רשות ההגבלים העסקיים הטילה עיצומים כספיים אישיים של 110 אלף שקל ו-165 אלף שקל על שני בכירים בחברת החשמל, אחד עדיין בתפקיד ואחד לשעבר, וכן עיצומים של 13 מיליון שקל על החברה.
הנימוק לעיצומים הוא שהחברה "ניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופולין ופגעה בשירות שקיבלו לקוחות עסקיים גדולים אשר עברו לרכוש חשמל מיצרני חשמל פרטיים".
הרשות מסרה כי בעקבות השימועים שערכה בנושא התבררה אחריותו של בכיר נוסף בחברת החשמל לניצול מעמדה לרעה, וגם הוא צפוי לספוג עיצומים בכפוף לשימוע. ל"גלובס" נודע מדובר במנכ"ל החברה לשעבר, אלי גליקמן. העיצומים האישיים אינם ניתנים לתשלום על-ידי החברה או על-ידי ביטוח, אלא משולמים על-ידי בעלי התפקידים עצמם.
הסיבה לעיצומים היא התנהלות חברת החשמל בין אמצע 2013 לסוף 2015 למול לקוחות פרטיים גדולים, שביקשו לרכוש את החשמל שלהם מהיצרנים הפרטיים שנכנסו אז לשוק, בהנחה של 6%-7% לעומת התעריף ששילמו לחברת החשמל. לקוחות אלה זכו עד 2013 לליווי של איש קשר זמין בחברת החשמל (מת"ל - מנהל תיק לקוח), שדאג בעיקר להבטחת אספקת החשמל הרציפה ולתיאום בכל הנוגע להפסקות חשמל יזומות ומתן מידע על טיפול בתקלות.
הפרשה החלה בעקבות תלונות של מפעלים ומוסדות שעברו ליצרנים הפרטיים על הפסקת שירות המת"ל, למרות שליצרנים הפרטיים אין אפשרות לתת את השירות משום שהם אינם שולטים ברשת ההולכה והחלוקה. ברשות ההגבלים אומרים כי הפסקת השירות הייתה עלולה ליצור פגיעה ממשית בתחרות, "שכן היא יוצרת ללקוחות הגדולים חשש ממעבר להתקשרות עם יצרני החשמל הפרטיים".
בעקבות פניות הרשות לחברת החשמל החלה חברת החשמל להחזיר באופן חלקי את השירות בין פברואר ליוני 2015. החל מיוני סיפקה החברה מוקד ייעודי ללקוחות שעברו לרכוש חשמל מספקים פרטיים, שלפי הודעת רשות ההגבלים "העניק שירות נחות ביחס לשירותי המת"ל. לבסוף, בדצמבר 2015, השיבה חברת החשמל את שירות המת"ל גם ללקוחות שצרכו חשמל מספקים פרטיים, וזאת בעקבות התראת רשות ההגבלים העסקיים".
ברשות מדגישים כי מדובר בפעם הראשונה שבה מוטלים עיצומים כספיים אישיים בסדר גודל כזה, על רקע מהלכים של בכירים לפגוע בתחרות, בהתאם להחלטות עבר שהתקבלו ברשות.
"החלטה שגויה"
מחברת החשמל נמסר בתגובה כי מדובר בהחלטה שגויה, וכי בכוונת החברה לערער לבית המשפט ולהציג בפניו את מכלול העובדות הסותר את עמדת הרשות.
בתגובה לעיצומים אמרו היום (ב') גורמים בכירים בחברת החשמל: "למה לא לדבר על כך שמצד אחד דורשים תחרות, ומצד שני נותנים יד חופשית לפרטיים להרוויח בלי הגבלה? הגיע הזמן לקיים דיון ציבורי נרחב בשאלה: עבור מי עובדת רשות ההגבלים? תמיד קל להתעמר בחברת החשמל ובמנהליה, ולשתוק כשברז הכסף הציבורי מעביר קונטיינרים של דולרים לכיסי טייקונים".
בהקשר זה יש לציין כי רק החל מתחילת השנה בוצע תיקון בתעריף החשמל, המשית חלק מ"העלויות המערכתיות" על היצרנים הפרטיים. מדובר בעלויות הנגזרות מכך שחברת החשמל הקימה תחנות מונעות גז בשנים 2004 ל-2014 לבקשת הממשלה, ובנתה את המימון שלהן על פעילות של כ-7,000 שעות בשנה. בפועל, בגלל הכנסת היצרנים הפרטיים, פועלות התחנות 3,000-4,000 שעות בשנה - מה שהשית על חברת חשמל ועל הצרכנים שמשלמים על הרזרבה דרך התעריף.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.