התחרות על כספו של הצרכן בתחום הפארמה, הטואלטיקה והקוסמטיקה נפתחת: הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, ורשת סופר-פארם ישראל הסכימו על ביטול הסדרי הבלעדיות של הרשת עם הקניונים והמרכזיים המסחריים שבהם פועלות חנויות הרשת. משמעות ההסכם: ביטול 120 הסדרי בלעדיות באופן מיידי ופתיחת התחרות באותם מרכזים.
ההסדר מעוגן בצו מוסכם שעליו חתמו הממונה ורשת סופר-פארם, שנולד על רקע בדיקה שערכה רשות ההגבלים העסקיים בשנה החולפת בעניין הגבלת התחרות על-ידי רשת סופר-פארם, המונה 220 סניפים.
לפני כשנה התקבלה ברשות פנייה של מכבי שירותי בריאות, שלפיה מכוח הסדר בלעדיות במרכז מסחרי מונעת סופר-פארם פתיחת בית מרקחת בצמוד למרפאת מכבי. הרשות בחנה אם יש בהסדר הבלעדיות משום הפרה של חוק ההגבלים העסקיים.
ל"גלובס" נודע כי הבדיקה הסתיימה, וכי הממונה עמדה בפני החלטה סופית על הטלת עיצומים כספיים כנגד הרשת בגין הפרות מנהליות בתחום הפגיעה בתחרות, ואולם ערב השלמת בדיקתה, הודיעה רשת סופר-פארם לממונה על רצונה להגיע להסדר - ובכך מנעה את הטלת העיצומים. המהלך כאמור יקל על כניסת מתחרים ויעודד את התחרות בין רשתות הפארם לבתי המרקחת.
הסדרי הבלעדיות שבהם עוסק הצו הם הסדרי שכירות שמנעו מבעליו של קניון או מרכז מסחרי להשכיר חנויות לעסק המתחרה בסופר-פארם, וכך דאגה הרשת להגבלת התחרות בסביבתה המסחרית. על-פי הצו המוסכם, סופר-פארם תבטל בתוך 6 חודשים לכל המאוחר את הסדרי הבלעדיות בלמעלה מ-120 מסניפיה של הרשת, ובמרוצת 4 השנים הקרובות בעוד כ-40 סניפים. בנוסף, הסדרי הבלעדיות של סופר-פארם מכאן ואילך יוגבלו לתקופה של עד 3 שנים מיום פתיחת הסניף, הן לגבי סניפים קיימים והן לגבי סניפים חדשים.
במסגרת המשא-ומתן הסכימה הממונה להחריג 18 סניפים, כך שתחול לגביהם בלעדיות לעד 4 שנים לכל היותר, וזאת ביחס לממכר של תרופות מרשם בלבד. גם בסניפים מוחרגים אלה לא תותר בלעדיות בתחום הטואלטיקה, הקוסמטיקה ותרופות ללא מרשם.
עוד קיבלה הממונה על ההגבלים העסקיים את בקשת הרשת לקבוע הסדרי בלעדיות "מוגבלים" בסניפים החדשים שייפתחו למשך 3 שנים, וזאת על מנת לאפשר לרשת להחזיר את ההשקעה שלה בסניף.
זו אינה הפעם הראשונה שבה בוחנת רשות ההגבלים הסדרי בלעדיות של רשתות ומטילה מגבלות על קיומם. בשנת 2005 קבעה הרשות כי הסדר בלעדיות במקרקעין שבין בנק דיסקונט לבין קניון הראל במבשרת-ציון מהווה הסדר כובל אסור. מאז התמעטו הסדרי הבלעדיות במקרקעין. עם זאת, סופר-פארם המשיכה להתקשר בהסדרי בלעדיות ארוכי-טווח. לאורך השנים אף פנתה סופר-פארם לערכאות משפטיות במטרה לאכוף תניות בלעדיות במקרקעין.
מרשת סופר-פארם נמסר: "אנו מברכים על כך שרשות ההגבלים העסקיים הסדירה את נושא הבלעדיות של סופר-פארם בקניונים בצורה הוגנת. אנו בטוחים ומצפים שעתה רשות ההגבלים תחיל כללים שווים על כל הסדרי בלעדיות בישראל, לרשתות בכל התחומים".
סופר-פארם נחלשת מול שופרסל
ההחלטה הזו של הממונה ניתנת בימים שבהם הלפרין צריכה להכריע לגבי עסקת הרכישה של שופרסל את ניו-פארם, שנחתמה באפריל האחרון. ההערכות הן כי הלפרין צפויה לאשר את העסקה במגבלות מסוימות, והשאלה המהותית היא אם מגבלות אלה יהפכו את העסקה ללא כדאית עבור שופרסל.
המשמעות של ההחלטה החדשה היא שאם העסקה תאושר, סופר-פארם תצטרך להתמודד מול שופרסל, בזמן שהסכמי הבלעדיות שעליהן היא נשענה עד היום במיקום רבים יתבטלו בתוך 4 שנים.
ניו-פארם מפעילה 68 סניפים כיום, פחות משליש ממספר סניפיה של סופר-פארם. מתוכם יש כ-17 מתחמים שבהם פועלות חנויות שופרסל וניו-פארם בסמיכות זו לזו, ואזורים נוספים שבהם יש קרבה גדולה ביניהן.
הטענה העיקרית נגד המיזוג שסופר-פארם חשפה עד כה היא כי יש חפיפה בין 70% ממוצריה (רובם מוצרי טואלטיקה) למוצרי שופרסל, וכי היא מתחרה בה כבר כיום, וכי עסקה כזו תעניק כוח שוק בלתי סביר לשופרסל, דבר שיאפשר לה להפעיל לחץ על ספקים ובעלי נכסים. בשופרסל טוענים כמובן כי עסקה כזו תיטיב עם הצרכן ותגביר את התחרות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.