קריסת המטבע האיראני גורמת לאיראנים רבים לבטל חופשות, נסיעות עסקים, לימודים במכללות וטיפולים רפואיים מחוץ לארצם, והנסיגה הזו בהוצאה הצרכנית מעיקה גם היא על הכלכלה הלאומית המקרטעת.
הריאל איבד כמעט שלושה רבעים מעכו מול הדולר האמריקאי מאז ינואר השנה, לשפל של כ-140,000 ריאל לדולר החודש (ספטמבר). פירוש הדבר הוא שמוצרים ושירותים שמתומחרים בדולרים יקרים הרבה יותר, וזה כולל דלק למטוסים, שהופך את הטיסות לחו"ל ליקרות מדי לרבים מבני מעמד הביניים.
בעיות הנסיעה לחו"ל הן עוד כאב ראש להנהגה האיראנית שנאבקת במשבר כלכלי מעמיק. מלבד קריסת המטבע, המשק נפגע גם מאבטלה בשיעורים דו-ספרתיים ומאינפלציה גבוהה. חברת המחקר של סוכנות הדירוג פיץ' צופה נסיגה של יותר מ-4% בתמ"ג האיראני בשנה הבאה.
המצב הכלכלי הוחרף מאז שממשל טראמפ פרש במאי מהאמנה הגרעינית הרב-צדדית שהגבילה את פעילותה הגרעינית של איראן בתמורה להקלה בעיצומים עליה. ארה"ב הטילה מחדש את העיצומים בחודש שעבר, כולל איסור על עסקאות בריאל. עוד עונשים על מגזרי הבנקאות והנפט צפויים להתחיל בנובמבר.
הבעיות הכלכליות מהוות סיכון פוליטי לממשלתו של הנשיא חסן רוחאני אחרי ההפגנות שפרצו ברחבי איראן בדצמבר. הן היו הגדולות מאז הפגנות "התנועה הירוקה" ב-2009, והוצתו במחאה על הניהול הכלכלי של הממשלה. מסע של כוחות הביטחון החניק את המחאות, אבל הפגנות ספורדיות בהובלת נהגי משאיות, איכרים וסוחרים בשוק של טהרן נמשכות.
הנסיעות והתיירות היו אמורות לתמוך ביותר מ-1.5 מיליון מקומות עבודה השנה, ולתרום כ-7.3% מהתמ"ג ישירות ובעקיפין, לפי מועצת התיירות והנסיעות העולמית. למועצה הזו אין עדיין תחזיות חדשות, אך מכוןCAPA האוסטרלי לתעופה צופה שנפח מושבי הטיסות שיימכר בנובמבר באיראן ייפול ל-200,000 מ-350,000 במארס.
סוכנויות הנסיעות אומרות שההזמנות התייבשו לחלוטין, ועשרות מהן נאלצו לפטר עובדים או להיסגר.
כאשר העיצומים נושכים, חברות תעופה מערביות גדולות מבטלות טיסות לאיראן. אייר פראנס, בריטיש איירווייז, אגיאן היוונית וק.ל.מ ההולנדית הודיעו כולן על הפסקת הטיסות לטהרן בשבועות הקרובים. גם החברות האיראניות צמצמו את מספר הטיסות. איראן אייר הפחיתה ביום א' שעבר את הטיסות לדובאי, המבורג ושבדיה.
השינויים הללו פוגעים בעיקר בשכבת האיראנים הקוסמופוליטיים יותר, שנוטים להיות פחות עוינים למערב.
נסיעות לטיפולים רפואיים בחו"ל - נוהג מקובל בקרב העילית ומעמד הביניים - חדלו למעשה, אמר ואחיד עליניג'אד, מנהל סוכנות הנסיעות סאדאת סיר גיטי מטהרן. הסוכנות שלו נהגה לטפל בכעשר נסיעות כאלה בשבוע, ואילו בשלושת החודשים האחרונים היא לא קיבלה אפילו הזמנה אחת לטיסה רפואית, והוא שוקל לסגור את הסוכנות.
איראן אינה מפרסמת סטטיסטיקה שוטפת על נסיעות לחו"ל, אך בטורקיה, שהאיראנים נוהגים לצאת אליה ולקבל אשרות כניסה בהגיעם אליה, הביקורים של איראנים ביוני צנחו ב-30% בהשוואה שנתית. הביקורים בגיאורגיה השכנה ירדו ביולי ב-10% בהשוואה שנתית.
"אל תתחילו אפילו לדבר איתי על מחירי הטיסות", אמר שחראם שמנפאר, יבואן ומפיץ של מיכון חקלאי, שהמתין לאחרונה עם אשתו ושני ילדיו בנמל התעופה הבינלאומי של טהרן לטיסה לגיאורגיה, כדי לרשום את בנו ללימודים באוניברסיטה שם. הוא כבר ביטל כמה נסיעות עסקים שתכנן.
איראנים רבים משתמשים במדיה חברתית כדי לקטר על התעופה האזרחית. בסרטון וידאו שהפך ויראלי, מצלמה סורקת תא נוסעים ריק במטוס, ודמות מקובלת במדיה הזו, שאהין סמדפור, מתלונן על מחיר טיסת הפנים בין טהרן לטבריז, שנמשכת שעה בלבד. "במטוס של 300 מושבים יש רק 20 נוסעים", אומר סמדפור בפוסט באינסטגרם. "זה אומר שאנשים לא יכולים להרשות לעצמם לטוס, וזה מחמיר בכל יום".
קריסת הריאל יכולה להיות גם בשורה טובה לתעשיית התיירות האיראנית, מפני שהביקור באיראן זול כעת הרבה יותר לתיירים זרים.
רשל טרנר, מנהלת המחקר במועצת הנסיעות והתיירות העולמית, אומרת שאיראן הייתה כבר יעד נסיעות תחרותי עוד לפני שקיעת המטבע שלה, וכי רוב התיירים הגיעו אליה מהמזרח התיכון, ולא מארה"ב או מאירופה, שתושביהן חוששים להגיע לאיראן.
הנסיעות לאיראן עלו במהירות אחרי החתימה על עסקת הגרעין ב-2015 שהקלה את העיצומים. לפי אומדני ארגון התיירות הבינלאומי מאוגוסט, מספר המבקרים מחו"ל באיראן עלה ב-2016 ל-4.9 מיליון מ-2.9 מיליון ב-2010. השנה צפוי המספר לרדת במקצת.
ממשלתו של הנשיא רוחאני יצרה הקיץ שוק מט"ח משני ליבואנים ויצואנים בניסיון לעצור את ירידת הריאל. מיום ראשון שעבר יכולים מבקרים להחליף ריאלים באירו בשערי חליפין נמוכים במקצת משערי השוק, כדי להקל על הנוסעים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.