונים - ופחות מול הרשתות החברתיות והאינטרנט. לפי בדיקת חברת באזילה עבור "גלובס" עולה כי נפח השיח ברשת אתמול היה הנמוך ביותר בחמשת הימים האחרונים. יתרה מזאת, הגולשים מיעטו לדבר על הבחירות דווקא ביום הבחירות עצמו, וכך רק 28% מכלל השיח בעברית ברשתות החברתיות התעסק בנושאי הבחירות.
על-פי ניתוח נושאי השיח ברשת, 58% דיברו על הצבעה, ועוד 10% דיברו על המדגם הטלוויזיוני - בעוד 11% דיברו על בילויים ביום השבתון, ו-4% נוספים דיברו על קניות.
כמה דיברו על המועמדים
המפלגות שזכו לעיקר השיח ברשת היו המחנה הציוני, הבית היהודי, הרשימה המשותפת וכולנו של משה כחלון.
מפלגת הליכוד אמנם נעדרה מהשיח הבולט ברשת, אך בהסתכלות פרסונלית על המועמדים עצמם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצח ובגדול. כמות השיחות על נתניהו עמדה על 8,557 שיחות - יותר מפי שניים מהשיח על יצחק הרצוג וציפי לבני שהגיעו ל-4,093 שיחות.
נפתלי בנט הניב 2,633 שיחות - מעט מעל למשה כחלון שהניב 2,326 שיחות. יאיר לפיד אכזב גם פה והניב רק 1,832 שיחות ביום הבחירות.
אחד הדברים המעניינים הוא דווקא בחינת האופן שבו התקבלו תוצאות המדגמים הטלוויזיוניים, שאמנם היו רחוקים מלנבא את נצחונו המוחץ של נתניהו, אך שפכו אור על הכיוון שאליו הולכת הממשלה ה-20 של מדינת ישראל. כך, 34% מהישראלים הביעו סנטימנט שלילי על תוצאות המדגם, בעוד 15% נוספים התבטאו באופן שלילי במיוחד. מהצד השני, 28% הביעו סנטימנט חיובי, ו-23% נוספים התבטאו באופן חיובי במיוחד.
בבאזילה הסבירו כי "בעלי הסנטימנט השלילי מגיעים משני צידי המפה הפוליטית: השמאל מתייחס לתוצאות המדגם כמשקפות את תוצאות האמת וקובל על התוצאות תוך מתיחת ביקורת על ראש הממשלה והעלאת חזיונות אפוקליפטיים על המלחמה הבאה. התחושה הדומיננטית היא של תסכול בקרב מצביעי מרכז-שמאל".
עוד הוסיפו בבאזילה כי "הימין, לעומת זאת, רואה בכך הוכחה שכל הסקרים הם שקריים ומגמתיים. התקשורת, ועימה הסקרים, הם שמאלנים, ולכן ניסו עד תוצאות האמת להציג תוצאות מגמתיות ומזויפות. הסוקרים, לפי תומכי הימין, הם עדת שרלטנים, שבכל בחירות טועים לטובת השמאל. גולשים רבים ברשת קוראים לתוצאות המדגם 'נקמה על ההתקפות הבלתי פוסקות נגד נתניהו ורעייתו, על עלילת התקשורת ועל הארגונים שכביכול מימנו את השמאל'".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.