הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פתחה בחקירה כנגד חברת זאפה (זאן מוסיקה בע"מ). במסגרת החקירה נאספו חומרים ממשרדי החברה, ומנכ"ל החברה נחקר.
החקירה נפתחה בעקבות פרסומים בדבר מכירת משקאות באמצעות חבילות רכישה, באירועים ובהופעות שהחברה הפיקה. במסגרת ההופעות נמכרו לצרכנים משקאות אלכוהוליים רק באמצעות רכישת צמידים שהחברה הנפיקה, כאשר הצמידים הוטענו בסכומים קבועים מראש (29 שקל, 55 שקל, 85 שקל). לאחר קניית הצמיד, הצרכן ניגש לבר ורוכש אלכוהול באמצעות הצמיד. סכומי הקנייה של האלכוהול לא תואמים לסכומי החבילות, וברוב המוחלט של המקרים הצרכן נשאר עם עודף, שאותו החברה סירבה להחזיר.
מדובר בחשד להטעיה ולהשפעה בלתי הוגנת המנוגדים להוראות חוק הגנת הצרכן:
הטעיה - כאשר רצה צרכן לרכוש מים מינרליים בלבד בסכום של 12 שקל בהתאם למוצג במחירון שהוצג לצרכנים באירוע, הוא לא יכול היה לעשות זאת, כיוון שהמחיר המינימלי של הצמיד היה 29 שקל. כך הוטעו הצרכנים לכאורה לחשוב כי מחיר מים הוא 12 שקל, ולמעשה מחירם הוא 29 שקל. כיוון שמחירי המוצרים הבודדים אינם מתאימים במדויק למסלולי החבילות, למעשה המחירים המשולמים בפועל שונים מאשר אלה המוצגים במחירון.
השפעה בלתי הוגנת - הצרכן נמצא בתוך המתחם בו מתקיים האירוע/מתחם סגור, ואין לו אפשרות לרכוש את המשקאות האלכוהוליים אלא באמצעות חבילות הרכישה בסכומים שנקבעו. כאשר הצרכן רוצה לקנות רק מוצר אחד, הוא נאלץ לקנות מוצרים נוספים שלא מרצונו החופשי. לדוגמה, כאשר הוא רוצה לקנות מים ב-12 שקל, הוא יצטרך לקנות עוד משקה כלשהו על-מנת להצדיק את רכישת הצמיד ב-29 שקל (למרות שלא תכנן לקנות פריט נוסף מעבר למים). לכך מתווסף הלחץ הקיים בקופות ולחץ הזמן להגיע למקומות הישיבה. בכך מופעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן שמניעה אותו לבצע רכישה.
עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, מסר כי "הרשות לא תסבול כל ניצול של צרכנים, ולכן נפתחה חקירה באופן מיידי. התגובה המהירה של הרשות תועיל להכוונת ההתנהגות של זאפה וגם של מפיקי אירועים אחרים כמותה, כבר עתה לקראת תקופת המופעים הקרבה, עוד לפני השלמת הליך האכיפה".
קבוצת זאפה: פנינו לבאי האירוע על-מנת לזכות את הלקוחות שנשארו עם יתרה
מקבוצת זאפה נמסר בתגובה: "הקבוצה שמה בראש מעייניה את הלקוחות ואת הצרכנים ועוסקת באופן רציף בשיפור השירות ומתן מענה בצורה הטובה ביותר לקהל חובבי התרבות בישראל.
"לקראת עונת המופעים, הקבוצה ערכה פיילוט במספר מועט של מופעים על-מנת לבחון שרות טכנולוגי חדש ומתקדם שנקרא צמיד CASHLESS, המקובל בחו"ל כאמצעי תשלום לכרטיסים, מזון ומשקאות במופעים ובפסטיבלים, וזאת במטרה להביא קדמה טכנולוגית ולייעל את השרות לצרכן הישראלי.
"במתחם המופעים ניתן היה לרכוש משקאות אלכוהול באמצעות צמיד ה-CASHLESS בלבד לקהל מגיל 18 ומעלה, וללא קשר ניתן היה לרכוש שתייה קלה (כולל מים), מזון ומוצרי מרצ'נדייז ללא צמיד ה-CASHLESS, בכל אמצעי התשלום (מזומן או אשראי), בהתאם למחירונים שהוצגו בכל עמדות המכירה בשטח האירוע. האינפורמציה לגבי ה-CASHLESS הוצגה בעמדות הרכישה.
"לאחר שחלק קטן מקהל רוכשי צמיד ה-CASHLESS נשאר עם יתרה שלא מומשה בצמיד, נעשתה פנייה לבאי האירוע על-מנת לזכות את הלקוחות שנשארו עם יתרה. זאפה תמשיך להקפיד על טיפול הוגן ומקצועי בקהל לקוחותיה הנאמן".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.