ועדת השרים לחקיקה החליטה לתמוך בהצעת החוק להפסקה מדורגת של המשלוחים החיים שהגיש ח"כ מיקי זוהר (ליכוד). הדיון התקיים היום על רקע פרסום נתוני יבוא בעלי החיים לשחיטה בישראל במחצית הראשונה של 2018, שחושפים עלייה במספר העגלים והכבשים המיובאים מאוסטרליה ואירופה לישראל באוניות בעודם בחיים. זאת חרף המחאה הציבורית הגוברת והצהרות שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) על כוונתו לצמצם את המשלוחים החיים.
הצעת החוק מבקשת לקבוע מכסות מוגבלות ליבוא עגלים וכבשים במשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה עד להפסקתו בתוך 3 שנים. הצעת החוק קובעת כי ב-2019 המכסה לא תעלה על 75% ממספר בעלי החיים שיובאו ב-2017, ובשנתיים הבאות תצטמצם בשיעור ניכר, שייקבע על-ידי שר החקלאות בהתאם להתפתחויות בשוק. הצעות חוק דומות נוספות הוגשו על-ידי חברות הכנסת נורית קורן (ליכוד), מירב מיכאלי (המחנה הציוני), תמר זנדברג (מרצ) ויעל גרמן (יש עתיד).
בסך-הכול חתמו על ההצעות 28 חברי כנסת מימין ומשמאל: חמשת מגישי הצעות החוק וכן שרן השכל (ליכוד), יעקב מרגי (ש"ס), יהודה גליק (ליכוד), דן סידה (ש"ס), אורן חזן (ליכוד), דב חנין (הרשימה המשותפת), חיליק בר (המחנה הציוני), אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), איתן כבל (המחנה הציוני), יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), מיכאל מלכיאלי (ש"ס), מוסי רז (מרצ), איציק שמולי (המחנה הציוני), מירב בן-ארי (כולנו), אכרם חסון (כולנו), עמיר פרץ (המחנה הציוני), נאוה בוקר (הליכוד), יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), ציפי לבני (המחנה הציוני), יוסי יונה (המחנה הציוני) וג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת).
"בעלי החיים מיובאים מאוסטרליה ומאירופה, במסעות ימיים ממושכים, שעשויים להימשך שבועות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "במהלך המסע בעלי החיים מוחזקים בצפיפות קשה, מתבוססים בצואתם ובצואת חבריהם, וסובלים מעומסי חום, מטלטלות הדרך ומפגיעות קשות נוספות. רבים מהם חולים, ורבים אינם שורדים. מומחים וגופים מקצועיים בארץ ובעולם שותפים כולם לעמדה לפיה יש להימנע ככל הניתן מהובלת בעלי חיים חיים, לקצר את משכי ההובלה ככל הניתן ולהמיר משלוחים חיים בסחר בבשר".
כאמור, הדיון יתקיים על רקע פרסום נתוני יבוא בעלי החיים במחצית הראשונה של 2018. חרף המחאה הציבורית ההולכת וגוברת, בחודשים ינואר-יוני 2018 יובאו לישראל 363,456 בעלי חיים במשלוחים החיים, עלייה של 36% לעומת התקופה המקבילה ב-2017, בה יובאו 267,814 כבשים ועגלים לפיטום ושחיטה בישראל (בשנת 2017 כולה יובאו לישראל 499,265 בעלי חיים). זאת למרות ששר החקלאות אורי אריאל הצהיר מספר פעמים בעבר כי יפעל לצמצום המשלוחים החיים (ב-23.4 השר אמר כי "יש כוונה לצמצם משמעותית את הובלת בני הבקר החיים מאוסטרליה לישראל"; ופרסם הצהרה דומה גם ב-2016).
ח"כ מיקי זוהר אמר לאחר הגשת הצעת החוק: "אני מביא את החוק החשוב הזה ממגוון רחב של שיקולים ומהיבטים חשובים לדרכה של מדינת ישראל ולערכיה. אין חולק שהגיעה העת לעצור את הצער הרב אותו בעלי החיים חווים בדרך ארצה לקראת שחיטתם. אין חולק שמדובר בהליך נסיעה קשה ומיותר שגורם סבל אדיר לחיות השונות. מכל מקום, אני סבור כי יש לעודד את הגידול המקומי על פני יבוא מחו"ל".
הצעת החוק נוסחה בשיתוף-פעולה עם עמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות.
מהעמותות נמסר: "הרשימה הארוכה של חברי הכנסת מימין ומשמאל שהצטרפו ליוזמה משקפת את התמיכה הרחבה בציבור הישראלי בהפסקת המשלוחים החיים. המשלוחים החיים הם התעללות מנוגדת לחוק צער בעלי חיים, ויש להפסיקם, בדיוק כמו שהופסק פיטום האווזים. העלייה המדאיגה במספר בעלי החיים במשלוחים החיים מוכיחה שלא ניתן לסמוך על דברי שר החקלאות, שמבטיח לצמצם את המשלוחים, ויש לקבוע בחוק את הפסקתם".
צפיפות קשה וחום קיצוני
המאבק הישראלי במשלוחים החיים צבר תאוצה לאחר שבחודש אפריל השנה, נחשפו צילומים נדירים בתקשורת האוסטרלית והישראלית, המתעדים את התנאים הקשים באוניות המשלוחים החיים מאוסטרליה למזרח התיכון: צפיפות קשה, בעלי חיים מכוסים בהפרשות וסובלים מחום קיצוני ועובדים המשליכים גופות כבשים לאוקיינוס.
אלפי אנשים הפגינו בתל-אביב בקריאה לעצור את המשלוחים, והושק קמפיין פרסום עם צילומים מהתחקיר על אוטובוסים ותחנות אוטובוס. רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, פרסמה סרטון בעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה, בו היא מביעה זעזוע מהתמונות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בעקבות הסרטון כי "הדאגה שלה לבעלי החיים חודרת ללבי וללבם של רבים ומניעה אותם לפעול".
לאחרונה אף פורסם גילוי דעת רבני הקורא להפסקת יבוא בעלי חיים, שאליו הצטרפו 60 רבנים, ביניהם חברי מועצת הרבנות הראשית הרב יהודה דרעי, הרב רצון ערוסי והרב שמעון אליטוב וחתני פרס ישראל הרב פרופ' דניאל שפרבר, הרב פרופ' אברהם שטיינברג והרב אלי סדן. "אין זו דרכה של תורה, ואין זה מן המוסר האנושי להתיר צער בעלי חיים קשה כל-כך", נכתב במסמך.
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה לפני כשבועיים בכוונת משרד החקלאות ומנהל מקרקעי ישראל לגבש נוהל להקמת תחנות הסגר חדשות עבור עגלים וכבשים המיובאים במשלוחים החיים לפיטום ושחיטה בישראל. בדיון הודו אנשי רשות מקרקעי ישראל כי הנוהל החדש נועד להכשיר בדיעבד תחנות הסגר הפועלות באופן בלתי חוקי על אדמות מדינה בניגוד לחוק ההתיישבות.
ביולי 2017 הוציא בג"ץ צו על-תנאי בעתירה שהגישו עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס לזכויות בעלי חיים בדרישה לאסור על המשלוחים החיים. לפי נתוני משרד הכלכלה, ישנה חלופה למשלוחים החיים: בשר המיובא בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל נמכר במחיר זול יותר. יבוא בשר בקירור כרוך במכס גבוה, למעט מכסה מוגבלת פטורה ממכס. משרד האוצר אישר באוקטובר 2016 תכנית לפיה תוקצה מכסת יבוא בשר בקירור בפטור ממכס, כך שעד 2020 היקף יבוא הבשר בפטור ממכס יגיע ליותר מ-21 אלף טון (17.5 אלף טון במכסות יבוא פטורות ממכס והיתר לפי הסכמים בילטראליים), זאת בזמן שהצריכה השנתית של בשר בקר טרי מוערכת ב-20 אלף טון, כולל בשר שמקורו בבעלי חיים ילידי ישראל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.