רשות ההגבלים העסקיים החליטה על העברת שוק התשלומים בישראל לסליקה יומית. המעבר לסליקה יומית יחל בעוד כ-3 שנים, קרי ביולי 2021, כך שהנושא ייכנס לתוקף רק לאחר שחברות כרטיסי האשראי ישראכרט ולאומי קארד יופרדו מהבנקים. המטרה הייתה שלא להעמיס כעת על החברות המופרדות זעזוע ואי-ודאות נוספים, אלא לחכות שהן יעברו בעלות ויתייצבו. "החל ממועד זה, מנפיקים יחויבו להעביר את התשלומים בתוך יום ממועד ביצוע העסקה, ולא פעם בחודש כפי שנהגו עד כה", נכתב בהודעת רשות ההגבלים.
חברות כרטיסי האשראי התנגדו למהלך בנימוק שהוא יביאו להתייקרות עלות הכרטיס לצרכנים, ואולי אף לביטול שיטת התשלום בחיוב נדחה שמתקיימת כיום, ושעליה הלקוח לא משלם ריבית. "הטלת התנאי המחייב מעבר לסליקה יומית נעשית לאחר הליך שימוע שהתנהל מול חברות כרטיסי האשראי והבנקים ולאחר שהרשות השתכנעה כי אין ממש בטענות הצדדים בעניין תנאי זה", נכתב היום (ד') בהודעת הרשות.
מה למעשה משמעות השינוי של הרשות? בעוד 3 שנים העברת הכספים מעסקאות בכרטיסי אשראי לבתי העסק תבוצע בתוך יום אחד, זאת בעוד כיום בתי העסק מקבלים את הכספים רק פעמיים בחודש. מהלך שכזה יטיב עם בתי העסק, אולם עלול להביא להתייקרות העלויות לשימוש בכרטיסי אשראי בעבור הלקוחות, שכן החשש הוא שמנפיקי כרטיסי האשראי יגלגלו את עלויות המימון על הלקוחות.
כיום, כאשר מתבצעת עסקה בכרטיס אשראי, הלקוח לא מחויב בגינה באופן מיידי (אלא אם מדובר בכרטיס דביט לחיוב מיידי). הלקוח מחויב בגין העסקאות אחת לחודש. בממוצע מדובר באשראי ל-17 יום שלא נגבית עליו ריבית.
הסיבה לכך שחברות כרטיסי האשראי מרשות לעצמן להעניק ללקוח חיוב נדחה ללא תשלום ריבית היא שהן בעצמן מעבירות את הכסף לבית העסק רק פעמיים בחודש. אלא שכעת המצב צפוי להשתנות. כאשר מנפיק כרטיס האשראי יצטרך להעביר לבתי העסק את הכספים יום לאחר ביצוע העסקה, אך הגבייה מהלקוחות תתבצע רק כ-17 יום בממוצע ייווצר להן פער תזרימי בהיקף המוערך בכ-15-20 מיליארד שקל בחודש, מה שמייצר עלות מימון שנתית המוערכת בעשרות מיליוני שקלים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.