בסין בונים מסילה ב-9 שעות, אז למה בישראל זה כל-כך מסובך?

בדיקה שנערכה במשרדי האוצר והתחבורה ב-2012 קבעה כי פרויקט הרכבת הקלה בירושלים הגיע למקום השני בעולם במשך הזמן שעבר מרגע ההחלטה ועד להפעלה ■ את המקום הראשון כבר תופס פרויקט הרכבת הקלה בת"א

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

"הסינים הדהימו שוב", זעקה השבוע כותרת ב-ynet, "בנו מסילת רכבת ב-9 שעות". ההתרגשות מהישגי הסינים מובנת, אבל ההישגים של ישראל בבניית מסילות רכבת לא-פחות יוצאי דופן. נאמר זאת כך, אם הסינים אלופי העולם בבנייה מהירה של מסילות רכבת, אז הישראלים אלופי העולם בבנייה איטית - ובהפרש ניכר מהמקום השני.

קחו למשל את מסילת הרכבת מתל-אביב לירושלים. לפני שבוע הזמין שר התחבורה ישראל כ"ץ עיתונאים לנסיעת מבחן ראשונה לאורך קטע מתוך המסילה העתידית. בניית מסילת הרכבת הזאת החלה בשנת 2001. למדינת ישראל נדרשו כמעט 20 שנה לבנות 50 ומשהו קילומטר מסילת רכבת - קצב התקדמות ממוצע של קצת יותר מ-2,000 מטר בשנה. תודו שזה חריג בכל קנה-מידה. הפער בין ישראל לעולם בתחום הרכבות עומד בערך על מאה שנה - וזו לא הפרזה. האורך הכולל של מסילות הרכבת בישראל חצה רק לאחרונה את אורך מסילות הרכבת שנבנו בתקופה העות'מאנית (שהסתיימה כידוע ב-1917). לטורקים, אגב, לקח שנתיים לבנות את המסילה מיפו לירושלים. קו הרכבת לירושלים, שיופעל בעוד שלושה חודשים (בינתיים רק על מסילה אחת) יהיה קו הרכבת הראשון בישראל המונע באמצעות חשמל. הקו החשמלי הראשון בעולם החל לפעול ב-1895 בארה"ב. הרכבת התחתית הראשונה בעולם החלה לנסוע בלונדון ב-1863. בישראל היא תיסע ב-2023, אולי. הרכבת הקלה הראשונה בעולם החלה לפעול בגרמניה ב-1886 - בישראל הנס הזה קרה ב-2011, בירושלים.

העובדה שהתעוררנו מאוחר לא אומרת שאנחנו ממהרים לסגור את הפער. בדיקה שנערכה באוצר ובמשרד התחבורה ב-2012 קבעה שפרויקט הרכבת הקלה בירושלים הגיע למקום השני בעולם במשך הזמן שעבר מרגע ההחלטה ועד להפעלה. את המקום הראשון, לפי הבדיקה, כבר תופס פרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב, למרות שמועד סיומו לא ידוע. ובינתיים הרכבת בירושלים היא סיפור הצלחה גדול, למרות שטרם חוברה לשני בתי החולים הדסה ולשני הקמפוסים של האוניברסיטה. מאז 2011 הממשלה ועיריית ירושלים עובדות על השלמת ההארכות של הקו (2-3 קילומטרים כל הארכה) ורבע מיליארד שקל הושקעו בתכנון מפורט ובפינוי תשתיות. השבוע כונסה בעיר חלם, סליחה ירושלים, מסיבת עיתונאים כדי לבשר שהפרויקט האדיר הזה יושלם כנראה בהצלחה... ב-2022. אצלנו הם עושים מסיבות עיתונאים, אבל בסין האחראים לפיאסקו הרכבות היו נשלחים לכלא. הסינים לא יודעים להעריך שיאני עולם באיטיות.

The and is near

התקשורת החברתית והניו-מדיה גורמות לכלכלנים להוציא את הראש מהאקסלים שלהם ולגלות את חדוות הכתיבה. כלכלנים ראשיים של בתי השקעות מפיצים ניוזלטרים שבועיים. כלכלנים בכירים באקדמיה מנהלים דפי פייסבוק שוקקים עם אלפי חברים. השבוע הודיע הבנק העולמי על פיטוריו של הכלכלן הראשי שלו, פול רומר, שהכריז מלחמה על אינפלציית המלל.

הכלכלנים בבנק העולמי הכריזו על מרד נגד רומר אחרי שזה הודיע להם שלא יפרסם את הדוח השנתי של הבנק אם יגלה שהמילה "and" מופיעה בו בתדירות העולה על 2.6% מהטקסט. הכלכלן המבריק מצא קשר מובהק בין ירידת קרנו של הבנק העולמי בשנים האחרונות לבין התגברות השימוש במילה and בדוחות השנתיים שלו.

רומר התארח השבוע בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס ופגש מן הסתם במסדרונות את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. כמו שהראש של נתניהו עובד, יש סיכוי לא רע שנקבל את הקוקו הזה בתור נגיד בנק ישראל הבא.

amiram-b@globes.co.il