בסופו של דבר, המבחן הוא מבחן הרינגטון: אם בעבר כל אחד בחר לו צלצול משלו לטלפון, היום אנחנו נוטים להישאר עם צלצול ברירת המחדל שהגיע עם המכשיר. בעלי טלפון שיאומי מדווחים שכשהם שומעים את הצלצול ומושיטים את ידם לענות לטלפון, לעתים קרובות הם מגלים שהמכשיר המצלצל בכלל שייך למישהו אחר.
וזו, מתברר, לא רק תחושת בטן: נתונים שנאספו ממגוון מקורות מלמדים ששיאומי, אחת היצרניות הבולטות בסין, כבשה באופן מרשים את שוק הסמארטפונים הזולים והזולים פלוס - אלה שעולים 1,200 שקל לכל היותר, ולעתים קרובות הרבה פחות.
בעולם דווקא מכירים יותר את וואווי, שהפכה לשלישית בגודלה בכל הקטגוריות, אבל נראה ששיאומי - שתתרחב רק השנה לארה"ב - מצאה לה כאן בינתיים בית חם. נראה שהשילוב בין המחירים הנמוכים, חוות הדעת החיוביות של הגולשים, הצלחת החברה לספק חווית שימוש שאינה יוצרת תחושה של פשרה, וחסרונות טכניים לא גדולים שאפשר לחיות איתם, יצרו מתכון שהתקבל בישראל היטב.
חזקים באונליין ואפילו בדיוטי
נתחיל מהנתונים: חברת המחקר GFK פרסמה בחודש שעבר כי שיאומי היא החברה השלישית בגודלה בשוק הסמארטפונים הפתוח, שאינו כולל רכישות מספקיות סלולר: היא מחזיקה בנתח שוק של 11.3%, אחרי סמסונג ואפל.
ואולם, כשמגיעים לקטגוריות המוצר הזולות יותר, התמונה נהיית כתומה יותר, כצבע הלוגו של החברה. נתוני החיפושים בזאפ חושפים כי בקטגוריית המחיר של עד 1,000 שקל שיאומי שולט ב-49% מכלל החיפושים, עם דגש על מכשיר ה-RedMi Note 4 בגרסאותיו השונות.
אחרי שיאומי ניצבת סמסונג עם 25%, LG עם 10%, ומייזו, מותג סיני נוסף, מגיע ל-4%. את העלייה הגדולה בפופולריות של מוצרי שיאומי מזהים בזאפ מסוף שנת 2016 ועד היום.
לדברי מנהל התוכן של זאפ השוואת מחירים, שלומי עמיצור: "שיאומי הצליחה להתברג לראש רשימת החיפושים בקטגוריית מכשירי הביניים. זה נובע מהשילוב של מוצרים טובים ומחירים אגרסיביים יחד עם העובדה שהמותגים הוותיקים די זנחו את הקטגוריה. סמסונג ואפל מתמקדות במכשירי הדגל היקרים כשהן השאירו בקטגוריית הביניים מוצרים לא מספיק מוצלחים או זולים, וכאן הסינים תפסו את הנישה שהולכת וגדלה".
הקטגוריה המוגדרת כבינונית-זולה באיביי מכוונת לסמארטפונים במחיר של כ-650 שקל בממוצע. הרדמי נוט 4 של שיאומי, שנמכר בה ב-635 שקל לפני משלוח (לעומת 900 בישראל), מוביל אותה כיום. אחריו מדורג ה-LG V10 שמחירו הממוצע באונליין הוא כ-670 שקל.
הנתון הזה חשוב במיוחד, מכיוון שלדברי אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של איביי בישראל, טלפונים חכמים הם הקטגוריה הפופולרית ביותר ברכישות באתר מישראל. "למרות ביטול המכס והוזלת המכשירים, קצב הצמיחה של קניות סמארטפונים ברשת לא השתנה משום שעדיין באונליין זול יותר. פער המחירים הזה מורגש במיוחד בטלפונים היקרים אך גם בטלפונים הזולים, ובהם יש דגש על היצע ומגוון מכשירים שלא משווקים בישראל. הגולשים גם למדו לחכות למבצעים שנהוגים בנובמבר, ובימים האלה יש פיקים במכירות הסמארטפונים".
צביקה אהרנוביץ', מבעלי א.ל.מ המחזיקה את חנות האלקטרוניקה במתחם הדיוטי פרי, מספר כי אף שאפל, סמסונג ו-LG עדיין שולטות במכירות שם (שמתמקדות במכשירי דגל), מורגשת עלייה במכירות של סמארטפונים סיניים, בדגש על שיאומי. "זה שילוב של מחיר וחוות דעת טובות", הוא מנמק.
הטרנד הסיני איחר, אבל בא בגדול
"מותגים סיניים בתחום הסלולר קיימים בישראל זה שנים. מה שהשתנה הוא המחסום שירד אצל הצרכנים, שסוף סוף הבינו שמה שטוב בשביל מיליארד סינים כנראה טוב מספיק גם בשביל הישראלים", אומרת ליאור פריד, אנליסטית בחברת המחקר IDC.
ב-IDC מעדיפים שלא לנקוב במותג מסוים מבין המותגים הסיניים הפועלים בישראל (שיאומי, וואווי, מייזו ועוד), אבל מספקים נתון מעניין בקטגוריית הטלפוניים הסיניים כולה: בשנת 2017 הם היוו 19.2% מכלל שוק הסמארטפונים בישראל, לעומת 6.9% בלבד ב-2015. על קטגוריית הסמארטפונים הזולים (שכוללת ב-IDC מכשירים עד 1,170 שקל) הם ממש השתלטו, ומחזיקים כחצי ממנה. גם בקטגוריית הביניים, שאינה כוללת מכשירי פרימיום, המכשירים הסיניים הגיעו ל-14% בשנה החולפת לעומת 5% ב-2017.
"ברבעונים האחרונים אנחנו מזהים מגמת עלייה דומיננטית בצריכת מכשירים זולים יותר בקרב הציבור הישראלי, וזה בעיקר נובע מכך שהתמורה לכסף שמציעות היצרניות הסיניות אינה נופלת בהרבה מזו של מכשירים יקרים יותר. מלבד אפל וסמסונג שתופסות את שני המקומות הראשונים במכירות, היצרניות הסיניות תופסות את המקום השלישי ואילך, לצד LG. בכל רבעון יצרנית סינית אחת עולה ואחרת יורדת לסירוגין", אומרת פריד.
לדבריה, "אנשים הבינו שסלולרי שעולה 600-700 שקל מספק ביצועים מרשימים. בנוסף האמון במותגים הגדולים נסדק - ממשבר הסוללות המתפוצצות של סמסונג, ועד אפל שהצליחה להרגיז את הצרכנים. זאת ועוד, עם כל הכבוד לחידושים שמציגות היצרניות הגדולות, הם לא דרמטיים אלא בעיקר קוסמטיים. אז לא יהיה חיישן לטביעת אצבע, לא ביג דיל.
"כל עוד המצב הזה יימשך, ההערכה היא שהמכשירים הסיניים ימשיכו להתעצם על חשבון המותגים הגדולים. אם אפל או סמסונג יבואו עם בשורה וחידושים מרחיקי לכת נראה האטה במכירת המותגים הסיניים, עד שאלו יחקו את המותגים הגדולים. עם זאת, יש לזכור שיש צרכנים עם רגישות למותג, שיישארו נאמנים למותגים הגדולים גם בעלות גבוהה".
שיאמי A1
זו התנהגות צרכנים שמתרחשת בכל העולם?
"בהחלט. במערב אירופה מכירות המכשירים הסיניים היוו ב-2017 כ-18% מכלל השוק, ובצפון אמריקה מדובר על כ-13%. הטרנד הזה אמנם הגיע לישראל באיחור, אך הוא צבר תאוצה במהירות, וזה טמון בפער ההתחלתי במחירי המכשירים בישראל לעומת מדינות אחרות". פריד מציינת כי בארה"ב הממשל האמריקאי חסם שיתוף פעולה בין וואווי לספקיות הסלולר, בחשד שהיא מסייעת לריגול ממשלתי. "זה משפיע על הצרכנים ועל כל סגמנט המכשירים הסיניים הנמכרים בארה"ב".
התחזקות המכשירים הסיניים בקטגוריית הביניים גרמה להיחלשות המותגים הבולטים בקטגוריה הזו?
"ללא ספק. עבור רבים הסמארטפון הוא כבר לא סמל סטטוס אלא כלי עבודה. באופן כללי ההוצאה הציבורית על חומרה בתחום הסלולר נמצאת במגמת ירידה בכל העולם. לזה נוסיף את העובדה שהשוק נמצא בתפוסה די מלאה מבחינת שיעורי החדירה של הסמארטפונים בישראל. היקף המכירות הגיע לכ-3 מיליון מכשירים שנה, זה משקף את הקיבולת של המדינה".
הסמארטפונים הזולים היו בעבר נחלתם בעיקר של ילדים, בני נוער וחיילים. בשנים האחרונות החלו גם משתמשים מבוגרים יותר לאמץ אותם כאלטרנטיבה לאייפון ולגלקסי, אם כי עדיין לא לגמרי.
"קטגוריית המחיר של עד 1,000 שקל מהווה כ-18% מהשוק, אז אי אפשר לקבוע חד-משמעית שלישראלים נמאס לשלם אלפי שקלים על הסלולרי שלהם", אומרת פריד, "עם זאת, אנחנו מזהים נטייה לחסכון ולמחיר שנתפס כהוגן יותר. הרוב הגדול מתנקז למכשירי הביניים, ולא למוצרי פרימיום שהם עכשיו יותר בשוליים".
הטלפון החלופי עושה את העבודה
עמי צים, מנכ"ל רשת בסט מובייל, מרגיש גם הוא את המגמה הזאת.
"אנשים כבר הבינו שהמכשירים היקרים לא חפים מתקלות ומתיקונים יקרים גם הם. חוץ מהמחיר, קלקול של טלפון היא פרוצדורה מעצבנת של מסירת הנייד לכמה ימים. אבל אז קורה תהליך מעניין: אנשים מקבלים לידיהם טלפון חלופי זול ומגלים שהוא עושה את העבודה בהחלט. אם לפני 4-5 שנים היו שתי קטגוריות עיקריות, היקרים והזולים, בשנתיים האחרונות חל גידול של 30% בקטגוריית הביניים, בין היתר בעקבות הורדת המכסים (הורדת מס הקנייה בשיעור של 15% על סמארטפונים באפריל 2017 על ידי משרד האוצר). מה שאנחנו רואים יותר ויותר הם צרכנים שמחזיקים שני מכשירים, אחד יקר ואחד זול יותר, למשל קונים טלפון בקטגוריית הביניים שמשמש רק לנסיעות לחו"ל מהחשש לאבד את המכשיר או שהוא ייגנב עם כל המידע עליו".
האם הטלפון הזולים עמידים פחות, ומקצרים את משך הזמן שהצרכנים מחזיקים בסמארטפון?
צים: "צרכן מחליף את הסלולרי שלו בכל שנתיים בממוצע, ונקודת המוצא שמכשיר יקר הוא עמיד יותר אינה נכונה. העניין הוא שרוב האנשים מוכנים להסתפק באיכות מסך טובה ולא מעבר לזה, לא כולם רוצים מסך שגדול מ-5.5 אינץ', והמכשירים הסיניים מספקים איכות טובה גם במצלמה, מה שחשוב להרבה אנשים", אומר צים, שמעריך שקטגוריית הביניים תוסיף לגדול.
נקודה נוספת שמעלה גולדנברג מאיביי היא דרך הקנייה של סמארטפון באונליין. "בשונה ממוצרים אחרים, כמו נעלי ריצה, כאן לא בודקים לפני הקנייה בחנות פיזית ואז ניגשים לאינטרנט, אלא נסמכים על ביקורות והמלצות של גולשים. לכן קונים גם דגמים שלא נמכרים בארץ". הוא מציע לשים לב לא רק לשיאומי, או ליצרניות האחרות שפועלות כרגע בישראל: "Oppo, המותג שכבש את סין, עדיין לא צבר תאוצה בקניות ברשת, אבל גם זה יגיע".
הסיניות השתלטו
בקרוב: "חנות שיאומי" בישראל
שיאומי אמנם מזוהה עם סמארטפונים, אבל קו המוצרים שלה רחב בהרבה, וכולל בין היתר לפטופים, טאבלטים, נתבים (דוגמת Mi box שמשווקת סלקום), רמקולים, מצלמות, ואפילו שואבי אבק רובוטיים וקורקינטים חשמליים.
בחודש שעבר הכריזה המילטון, יבואנית שיאומי בישראל, על חנות רשמית ראשונה בארץ למותג. ב-MiStore, שפתיחתה נקבעה למאי הקרוב, יימכרו עשרות מוצגים של המותג. ביבואנית מתכוונים להקים בהמשך חנויות במקומות נוספים, ולאפשר רכישה אונליין.
החנות החדשה תתחרה בחנות תל-אביבית אחרת, XiStore, המספקת את מוצרי שיאומי ביבוא מקביל. גם בה נמכרים לצד הסמארטפונים מוצרים דוגמת אוזניות, מסכי טלוויזיה ועוד.