ירושלים מתרוקנת. ב-2014 נגרעו 17 אלף ממרשם התושבים וב-2015 לפי למ"ס, יותר מ-18 אלף נטשו. עוד מספרים: 50% מהעובדים בירושלים הם עובדי מדינה, ו-60% מאלה שגילם מתחת ל-35, הם יוממים שלא גרים בה.
בכל העולם יוממות מאפיינת בעלי משפחות שעברו לפני עשור ומעלה לדיור מרווח וקבוע בפרבר, ועכשיו מתניידים לפרנסתם העירה. צעירים, לעומת זאת, נוהרים אל מרכזי הערים, כי הם מוכנים להסתפק בדיור פחות נוח ובלבד שיהיה קרוב לעבודה ולהזדמנויות החברתיות-כלכליות של חיי עיר. כך בלונדון, בפריז, בסן פרנסיסקו, בניו יורק ובתל אביב, אך לא בירושלים, שכאמור הצעירים העובדים בה, חוזרים בסוף היום לביתם ולעיסוקיהם בערים אחרות. הוסיפו לזה אווירת ביטחון מתעתעת, מתח דתי שמשליך על סגנון מסחר ובילוי, שכונות עם דירות יקרות להחריד המאוכלסות בקושי, וקבלו עיר שתושבי הקבע שלה מתפרנסים מפקידות זוטרה ושירותי תיירות דלי שכר.
לעצור את הנטישה
המצב מטריד בוודאי גם את ניר ברקת, שמשלים החודש שמונה שנים כראש העירייה, והניח בשבוע שעבר את אבן הפינה לפיתוח הכניסה לירושלים. ברקת סבור ש-24 בנייני משרדים שייבנו על מגרש בשטח שני קמ"ר בפתח העיר בסמוך לתחנת הרכבת, יצילו את ירושלים ויעצרו את הנטישה.
זו סברה קצת מוזרה - היום מזדחלים היוממים בפקק במעלה ההר כדי להגיע למקומות העבודה שבתוך העיר, ועוזבים בערב. האם רכבת מהירה שתביא בחצי שעה מתל אביב למשרדים בכניסה לתחנה, תגרום להם להישאר בירושלים? להיפך, התנאים החדשים יקלו להימלט למרכז הארץ מיד בתום יום העבודה, והפעם אפילו בלי לעבור בעיר עצמה. יתרה מכך, חברות היושבות באזורי התעשייה הוותיקים תלפיות, גבעת שאול והר חוצבים, ירצו לעקור לאזור החדש והנוצץ. יהיו בו תשתיות משופרות בהשוואה למצב המוזנח באזורים הוותיקים, הוא ייהנה מיחסי ציבור טובים, והעיקר - תהיה ממנו גישה נוחה ללב העסקים במרכז הארץ.
כך יהפוך מרכז התעסוקה החדש בירושלים לחומה שתעצור את הבאים בכניסה לעיר במשרדי החברות המצליחות, ומאחוריה יישארו תושבים עניים, עסקים כושלים, ואטרקציות לתיירים. אגב תיירים - אפשר לבלות בירושלים יומיים, ואת הלילה ביניהם להעביר בשפלת החוף הבטוחה, במרחק חצי שעה ברכבת מהירה.
בזבוז של אזור תעסוקה
שטחי תעסוקה מניבים היטלי השבחה וארנונה, אך תרומתם הכלכלית הוא כוח קנייה,יוזמה ומסחר עם עסקים מקומיים. לשם כך הם צריכים להיות חלק מהעיר, אחרת הם יתבזבזו כמו מת"מ בדרום חיפה, תחנת רכבת צפון בבאר שבע ורמת החייל בת"א. דוגמא הפוכה יש באזור שמדרום לשדרות רוטשילד עד קיבוץ גלויות בת"א. מזה כמה שנים מעודדת העירייה חברות טכנולוגיה להתיישב שם במבני תעשייה ישנים, ונוכחותן כבר ניכרת בשיפוץ מבנים, במסחר שמתעורר וניצני לתיירות עסקית.
הכניסה לירושלים תיבנה כמתוכנן. אם ברקת רוצה לצמצם את הנזק שתגרום, ייטול נא חלק מההכנסות שיניב המהלך וישקיע את הכסף בשיקום המרחבים הציבוריים באזורי התעשייה הישנים. כך אולי יצליח להשאיר בהן עסקים וחברות טובות ואיתן סיבות להיכנס לעיר, ולא רק בשביל אטרקציות תיירות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.