פרויקט מיוחד: אחרי 52 שנה, המסך ירד על הטלוויזיה החינוכית

דורות של ילדים גדלו על תוכניות הטלוויזיה החינוכית, והלילה בחצות ירד המסך על הערוץ המיתולוגי • האנשים שמאחורי החינוכית מספרים על תחושת השליחות שליוותה את עבודתם ועל החששות מהיום שאחרי • וגם: מה יהיה ב"כאן חינוכית" החדשה?

"הייתה תחושת שליחות. סגירת החינוכית היא בכייה לדורות"

רוני צייג, 28 שנה בחינוכית 

תפקיד: מנהל מערך הדיגיטל 

גיל: 60

מצב משפחתי: נשוי ואב ל-6

מגורים: רמת-גן

ההתחלה: "למדתי בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל-אביב במגמת הפקה, ולקראת סוף הלימודים התחלתי לעבוד בחינוכית כעורך וידיאו בתוכנית 'רואים 6/6'. לאחר כמה שנים תחת הקרדיט עורך, במאי ויוצר, הגיתי את התוכנית המיתולוגית 'זומביט', שהייתה כנראה תוכנית הדיגיטל הראשונה בטלוויזיה עוד הרבה לפני שידעו מה זה דיגיטל... במשך כמה שנים עבדתי במקביל גם מחוץ לחינוכית, ועם עלייתו של ערוץ 2 והצורך להתמודד עם הצגת תכנים הופקדתי על הקמת מחלקת הפרומו".

בתחילת שנות ה-2000, כששקלו לסגור את החינוכית, עמד צייג מאחורי קמפיין המיתוג "איכות זה לא מילה גסה". בהמשך הקים מחלקה לפרויקטים מיוחדים, וב-2008 את אתר החינוכית. מתוך חשש לעשרות אלפי קטעים של נכסי צאן ברזל תרבותיים העלה את הארכיון המכובד של החינוכית לרשת במטרה לשמר ולהצילם. זה היה הבסיס להקמת תחום הדיגיטל בחינוכית.

החינוכית בשבילי: "סדנת יצירה חד-פעמית נפלאה שאין כדוגמתה. עבדתי גם במקומות אחרים, אבל זה המקום שגרם לי להרגיש שאני עושה טוב ולטובת הציבור, שגרם לי להוציא את הכי טוב שלי. הייתה כאן תחושה של שליחות וחופש לעשות מה שרציתי. אף פעם לא בדקו כמה זה רווחי אלא כמה איכותי".

מה עכשיו: "עוד לא יודע מה יהיה. הייתי מעורב במאבק להצלת החינוכית ולא הייתה לי הפניות להסתכל מה הלאה. לתאגיד לא אלך בשום פנים ואופן. יש בי כאב גדול מאוד, והסגירה של החינוכית בעיני היא בכיה לדורות, אבל גם הזדמנות ואפשרות לעשות דברים". 

רוני צאיג / צילום: באדיבות המצולם
 רוני צאיג / צילום: באדיבות המצולם

"בגלל שאין לנו שאלטר, מתייחסים אלינו בצורה חסרת רגישות"

אביגדור חסון, 25 שנה בחינוכית

תפקיד: במאי

גיל: 56

מצב משפחתי: נשוי ואב ל-2

ההתחלה: התחיל כאחראי חדר שידור ועורך טכני, ובהמשך הצטרף למחלקת פרומו. בשנת 2003 עבר לנהל את מחלקת הפרומו למשך 3 שנים. פרומו זה "עשרים שניות של התחלה, אמצע וסוף טוב, לרוב, אבל זה מאוד שוחק. הפכתי להיות במאי אולפן ובמאי דוקומנטרי, וביימתי תוכניות כמו 'חוצה ישראל', 'תיק תקשורת', 'שיחות נפש' ועוד. 

החינוכית בשבילי: "למרות שהתקציבים היו דלים ולא תמיד היה מקום לאנשי המקצוע הכי טובים, החינוכית הייתה מקפצה להרבה אנשים. לא היה שם רוע. לא באו לשם בשביל הכסף. מבחינה כלכלית, אני מרוויח עד היום כמו מחלק תה בעירייה. 16 שנה שאני מרוויח את אותה המשכורת. 

"אנשים נשארו בחינוכית בגלל המשפחתיות, הם הפכו חברים אחד של השני. אני מבלה הרבה עם אנשים שעובדים איתי. אין דורסנות שרואים במקומות אחרים, ומי שרצה יכול היה להתקדם - ואני רציתי. נתנו לי קרקע להתקדם ולטעות, מבלי שעורפים את הראש כשטועים. יש לזה ערך גבוה. המדינה צריכה מקום לקדם אנשים ברמה הערכית ולא רק הכלכלית, והחינוכית הציעה את המקום הזה". 

מה עכשיו: "כתבתי ביומן על התאריך של היום: 'גן העדן נגמר'. יש פחד כי אנחנו לא יודעים לאן הולכים ואיך העתיד ייראה, אבל למדתי ששינויים, עם כל פיק הברכיים שהם מייצרים, מובילים למשהו טוב. הסיטואציה לא פשוטה, אבל אני במצב טוב כי יש לי פנסיה. ליבי יוצא אל האנשים שמתחת לגיל 50. יש משהו מכוער וחסר רגישות בהתנהגות של האנשים מסביב. החלטתם לסגור את החינוכית? אל תקברו אותה קבורת חמור. תנו לאנשים לצאת בשקט עם ידיעה מה קורה איתם. בגלל שאין לנו שאלטר מתייחסים אלינו בצורה מכוערת וחסרת רגישות. לאישתי יש עסק של גני ילדים ומאחר שאני איש חינוך כנראה שאשתלב שם, ובמקביל אמשיך לביים סרטים דוקומנטריים. 

אביגדור חסון / צילום: באדיבות המצולם
 אביגדור חסון / צילום: באדיבות המצולם

"עשו לי אודישן כמו לכל שחקן. לא האמינו שאני יכול לשנות את הקול שלי לקול של קישקשתא"

אבי יקיר, קישקשתא המיתולוגי מהתוכנית "מה פתאום?!", עבד כבובנאי בחינוכית בשנות ה-80, וגם הפעיל את שבי מ"פרפר נחמד" ● על סגירת החינוכית: "חבל לי מאוד על העובדים הנהדרים שעובדים שם, אבל כבר לפני 20 שנה היה לי ברור שהחינוכית צועדת למקום שבו היא מאבדת לחלוטין את קהל הילדים"

אבי יקיר, קישקשתא המיתולוגי בשבילכם מהתוכנית "מה פתאום?!", עבד כבובנאי בחינוכית בשנים 1976-1982. בשנות ה-80 וה-90 הוא היה גם שבי ב"פרפר נחמד", ובשנת 2009, כשקישקשתא חזר לטלוויזיה החינוכית חדיש ומעודכן, הוא חזר להפעיל את בובת הצבר המיתולוגית שהופיעה הפעם בצבעה הטבעי, ירוק, ועם טקסטים שהותאמו לעולמם של הילדים היום. לבובות הוא הגיע כשלמד משחק באוניברסיטת תל-אביב. "היה לי מרצה רוסי שהביא איתו תיאטרון בובות שלם. כשחקן אהבתי את היכולת להפעיל כמה בובות בעלי אופי שונה".

איך הגעת לחינוכית?

"עשו לי אודישן כמו לכל שחקן. אני לא ממש זוכר מה היה בו, אני רק זוכר שלא האמינו שאני יכול לשנות את הקול שלי לקול של קישקשתא. שבי מפרפר נחמד הייתה התשובה שלי". 

איך אתה מרגיש עם הסגירה של החינוכית?

"קצת מוזר שאחרי 50 שנה דווקא הבובות הן אלה שמזוהות עם החינוכית ולא התוכניות למבוגרים ששאבו את רוב התקציבים. חבל לי מאוד על העובדים הנהדרים שעובדים שם, אך היה לי ברור כבר לפני 20 שנה שהחינוכית צועדת למקום שבו היא מאבדת לחלוטין את קהל הילדים עם מספר מצומצם מאוד של תוכניות לילדים כעלה תאנה. היו אלה החלטות ברמת ההנהלה כבר בשנות ה-90.

"ראשית, הושקעה בתוכניות הבובות מחשבה רבה, תכנים מקוריים וחינוכיים שלא התחנפו לילדים מצד אחד, וגרמו להזדהות של הילדים והמבוגרים מצד אחר. הסיטואציות היו קרובות מאוד למציאות וליחסים בין ילדים ובין ילדים למבוגרים. חבל שבחינוכית עצמה תוכניות הבובות לא היו המובילות בהמשך. צילמנו 125 תוכניות עם קישקשתא ומספר תוכניות דומה בפרפר נחמד עם כותבים, במאים ושחקנים נהדרים. לשם השוואה, את ה'חבובות' המיתולוגית צילמו במשך 10 שנים והגיעו ל-11,500 (!) תוכניות. כך שאפשר אולי להבין את התסכול שלי". 

יקיר עצמו התרחק בשנים האחרונות מעולם הבובות. בשנות ה-90 עשה הסבה ולמד עבודה סוציאלית וטיפול במכורים לסמים ולאלכוהול, עבד במחלקות רווחה ואף ניהל יחידה לטיפול בהתמכרויות. כיום הוא פנסיונר ומטפל באופן פרטני בכל סוגי ההתמכרויות. לשאלה האם הוא חושב שאותן התוכניות צריכות להופיע גם בחינוכית "החדשה" בתאגיד "כאן", הוא אומר: "האמת היא שבובות מאוד מתאימות למסך הקטן והאפשרויות הן רבות, מעניינות, מאתגרות ומצחיקות. מקווה שב'כאן' יכירו בפוטנציאל העצום שיש לבובות. אשמח לחזור לעבוד עם ג'יל, עמי, אילן, עירית, איילת ואיקי - המפעילים המיתולוגים של מרבית הבובות בחינוכית ובתוכניות הבובות בערוצים האחרים". 

קישקשתא / צילום: באדיבות המצולם
 קישקשתא / צילום: באדיבות המצולם

עשרה דברים שלא ידעתם על:

פרפר נחמד

רגע עם דודלי

קישקשתא

מי שמצפה לדרמות צפוי להתאכזב: מה יהיה ב"כאן חינוכית" החדשה?

הלילה בחצות, אחרי הכנה של חודשים ארוכים, הטלוויזיה החינוכית תיסגר ותתעורר בדמותה החדשה - "כאן חינוכית". אבל, מי שמצפה לדרמות גדולות צפוי להתאכזב: לא רק שהאפיק של הערוץ בשלט נשאר בדיוק אותו דבר - 23, אלא שמי שיבקש לצפות בו ביום שאחרי השינוי צפוי לקבל בשלב הראשון תמהיל שידורים דומה מאוד לזה שהיה עד כה בחינוכית המקורית. למעשה, פרט ללוגו שעבר עדכון, לוח השידורים יכלול תוכניות מוכרות כמו "החפרנים", "ילדי בית העץ", "דן ומוזלי", "שוסטר ושוסטר" ועוד.

לפחות מבחינת הצהרת הכוונות, בכאן מתכוונים להמשיך ברוח החינוכית הוותיקה ולייצר תכנים איכותיים. "כאן חינוכית" החדש יהיה ערוץ שמיועד כולו לילדים ולנוער, והשידורים צפויים לאורך כל שעות היממה, 24/7. מה לא ישדרו בערוץ החדש? תכנים מוכרים ומוערכים של אקטואליה ודוקו למבוגרים שאיכלסו את שעות השידור בערב, כאשר חלק מהתוכניות כמו "חוצה ישראל" או "101" ימצאו בית חדש בערוץ כאן 11; ואחרות כמו "ערב חדש" הגיעו לסוף דרכם.

במקביל, נערכים בכאן לפרסם קול קורא שיזמין חברות חיצוניות להציע ולהפיק עבורם הפקות חדשות.

בתוך כך, עובדי החינוכית ממשיכים להחזיק את חומרי הארכיון בידם ולא העבירו אותם עד כה לתאגיד השידור הציבורי. הסיבה לכך היא אי-הבהירות שקיים לגבי העסקתם בתאגיד או בשירות המדינה. הכנסת קבעה שעל כאן להציע 40 משרות לעובדים, אולם בתאגיד פרסמו עד כה מכרז ל-24 משרות בלבד, שתאריך מועד ההגשה אליהם כבר אמור היה לפקוע. עובדי  החינוכית ביקשו וקיבלו דחיה במועדי ההגשה, וסביר שכעת כשהסגירה ודאית הם יהיו פתוחים יותר לבחון את האופציות שהוצעו. 

לוגו החינוכית
 לוגו החינוכית