משרד התחבורה, באמצעות רכבת ישראל, פרסם היום מכרז להקמת חניונים רובוטיים לאופניים, בתחנות רכבת ישראל. זאת במסגרת פיילוט שיזם שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, במטרה לעודד נוסעים להגיע לתחנות הרכבת באמצעות אופניים, מבלי להעלות אותם לרכבת.
העלאת האופניים לקרונות הרכבת פוגעת לעיתים בשירות לנוסעים הרכבת ומונעת מציבור בעלי המוגבלויות להשתמש ברכבת. זאת, משום שרוכבי האופניים לרוב מעמידים את אופניהם בקרון המונגש, והדבר גורם עיכובים ואיחורים של הרכבות, וקושי לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו.
יצוין כי החניונים הרובוטיים לאופניים קיימים במדינות מתקדמות באירופה כמו גרמניה, צ'כיה, ספרד והולנד. החניון הרובוטי מאפשר ניצול אופטימלי של שטח החניון, הוא בטוח מגניבות ונזקים, אמין, ומאפשר שימוש מהיר וללא כוח אדם.
הזכיינים שיזכו במכרזים יהיו אחראים על הקמה ותפעול של החניונים הרובוטיים. בשלב הראשון יוקמו ארבעה חניונים רובוטיים, עיליים ותת קרקעיים, ברחבי הארץ. שני חניונים תת-קרקעיים יוקמו בתחנת תל אביב-סבידור ותחנת הרצליה, ושני חניונים עיליים יוקמו בתחנת נתניה ובתחנת באר שבע-צפון.
תוצאות המכרז צפויות להתפרסם בתחילת 2019. משך ההקמה של חניון רובוטי עילי הוא כמה שבועות, ואילו לחניון תת קרקעי יש תלות בתשתיות קיימות או צורך בתשתית חדשה, ולכן זמן ההקמה אינו קבוע וישתנה מתחנה לתחנה.
החניון הרובוטי העילי מאפשר לאחסן עד 150 זוגות אופניים והחניון התת-קרקעי כולל מקומות אחסון ליותר מ-200 זוגות אופניים. הפקדת האופניים בחניונים הרובוטיים תתבצע תוך 15-20 שניות בלבד. השימוש בחניון יתאפשר באמצעות אפליקציה ייעודית, אתר אינטרנט ושירות לקוחות טלפוני.
זיהוי בעל האופניים יתבצע באמצעות "רב קו" אישי או כרטיס האשראי. בחניונים מותקנים מצלמות המתעדות את הליך ההפקדה והשחרור של האופניים, וכן חיישנים המזהים את מידות האופניים ומתריעים על כל הפרעה אפשרית.
השר כץ ציין כי המיזם נועד להנגיש את הרכבת גם לרוכבי האופניים. לדבריו, עם הצלחת הפיילוט, משרד התחבורה יפרסם מכרזים להקמת חניונים רובוטיים בתחנות רכבת נוספות ברחבי הארץ.
חניון אופניים רובוטי / צילום באדיבות דוברות משרד התחבורה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.