חברת ההחזקות קנון , שנמצאת בשליטת עידן עופר (63%), ממשיכה לספוג הפסדים על החזקותיה בחברות הבנות קורוס ו-צים. קנון דיווחה הבוקר (ה') כי סיימה את הרבעון הראשון של 2017 בהפסד של 20 מיליון דולר, בהמשך להפסד של 412 מיליון דולר שרשמה ב-2016 כולה.
קנון מחזיקה בבעלות מלאה על חברת תחנות הכוח איי.סי. פאואר (ICP), ב-50% ממניות יצרנית המכוניות הסינית קורוס, וכן ב-32% ממניות חברת הספנות צים. ברבעון הראשון של 2017 התכווץ ההון העצמי של קנון ב-1.5% ל-671 מיליון דולר, לאחר שנחתך במהלך השנה שעברה ב-36%.
איי.סי. פאואר, שפועלת בישראל ובמדינות אמריקה הלטינית, היא הנכס המרכזי של קנון ואחראית כיום למלוא השווי שלה. ברבעון הראשון הציגה ICP צמיחה של 29% בהכנסות ל-544 מיליון דולר, בזכות התחלת הפעלתן של שתי תחנות כוח בפרו בחודשים מאי ואוגוסט אשתקד.
על רק הצמיחה בהכנסות והשיפור בפעילות, צמח הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) של ICP ברבעון הראשון ב-47% ל-146 מיליון דולר. עם זאת, מחיקה של 20 מיליון דולר, שנרשמה בעקבות מכירת נכסים בקולומביה, הובילה את ICP להציג ברבעון הראשון עלייה מתונה בלבד של 5% ברווח הנקי ל-22 מיליון דולר.
פעילות ICP בישראל צפויה להתרחב
בישראל פועלת ICP באמצעות החברה הבת ICPI, שמפעילה תחנות כוח פרטיות במישור רותם ובחדרה. התחנה בחדרה נרכשה אשתקד מידי חברת נייר חדרה בהשקעה של כ-16 מיליון דולר. מאז שוקדת ICPI על הרחבת כושר הייצור של תחנה זו ל-140 מגה-וואט חשמל, בהשקעה של 250 מיליון דולר.
בתחילת 2017 נכשל ניסיונה של ICP להנפיק את מניותיה בבורסת ניו-יורק, ועקב כך מופנית כיום תשומת הלב של החברה להנפקת הפעילות בישראל בבורסה בתל-אביב. בינתיים גייסה ICPI בחודש שעבר כ-89 מיליון דולר בהנפקת אג"ח למשקיעים מוסדיים בריבית של 4.95%, כשעיקר התמורה שימשה לפירעון חוב קיים.
הפעילות בישראל צפויה להמשיך ולהתרחב, לאחר שבאפריל חתמה ICPI על הסכם לרכישת 95% ממניות חברת צומת אנרגיה תמורת כ-24 מיליון דולר. צומת מחזיקה בזיכיון להקמת תחנת כוח פרטית מונעת בגז ליד קרית גת, בעלת כושר ייצור של 396 מגה-וואט חשמל.
ההחזקה הישראלית השנייה של קנון, חברת הספנות צים, הציגה ברבעון הראשון של 2017 הכנסות של 655 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. צמיחה זו נבעה מגידול של 32 מיליון דולר שרשמה צים בהכנסה מהובלת מטענים, וזאת לאחר שמספר המכולות (TEU) שהובילה ברבעון הראשון, גדל ב-4% ל-598 אלף. בעקבות השיפור בהכנסות הצטמצם ההפסד של צים ברבעון הראשון ל-8 מיליון דולר, לעומת הפסד של 20 מיליון דולר ברבעון המקביל.
ואולם הבעיה העיקרית של קנון ממשיכה להיות החזקתה ביצרנית המכוניות הסינית קורוס, שממשיכה לרשום הפסדים כבדים ולשרוף עשרות מיליוני דולרים מדי רבעון. ברבעון הראשון הפסידה קורוס 41 מיליון דולר, וזאת בהמשך להפסד מצרפי של 647 מיליון דולר שרשמה בשנים 2015-2016.
בניגוד ל-2016, שבה הציגה קורוס צמיחה מהירה בהכנסות, הרי שברבעון הראשון של 2017 נרשמה ירידה מדאיגה של 21% בהכנסות ל-59 מיליון דולר. ירידה זו הוסברה בנפילה של 24% במכירות כלי הרכב ל-3,700 ברבעון הראשון השנה, לעומת 4,900 ברבעון המקביל.
במהלך הרבעון הראשון הזרימה קנון לקורוס עוד 57 מיליון דולר, אבל את הרבעון הראשון סיימה יצרנית הרכב עם כ-9 מיליון דולר בלבד בקופה. עקב כך, הזרימה קנון לקורוס עוד כ-15 מיליון דולר במהלך אפריל, כשיתרת ההתחייבויות של קנון לקורוס עומדת כעת על כ-42 מיליון דולר.
אלא שלקורוס חובות (הלוואות והתחייבויות אחרות) עצומים בהיקף של 754 מיליון דולר, מתוכם כ-528 מיליון דולר המסווגים כהתחייבויות לזמן קצר. עקב כך הסכימו הבנקים המממנים של קורוס לדחות את מועד תחילת הפירעון של חלק ניכר מהלוואותיה הבנקאיות. כך למשל, קו אשראי בהיקף של 440 מיליון דולר, שהיו אמורים להיפרע בשנים 2017-2018, נדחו לשנים 2019-2024. הלוואה נוספת, בהיקף של 101 מיליון דולר, נותרה לפי שעה ללא שינוי.
קנון סיימה את הרבעון הראשון עם מזומנים בסך 43 מיליון דולר, אבל גם עם חוב של 228 מיליון דולר לחברה האחות, החברה לישראל, שלה משועבדות החזקותיה של קנון ב-ICP. במקביל להזרמת ההון הנוסף לקורוס במהלך אפריל, לוותה קנון באותה תקופה 50 מיליון דולר מ-ICP.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.